این شب سرد در گرمای تاریخ
سنت قدیمی یلدا بهانه ای است که از چرایی اهمیت انتقال فرهنگ و باورهایی که نسل به نسل گشته و حالا به ما رسیده بدانیم

این شب سرد در گرمای تاریخ

در دورهمی خانوادگی شب یلدا چی ببینیم؟

فیلم‌های کمی به نسبت فیلم‌های تولید شده در سینمای ایران وجود دارد که بتوان هم با خانواده دید و هم شاد و پرانرژی باشد؛ فهرست فیلم‌های طنز درجه چند سینمای ایران اگرچه ممکن است بلند باشد اما کیفیت ساخت پایینی دارد و مهم‌تر از همه محتوایی نامناسب برای خانواده دارد.
فیلم‌های کمی به نسبت فیلم‌های تولید شده در سینمای ایران وجود دارد که بتوان هم با خانواده دید و هم شاد و پرانرژی باشد؛ فهرست فیلم‌های طنز درجه چند سینمای ایران اگرچه ممکن است بلند باشد اما کیفیت ساخت پایینی دارد و مهم‌تر از همه محتوایی نامناسب برای خانواده دارد.
کد خبر: ۱۳۵۳۸۰۹

با این حال، از آنجا که شب یلدا و سنت‌ های مربوط به آن، همگی ما را به گذراندن شبی در کنار خانواده و شاد بودن دعوت می‌کند، تعدادی فیلم‌ خانوادگی داخلی و خارجی وجود دارد که می‌توان از میان آنها و با توجه به سن فرزندان و ارزش‌های خانواده، یکی از آنها را انتخاب کرد و در کنار یکدیگر به تماشای آن نشست.

البته که اولویت انتخاب را می‌توان خانوادگی بودن فیلم در نظر گرفت؛ فیلمی که محتوایی دلنشین دارد و در شب یلدا، کمتر خانواده را نگران خیانت، قتل یا دزدان مرموز و شبح‌های خانه‌های متروک کند.

خسته نباشید

فیلمی با لهجه زیبای کرمانی و پر از نماهای زیبا و گرم و روایتی آرام و بدون دلهره است. داستان زوجی جهانگرد که به ایران سفر کرده‌اند و همین سفر، سرآغازی است برای گفت‌وگو و بازگرداندن مهر و عشق به رابطه‌شان. در این مسیر، دو جوان کرمانی همراه این زوج هستند که هرکدام داستان خود را دارند؛ یکی در رویای مهاجرت و جوان دیگر دور از خانواده است.

قسمت جالب ماجرا این است که همه این افراد در یک جا به یکدیگر می‌رسند و داستان‌شان سرانجام پیدا می‌کند؛ آن هم در خانه گرم و قدیمی پیرزنی مهمان‌نواز که فضای خانه و مهمان‌نوازی پیرزن، شخصیت‌های داستان را به آرامشی دعوت می‌کند که می‌توانند برای ادامه مسیر خود تصمیمی بهتر بگیرند. خسته‌نباشید فیلم صمیمی و گرمی است که می‌توانید به همراه خانواده آن را ببینید و خدا را چه دیدی، شاید تصمیم بگیرید روزی به کرمان سفر کنید.

ترمینال

ساخته استیون اسپیلبرگ و داستان مردی است که درشرایطی خاص در فرودگاهی در آمریکا مجبور به ماندن می‌شود و نه می‌تواند به کشور خود بازگردد و نه از درهای فرودگاه خارج شده و وارد شهر شود. ماجرا وقتی جذاب‌تر می‌شود که می‌فهمیم این مرد زبان انگلیسی را هم نمی‌داند و در نتیجه در ارتباط و تشریح مشکل و خواسته‌اش هم دچار مشکل است.

تلاش او برای برقراری ارتباط و پیدا کردن راه حل‌هایی برای مشکلاتش، مسیری جذاب و پرفراز و نشیب را می‌سازد. ارتباطات او با مسافران و کارمندان هرکدام داستانی دارد.

این فیلم را می‌توانید با دوبله فارسی روی سرویس‌های نمایش آنلاین ببینید. البته که بهتر است نسخه سانسور شده فیلم را به همراه خانواده ببینید و همچنین قبل از اکران خانوادگی، داستان و خود فیلم را دوره سریعی بکنید تا در صورت مغایر بودن با ارزش‌های خانوادگی‌تان، پیش از تماشا در جمع خانواده، آن را از فهرست فیلم‌ها حذف کنید.

یک حبه قند

فیلمی ایرانی که دو روی سکه یک زندگی، یعنی عروسی و مرگ را در فضای یک خانه سنتی در یزد به نمایش می‌گذارد. پسند، دختر کوچک خانواده قرار است ازدواج کند و به خارج از کشور برود اما به نظر می‌رسد پسند دلش در جای دیگری است؛ اما ماجرای ازدواج با یک اتفاق ناگهانی مسیرش تغییر می‌کند و... ادامه داستان را نمی‌گوییم تا خودتان به تماشایش بنشینید.

اما در مسیر داستان، ما با تک تک شخصیت‌های قصه آشنا می‌شویم؛ لهجه یزدی و خانه و حیاطی که در فیلم وجود دارد، از نکات مثبت فیلم است. پیش از تماشای فیلم همراه خانواده، به این نکته که در فیلم یک مرگ اتفاق می‌افتد دقت کنید تا در صورت نیاز به فرزند خود، توضیح لازم را دهید.

کلاوس

کلاوس انیمیشن جذابی است؛ داستان پسر جوان تنبلی است که به عنوان پستچی به یک شهر عجیب فرستاده می‌شود.

از طرف دیگر، مردم شهر دو گروه هستند و به هر بهانه‌ای با هم دعوا می‌کنند. در این شهر، پستچی باید برای اثبات خود به پدرش تعداد قابل‌توجهی نامه را ارسال کند. پستچی شروع به کار می‌کند و مرحله به مرحله تغییراتی در خود و شهر ایجاد می‌کند که تماشایی است. انیمیشن کلاوس، داستان آقای کلاوس و هدیه‌های پنهانیش را هم به ما نشان می‌دهد.

البته اگر قصد دارید این انیمیشن را همراه فرزندان‌تان ببینید، ابتدا به این نکته توجه کنید که ممکن است سوالاتی درباره کریسمس و بابانوئل از شما بپرسد و بهتر است پیش از تماشای فیلم آماده توضیح درباره رسومی که در سراسر دنیا برای عید و شروع سال جدید وجود دارد، باشید.

ضمن این‌که، در فهرست انیمیشن‌ها، می‌توانید زوتوپیا و روح را هم مد نظر داشته باشید؛ البته توصیه می‌شود این دو انیمیشن را با کودکان بالای هفت سال تماشا کنید زیرا مواردی در فیلم مطرح می‌شود که توضیحش برای کودکان سخت است.

تنهای تنهای تنها

این فیلم، ساخته احسان عبدی‌پور و داستان پسرک نوجوانی است که در جنوب ایران زندگی می‌کند و دوستی‌اش با یک پسربچه روس و سپس تصمیمش برای رفتن به سازمان‌ملل، روایتی جذاب را به همراه دارد. رنجرو، پسرک پرانرژی و حاضر جوابی است که در یک خانواده گرم و مهربان زندگی می‌کند.

داستان فیلم از یک رویای کودکانه آغاز می‌شود و به یک واقعیت بزرگسالانه ختم می‌شود که مرزها ما را از هم جدا کرده‌اند. رنجرو می‌خواهد با منطق صمیمی خود، تمام مردم دنیا را متوجه ارزش دوستی و انسانیت کند و در این مسیر با همان منطق خود تصمیمی می‌گیرد.

تنهای تنهای تنها، فیلم خانوادگی است. در این فیلم خانواده نقشی پررنگ دارد. خانواده رنجرو مانند خانواده مرسوم در بسیاری از فیلم‌های ایرانی نیست که مانع یا باری بر دوش قهرمان باشد. خانواده مهربان رنجرو، تصمیمات او را محترم می‌دانند و در کنار او هستند.

در این میان باید بگوییم فیلم‌های غیرآپارتمانی که در شهری جز تهران اتفاق می‌افتد، نکات خوبی را به همراه دارد؛ مثلا دیدن شهرهای مختلف و شنیدن لهجه‌های شیرین باقی نقاط ایران می‌تواند جذاب باشد؛ علاوه بر این‌که در بسیاری از این فیلم‌ها، رسوم جاری در آن شهر نیز به نمایش گذاشته می‌شود.

بی پولی

روایت ایرج، طراح لباس مغروری است که در طی تصمیمی که می‌گیرد، دچار مشکلات مالی می‌شود و برای ظاهرسازی مقابل اطرافیانش، حاضر نیست شرایط جدیدش را بپذیرد؛ فیلم مسیر به بی‌پولی کامل رسیدن ایرج سپس تصمیمش برای دست برداشتن از غرور و ظاهرسازی را نشان می‌دهد.

توصیه می‌شود این فیلم را با نوجوانان بالای 13 سال تماشا کنید چرا که در چند بخش فیلم، از الفاظ رکیک استفاده شده که بهتر است با نظارت و نظر والدین، فرزندان این فیلم را تماشا کنند اما با تماشای فیلم، والدین و کودکان می‌توانند گفت‌وگویی پیرامون ارزش پول و قناعت داشته‌باشند و به مساله غرور پوشالی اشاره کرد که می‌تواند انسان‌ها را تا کجا پیش ببرد.

زبان فیلم طنز است و مشکلات و تصمیمات ایرج و همسرش شکوه را با نگاهی طنز روایت می‌کند؛ سلسله مشکلاتی که برای این خانواده پیش می‌آید برای بسیاری از ما که با مساله بی‌پولی مواجه شده‌ایم آشناست.

خوبی‌اش این است که گره‌گشایی انتهایی فیلم به گونه‌ای است که ایرج و همسرش قرار نیست به شرایط مالی ابتدای فیلم بازگردند اما می‌دانند که روزهای سختی را گذرانده‌اند و دوام آورده‌اند و برای باقی مسیر هم راه‌حلی پیدا خواهندکرد.

زهرا صالحی نیا - کارشناس سواد رسانه / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها