سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی:

سازمان انرژی اتمی در چارچوب قانون اقدام راهبردی عمل کرده است

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژٰی اتمی گفت که منشاء آلودگی اعلام شده توسط این سازمان برای ایران کاملاً ناشناخته است و افزود: آژانس باید از سیاسی کاری و غیرحرفه‌ای گری پرهیز کند و مراقب مواضع و مکتوبات خود باشد.
کد خبر: ۱۳۳۷۸۰۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طی سخنرانی در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با موضوع پادمان ان. پی. تی در جمهوری اسلامی ایران، مواضع جمهوری اسلامی را در این خصوص برای نمایندگان کشور‌های عضو تشریح کرد.

وی عنوان کرد که هیچ موضوع پادمانی در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای جاری ایران وجود ندارد و این نکته مهم، یک بار دیگر در گزارش فعلی مدیرکل نیز تأیید شده است.

غریب آبادی با بیان این‌که ایران تعاملات عملی و سازنده و روابط کاری خود را با آژانس ادامه داده و با حسن نیت تلاش کرده است تا به سؤالات مربوط به چند موضوع کم اهمیت گذشته پاسخ دهد، خاطرنشان کرد: علیرغم این تلاش‌های صادقانه، متأسفانه دبیرخانه آژانس، به قیمت ضربه به اعتبار خود، رویکردی غیرسازنده و شتابزده در گزارش این موضوعات اتخاذ کرده است. این می‌تواند به مانعی برای تعاملات آتی دو طرف، مبتنی بر حسن نیت، تبدیل شود.

* منشاء آلودگی اعلام شده توسط آژانس برای ما کاملاً ناشناخته است

نماینده دائم ایران در آژانس اظهار داشت: تاسف برانگیز است که علیرغم توضیح مکتوب ایران در خصوص وجود آلودگی اورانیوم تهی شده در ۲۶ می ۲۰۲۱ در یکی از مکان‌ها، آژانس کماکان عنوان می‌دارد که «ایران هنوز توضیحی ارائه نکرده است.» همانگونه که قبلاً هم گفتیم، بر اساس تحقیقات ما در زمینه پیشینه فعالیت‌های انجام شده در این مکان، هیچ سابقه‌ای از فعالیت هسته‌ای مشاهده نشد. بنابراین، منشاء آلودگی اعلام شده توسط آژانس برای ما کاملاً ناشناخته است.

وی اضافه کرد: ظاهراً این رویه غلط آژانس است که هر زمان به بستن یک موضوع نزدیک می‌شویم، سؤالات جدیدی را مطرح می‌کند تا با یک فرآیند باز و بی انتها مواجه شویم. این رویه، کاملاً غیرقابل قبول است و با حرفه‌ای گری آژانس در مغایرت است.

* آژانس باید از سیاسی کاری و غیرحرفه‌ای گری پرهیز کند و مراقب مواضع و مکتوبات خود باشد

این دیپلمات ارشد کشورمان در خصوص موضوع اورانیوم طبیعی به شکل دیسک فلزی نیز خاطرنشان کرد که بازرسان آژانس تاکنون چندین فعالیت راستی آزمایی از یک تأسیسات اظهار شده ایران در این رابطه انجام داده‌اند و افزود: ما در نشست فنی خود با هیأت آژانس، ادعا‌های آژانس در خصوص این موضوع را که صرفاً بر اساس چند تصویر بی اساس، غیرقابل اثبات و غیر معتبر و بدون ارائه هیچ گونه شواهد موثق بود، به چالش کشیدیم.

وی ادامه داد: ما به طور شفاف به آژانس اعلام کردیم برای ایران ممکن نیست تا اقدامی را بر این اساس انجام دهد و آژانس باید این رویه نادرست خود را تصحیح کند.

به گزارش فارس، غریب آبادی همچنین به طور جدی نگرانی خود را از بزرگ نمایی چند موضوع بی اهمیت قدیمی از سوی دبیرخانه آژانس ابراز کرد و گفت: اظهار مدیرکل در گزارش اخیر خود که «عدم پیشرفت در شفاف سازی سؤالات آژانس در مورد صحیح و کامل بودن اظهاریه‌های پادمانی ایران، بر توانایی آژانس در ارائه اطمینان از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران تأثیر جدی می‌گذارد»، حقیقتا مبین اغراق در رابطه با این موضوعات است.

غریب آبادی تصریح کرد: آژانس باید از سیاسی کاری و غیرحرفه‌ای گری پرهیز کند و مراقب مواضع و مکتوبات خود باشد.

وی پرسید: چگونه ممکن است مقدار ناچیزی مواد متعلق به بیش از دو دهه قبل بر ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای یک کشور اثر گذارد، در حالی که آن کشور بیش از ۲۰ درصد بازرسی‌های آژانس در سطح جهانی را می‌پذیرد و برای حدود پنج سال قوی‌ترین نظام راستی آزمایی آژانس در آن اجراء می‌شود؟ این اظهار مدیرکل آژانس کاملا غیرواقعی، غیرحرفه‌ای و غیرمنصفانه است و امیدواریم مدیرکل آن را اصلاح کند، چرا که ادامه این مسیر می‌تواند بر رویکرد ما در قبال آژانس تأثیر اساسی بگذارد.

نماینده دائم ایران در آژانس خاطرنشان کرد: مشارکت سازنده نیازمند فضایی مثبت، پرهیز از بیان هرگونه قضاوت زودهنگام، اجتناب از طرح نگرانی‌ها یا ضرب الاجل‌های ساختگی و خودداری از بزرگ نمایی موضوعات پیش پا افتاده است.

* طنز تلخ تاریخی است که آژانس از برنامه سلاح هسته‌ای رژیم اسرائیل در منطقه بی ثبات خاورمیانه غافل است

وی ادامه داد: این طنز تلخ تاریخی است که آژانس از برنامه سلاح هسته‌ای رژیم اسرائیل در منطقه بی ثبات خاورمیانه غافل است. متأسفانه، این رژیم با کوچک شمردن اهمیت این معاهده، خودداری از پیوستن به آن و امتناع از قرار دادن تمامی تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای خود تحت رژیم جامع پادمان آژانس، جامعه جهانی را نادیده می‌گیرد.

غریب آبادی خاطرنشان کرد: رژیم اسرائیل اکنون حتی در مقایسه با کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای نیز از مزایای ترجیحی بیشتری برخوردار است، چرا که آن کشور‌ها عضو ان. پی. تی هستند و تعهدات متعددی به ویژه تحت مواد یک و شش معاهده دارند؛ در حالی که رژیم اسرائیل با بیرون ماندن از این معاهده، از هرگونه تعهدی تحت معاهده آزاد است و از تمامی مزایای اساسنامه آژانس که مرتبط با ان. پی. تی هست نیز برخوردار است.

به گزارش فارس، غریب آبادی همچنین عنوان کرد: وضعیت موجود به رژیم اسرائیل این گستاخی را داده است تا اختیارات و مأموریت آژانس در جلوگیری از انحراف مواد و فعالیت‌های هسته‌ای خود را به سخره بگیرد. مهمتر از همه، رژیم اسرائیل چنان گستاخ شده است که واقعیات را تحریف کرده و برخی اعضای معاهده عدم اشاعه را حسب این که به واسطه عضویتشان در معاهده تعهداتی دارند، ولی خودش فاقد چنین تعهداتی است، مورد انتقاد قرار می‌دهد. این، یک قصور بسیار جدی در کار آژانس است که باید به طور مناسبی مورد رسیدگی قرار گیرد.

* نباید رژیمی را که به ان. پی. تی و پادمان‌های جامع آن مقید نیست، به عنوان طرفدار رژیم عدم اشاعه دید

وی بیان کرد: در چنین وضعیتی، عضویت در معاهده عدم اشاعه و اجرای کامل پادمان‌های آژانس چه مزیتی دارد؟ چگونه جامعه بین‌المللی می‌تواند آژانس را به عنوان یک شریک جدی، حرفه‌ای و بی طرف ببیند، در حالی که اجرای رژیم پادمانی جامع را برای تمامی اعضای خود به طور یکسان و عادلانه پیگیری نمی‌کند و حتی درباره ضرورت فعالیت‌های راستی آزمایی و بازرسی از برنامه هسته‌ای رژیم اسرائیل، به طور جدی بحث نمی‌کند؟

غریب آبادی پرسید: آیا سیاست سکوت و نادیده گرفتن برنامه هسته‌ای رژیم اسرائیل و سیاست عدم اقدام در این رابطه، پیام منفی به اعضای معاهده عدم اشاعه نمی‌فرستد که «عضویت در معاهده برابر است با پذیرش قوی‌ترین نظارت‌ها و راستی آزمایی، در حالی که بیرون ماندن از معاهده به معنای رهایی از هرگونه تعهد و انتقاد و حتی دریافت پاداش است»؟!

وی تصریح کرد: نباید رژیمی را که به ان. پی. تی و پادمان‌های جامع آن مقید نیست، به عنوان طرفدار رژیم عدم اشاعه دید. صحبت رژیم اسرائیل از عدم اشاعه، به مثابه صحبت مافیا از مبارزه با جرائم سازمان یافته است.

غریب آبادی در پایان گفت: آژانس به عنوان مرتبط‌ترین سازمان مسئول برای حفظ و ارتقای سه ستون اصلی معاهده ان. پی. تی، نقش برجسته‌ای دارد و باید رویکرد شفافی در غیرقابل قبول بودن خارج ماندن رژیم اسرائیل از چارچوب ان. پی. تی و مخالفت مداوم آن در قرار دادن تمامی تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ایش ذیل سیستم پادمان جامع آژانس، اتخاذ کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها