هفته جهانی شیر مادر آغاز شده است ؛ شیر دادن به نوزاد هم برای نوزاد مفید است و هم برای مادر. سازمان جهانی یهداشت به تمام مادر‌ها توصیه می‌کند که حداقل ۶ ماه به فرزند خود شیر بدهند.
کد خبر: ۱۳۲۹۹۲۱
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، اولین شیر ترشح شده از سینه‌ی مادر که آغوز نام دارد از کودک در برابر ترکیباتی به نام «ایمونوگلوبولین A» حفاظت می‌کند. این ترکیب لایه محافظتی تولید می‌کند که مانع از رسیدن میکروب‌ها به روده‌ها، بینی و گلوی نوزاد می‌شود.

شیر مادر در ۶ ماه نخست تولد وی بسیار لازم و ضروری است. این کار علاوه بر اینکه یک رابطه عمیق عاطفی بین مادر و فرزند ایجاد می‌کند باعث می‌شود که نوزاد به خوبی تغذیه و رشد کند. شیر دادن همچنین باعث تولید هورمون سیتوکسین می‌شود که احساس مادرانه عمیقی ایجاد می‌کند

فواید شیر مادر

تغذیه با شیر مادر سبب محافظت نوزاد در برابر عفونت‌های حاد تنفسی (ARI) و عفونت حاد گوش داخلی (AOM)، افزایش هوش نوزاد، بهبود شرایط رشد او، جلوگیری از ابتلای کودک به وبا و انواع آلرژی می‌شود.

مادر شیرده چه موادی را مصرف کند؟

مواد غذایی افزایش دهنده شیر مادرمادران شیرده بلغور جو دوسر بخورند؛ بلغور جو دوسر انرژی زاست و با افزایش سطح انرژی بدن به زیاد شدن شیر مادر کمک می‌کند.

ماهی قزل آلا هورمون شیردهی را بالا می‌برد، این ماهی سرشار از EFA (اسید‌های چرب ضروری) و امگا ۳ بوده که برای مادران شیرده این مواد ضروری محسوب می‌شود.

همچنین ماهی قزل آلا به بالا رفتن سطح هورمون شیردهی در مادران باردار کمک و شیر مادر را سرشار از مواد مغذی می‌کند.

آب هویج افزاینده شیر مادر است؛ نوشیدن یک لیوان آب هویج در صبحانه یا ناهار به افزایش شیر مادر به طرزی عجیب کمک می‌کند، همچنین این نوشیدنی سرشار از ویتامین A است و دربهبود کیفیت شیر مادر تاثیری ویژه دارد.

مادران کدو بخورند تا شیرشان زیاد شود، کدو صیفی سرشار از آب بوده و در تامین آب بدن مادران شیرده کمک کننده است.

برگ ریحان شیر مادر را زیاد و نوزاد را واکسینه می‌کند، برگ ریحان اثر آرام بخشی دارد و در افزایش شیر مادر موثر است، همچنین این سبزی به افزایش ایمنی بدن کودک و مادر کمک می‌کند.

اسفناج و برگ چغندر برای افزایش شیر مادر مفید است

اسفناج و برگ چغندر با افزایش شیر مادر و ایمنی بدن کودکان کمک می‌کند، همچنین اسفناج و چغندر برگ حاوی عوامل میکروب زدا می‌باشد.

سیر بهترین ماده غذایی برای افزایش شیر مادر است

سیر حاوی مواد شیمیایی است که در افزایش شیر مادر موثر بوده و دارای خاصیت ضد سرطانی برای مادر و کودک است.

ران مرغ شیر مادر را زیاد می‌کند، استفاده از ران مرغ در رژیم غذایی به افزایش شیر مادر کمک می‌کند و سبب تقویت سیستم عصبی مادر و ایمنی نوزاد می‌شود.

افزایش شیر مادر با بادام ثابت شده است؛ امگا ۳ موجود در بادام موجب افزایش هورمون شیردهی و در نتیجه شیر مادر می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها