گزارش «جام‌جم» از دردسرهای پلاک‌های دوقلو برای رانندگان

چالش پلاک های مخدوش

این روزها مخدوش کردن پلاک خودرو در اصفهان به موضوعی داغ تبدیل شده است و این در حالی است که شهروندان از جرم بودن مخدوش کردن پلاک و مجازات های سنگین غیر نقدی آن بی خبر هستند.
کد خبر: ۱۳۳۵۷۱۸
بازار گرم مخدوش کردن پلاک خودرو و جرمی که پنهان استبه گزارش جام جم آنلاین اصفهان، نفیسه راهداری، این روز‌ها هوای گرم تابستان، اوقات فراغت فراوان شرایط کرونایی و افزایش خودرو‌های تک سرنشین و حوصله‌هایی که در این روز‌های گرم بعضا بدون برق و آب، مدام سر می‌رود برای اینکه خانواده‌ها در کوچه، خیابان، گذر‌ها و پارک‌ها پرسه بزنند از یک سو و ممنوعیت تردد خودرو‌ها و دستورات گاه و بی گاه زوج و فرد و اجرای مقطعی آن و به هم خوردن ریتم نظم شهر و افزایش بی رویه خودرو‌های سطح شهر؛ همه از عواملیست که این روز‌ها شهر اصفهان با آن مواجه است.

ورود پشت سر هم از موج چهارم به موج پنجم کرونا و ترس از ورود به موج ششم در سه ماهه تابستان و نیز تشدید محدودیت‌های شبانه تردد از ایام انتخابات و جریمه‌های ۲۰۰ هزار تومانی، لزوم بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دوری از تجمعات و مکان‌های دسته جمعی، استفاده کمتر از حمل و نقل عمومی و لزوم استفاده از خودرو‌های شخصی موجب شد تا شهروندان به این نتیجه برسند که برای حفظ جان بیشتر از خودروی شخصی استفاده و بر ترافیک‌های شهری اضافه کنند.

البته پلیس راهور نیز مبادرت به اعمال قانون می‌کند و در مواقعی که طرح زوج و فرد در هسته مرکزی شهر اجرا می‌شود، خودرو‌های متخلف را جریمه می‌کند.

اما ارسال پیامک تخلف راهنما رانندگی و جریمه‌های سنگین در این شرایط اقتصادی از یک طرف و  عادت به تخلف از سوی برخی شهروندان و فرار از قانون و پرداخت جریمه اتفاقاتی است که در کف شهر رخ می‌دهد. البته همیشه تعداد از افرادی بوده اند که به هر نحوی قانون گریز بوده و به دنبال راه‌های در رو و بی راهه برای رسیدن به مقاصد خود هستند.

اخیرا مسئله‌ای با عنوان مخدوش کردن پلاک خودرو در اصفهان داغ و  به یک چالش اساسی در مناطق اجرای طرح ترافیک تبدیل شده که با توجه به اعمال محدودیت‌های شبانه به شدت نیز در حال گسترش است. اما مخدوش‌کنندگان پلاک خودروها، هم توسط پلیس و هم از طریق دوربین‌های نصب شده در نقاط مختلف شهر قابل شناسایی هستند که پس از شناسایی مالک خودرو احضار و خودرو این افراد خاطی توقیف و برای اجرای قانون به مجاری قضائی تحویل داده خواهند شد.

جرم سنگین۶ماه تا ۱ سال زندان در انتظار مخدوش‌کنندگان پلاک خودرو‌ها

گفته می‌شود مجازات مخدوش کردن پلاک خودرو‌ها ۶ ماه تا ۱ سال زندان است و پلیس به شدت نیز در این خصوص قاطع عمل خواهد کرد و دیگر خبری از جریمه‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی نیست. این قانون براساس ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی اجرایی خواهد شد و امید می‌رود که بتواند مانع از گسترش بیشتر این جرم شود.

نکته جالب اینجاست که بسیاری از افرادی که نسبت به مخدوش کردن پلاک خودرو خود اقدام می‌کنند از مجازات زندانی که در انتظار آن‌هاست آگاهی ندارند. چراکه اگر از این مجازات آگاهی داشته باشند، طبیعتاً به این اقدامات دست نمی‌زنند.

مخدودش کردن پلاک خودرو تخلف با منشا مالی و اقتصادی نیست

سرهنگ جواد درستکار رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان درباره مخدوش کردن پلاک خودرو‌ها گفت: علت اینکه برخی از افراد مبادرت به مخدوش کردن پلاک خودرو می‌کنند، مسائل مالی و اقتصادی نیست چه بسا برخی از لحاظ مالی توانایی پرداخت جریمه دارند.

وی افزود: بیشتر این افرادی، فردی قانونگریزی هستند که می‌خواهند از قانون فرار کنند، به عنوان مثال در طرح حدودیت تردد شبانه برخی می‌خواهند در آن ساعت بیرون به تفریح بپردازند.

 رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان تصریح کرد:متاسفانه با این حرکت برخی به ناحق جریمه می‌شوند که البته با طرح شکایت و مراجعه به بخش اجرائیات پلیس راهور  بررسی‌های لازم این مسئله را انجام می‌هد.

سرهنگ محمدرضا محمدی رئیس پلیس راهور استان اصفهان با اشاره به اعمال محدودیت‌های ترافیکی و اینکه خودرو‌های متخلف اعمال قانون می‌شوند، اظهار داشت: با توجه به موج پنجم کرونا طرح زوج و فرد در اصفهان  اجرا نمی‌شود و این طرح به منظور حفظ سلامتی شهروندان از ۱۵ تیرماه لغو شده است.

توقف ۹۹۰ خودرو با پلاک مخدوش شده در اصفهان

وی با بیان اینکه مخدوش کردن پلاک خودرو‌ها در اصفهان در زمان اعمال محدودیت‌های تردد رایج شده است، گفت: در این زمینه استفاده از کاغذ به وفور مشاهده شده است و این اقدام کار افرادی است که اعتقادی به منع تردد ندارند و برای فرار از قانون  پلاک را دستکاری می‌کنند.

وی افزود: پلاک‌های غیر بومی از سایر استان‌ها کمتر رخ می‌دهد و بیشتر پدیده دستکاری پلاک  مربوط به پلاک‌های بومی اصفهان است که البته  پلیس شب‌ها با این مشکل بیشتر مواجه است.

محمدی با اشاره به اینکه در حوزه تردد شبانه ما گله‌مند هستیم، گفت: مردم قانون منع تردد شبانه را رعایت نمی‌کنند  و این تخلف از ۱۰ شب به بعد زیاد و اعمال قانون هم زیاد است.

وی به فعال بودن دوربین‌های سطح شهر و اعمال قانون پرداخت و ادامه داد: مجوز‌های تردد صادر شده اصلا برای تردد شبانه نیست و هیچ ارگان، سازمان و یا حتی فرمانداری مجوز تردد شبانه ندارند و فقط نیرو‌های خدماتی درمانی و رسانه‌ها که لازم به تردد هستند با هماهنگی سازمان مربوطه اجازه تردد دارند.

وی معتقد است، در خصوص پلاک‌های مخدوش ایام کروناشکایت مردم زیادتر شده است و ۹۹۰ دستگاه خودرو با پلاک مخدوش در اصفهان توقیف شده است که این آمار مربوط به   ۱۸ فروردین ماه امسال تاکنون است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۳ هزار خودروی پلاک مخدوش جریمه شدند، ادامه داد:همچنین ۱۶۰۰ خودرو به همین دلیل توسط دوربین‌ها و مامورین پلیس شناسایی، احضار و توقیف سیستمی شده اند.

رئیس پلیس راهور اصفهان تاکید کرد: دستکاری و مخدوش کردن پلاک‌ها یک رفتار غیراخلاقی از نظر قانونی جرم محسوب می‌شود؛ چرا که باعث تضییع حقوق شهروندی می‌شوند و طبق قانون خودرو‌های پلاک مخدوش از ۳ تا ۶ ماه توقیف می‌شوند.

وی بیان داشت: شکایات مردم قبل کرونا کمتر بود و اکنون به دلایل مخدوشی این امر  بیشتر شده است و مردم پیامک‌های ارسالی بیشتری دریافت می‌کنند که برخی تخلفات با مشخصات مالک و خودرو همخوانی ندارد و منجر به شکایت می‌شود.

به گزارش جام جم، بسیاری از مردم نمی‌دانند مخدوش کردن پلاک خودرو جرم است و علاوه بر جریمه‌های نقدی و محرومیت از رانندگی، حتی مجازات شلاق با حکم قاضی دارد؛ لذا به نظر می‌رسد پلیس با نصب علائم هشدار دهنده یا پیامک‌های هشداری به شهروندان آن‌ها را از جرم بودن و مجازات آن با خبر کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها