یک پزشک متخصص زنان در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

خطر سقط جنین در هوای آلوده / آلاینده ها و اختلال در رشد جنین

این روزها هوا به شدت آلوده است. این آلودگی خطرات زیادی دارد و نکته بسیار بد این است که بسیاری نسبت به خطرات این آلودگی آگاهی ندارند و همین ناآگاهی ممکن است برای آنها گران تمام شود.
کد خبر: ۱۳۵۲۱۷۵

به گزارش جام جم آنلاین ، آلودگی هوا برای برخی از افراد مرگبار است. هوای آلوده و آلاینده های سمی موجود در آن در طول سال جان افراد زیادی را در سراسر جهان می گیرد و همچنین بیماری های مختلفی را به وجود می آورد.

به خصوص افرادی با بیماری های زمینه ای نظیر قلبی-عروقی و تنفسسی در برابر خطرات آلودگی هوا به شدت آسیب پذیرند و نکته بسیار مهم این است که زنان باردار نیز همانند افراد بیمار در زمره کسانی هستند که در مقابل آلودگی هوا آسیب پذیر نشان می دهند. یک مطالعه پیش از این نشان داده بود که آلودگی هوا احتمالا موجب پایین آمدن نرخ باروری در نقاطی می شود که آلودگی در آن زیاد است. به عبارت دیگر نازایی و عقیم بودن را رقم می زند.  

دکتر صفیه عشوری مقدم متخصص زنان و زایمان در رابطه با خطرات هوای آلوده بر موضوع بارداری به جام جم آنلاین گفت: اثرات آلودگی هوا بر روی بارداری از دو منظر مورد بحث قرار می‎گیرد. نخست اینکه باید بدانیم آلودگی هوا روی باروری چه تاثیری می‎گذارد و دومین اینکه اگر زنی باردار باشد این آلودگی با بدن او چه می کند.

عشوری مقدم عنوان کرد: وقتی هوا آلوده و مملو از آلاینده‎های مضر و سمی باشد سلول های بدن از جمله سلول های زایا مثل تخمک و اسپرم به شدت تحت تاثیر قرار می گیرند. در واقع این آلودگی روی این سلول ها اثر سوء می گذارد.

این پزشک متخصص زنان و زایمان افزود: آلاینده های موجود در هوا در تقسیم سلولی اختلال به وجود می آورند و تکامل جنین را به تعویق می اندازند.

وی در ادامه گفت: اثرات کوتاه مدت آلودگی هوا بر روی بارداری بسیار مهم است. در صورت بروز آلودگی هوا به خصوص در سه ماهه نخست بارداری اکسیژن کافی به جنین نمی رسد. در این صورت سلول ها به درستی فرآیند تقسیم شدن را پشت سر نمی گذارند و اختلال در رشد و سقط جنین به وجود می آید.

عشوری مقدم تاکید کرد: البته اثبات این موضوع که سقط جنین در نتیجه آلودگی هواست بسیار مشکل است.

این پزشک متخصص ادامه داد: سقط جنین علل زیادی دارد و اینکه بخواهیم همه علل آن را کنار بگذاریم و فقط بگوییم آلودگی باعث این اتفاق می شود غلط است.

وی بیان داشت: البته زمانی که هوا آلوده می شود به وضوح می بینیم که نرخ سقط جنین بالا می رود. بعد از اینکه سه ماهه اول بارداری تمام می شود پیدا کردن اثرات آلودگی بر روی جنین در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم حتی سخت تر هم می‌شود.

عشوری مقدم اذعان داشت: یک مادر 9 ماه بارداری را پشت سر می گذارد که در این 9 ماه روزهای مختلفی سپری می شود. برخی از اوقات هوا پاک است و برخی اوقات هوا به شدت آلوده. بنابراین در پایان 9 ماه بارداری نمی‎توانیم بگوییم که اختلالات به وجود آمده در بارداری و زایمان به طور مستقیم در اثر آلودگی هواست.

پزشک متخصص زنان و زایمان یادآور شد: مطالعات وسیعی در شهرها و کشورهایی انجام شده که تاثیرات آلودگی هوا بر روی بارداری را بررسی می کند. بر اساس این مطالعات آلاینده های موجد در هوا باعث اختلال در رشد جنین، وزن گیری جنین و رشد آن می شود. در ضمن پارگی ناگهانی کیسه آب موضوع دیگری است که آلودگی هوا به وجود می آورد. کم وزنی نوزادان در هنگام تولد نیز شاید به دلیل همین آلودگی هوا باشد.

عشوری مقدم در پایان گفت: ما باید اطلاعات کاملی در رابطه با تاثیرات آلودگی هوا بر روی جنین و بارداری دراختیار زنان قرار بدهیم. توصیه می شود زنان باردار همانند گروه های پرخطر (افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای) رعایت بسیاری از مسائل را بکنند و ترجیح بر این است که در روزهایی با بالاترین میزان آلودگی به هیچ عنوان از خانه بیرون نروند.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها