علی ربیعی گفت: جریان‌های سیاسی که در این انتخابات حامی کاندیدای پیروز نبودند با دوراندیشی آینده‌نگرانه در کنار دولت بایستند؛ رییس جمهور منتخب به‌زودی رییس جمهور همه ایرانیان با همه سلایق و گرایش های سیاسی و اجتماعی است.
کد خبر: ۱۳۲۲۴۳۴
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، علی ربیعی سخنگوی دولت، صبح امروز (سه‌شنبه ۱ تیرماه) در نشست خبری خود با حضور خبرنگاران با تبریک میلاد امام رضا (ع) گفت: امام رضا (ع) برای ما ایرانیان، نامی سرشار از مفهوم و پر از رمز و راز است. ما از کودکی آرزو‌های خود را با نام این امام رئوف، گره می‌زدیم و اسم ایشان را همواره موقعی که دچار سختی و دشواری در زندگی شده‌ایم، بر زبان آورده‌ایم.

ربیعی، انتخابات ریاست جمهوری را مورد اشاره قرار داد و گفت: به آقای رییسی بابت پیروزی در انتخابات تبریک می‌گویم و آرزو می‌کنم که دولت سیزدهم بتواند به همه اهداف تعیین شده در جهت تامین منافع ملی، احیای معنویت و اخلاق و ایجاد شرایطی برای رشد و توسعه کشور و زندگی بهتر برای مردم دست پیدا کند.

وی با بیان اینکه یکبار دیگر میراث گرانقدر انقلاب اسلامی و جمهوریت با یک انتخابات دیگر تداوم یافت، اظهار داشت: خوشبختانه ما از یک سنت نیکو و نهادینه شده در جهت انتقال قدرت برخوردار هستیم و این موقعیتی است که در جهان و منطقه پر آشوب ما باید آن را پاس بداریم و بر این سرمایه بیافزایم.

**یکی از آسیب‌های ادوار گذشته فقدان تداوم میراث دولتهاست**

سخنگوی دولت ادامه داد: یکی از آسیب‌های ادوار گذشته فقدان تداوم میراث دولتهاست، هر دولتی قطعا نقاط مثبت و منفی در کارنامه خود دارد.

ربیعی افزود: با این فرض که هر دولت حلقه‌ای از زنجیره حکمرانی یک نظام سیاسی است، نیازمند یک سامان سیاسی هستیم که دست به دست شدن مشعل رشد و توسعه جامعه را از یک دولت به دولت دیگر تضمین کند و این زنجیره حکمرانی را از گسیخته شدن مصون نگه دارد.

وی گفت: یک اصل شناخته شده و مورد احترام در جوامع مردم سالار اجماع نخبگان درباره یاری رساندن به دولت منتخب برای عبور از شرایط سخت است.

**دولت دوازدهم دیوار تحریم‌ها را در نقطه پایانی قرار داده**

ربیعی با اشاره به تحریم‌ها گفت: هر چند دولت دوازدهم دیوار تحریم‌ها را در نقطه پایانی فرو ریختن دیوار و شکست تحریم قرار داده است، اما آثار تحریم بر جامعه ایران سال‌ها باقی است.

وی با بیان اینکه عبور از این شرایط سخت و غلبه بر مشکلات ساختاری اقتصادی و اجتماعی در کشور و مقابله با مشکلات توامان تحریم و کرونا نیازمند کمک و در کنار قرار گرفتن همه قوا و همه نهاد‌ها هستیم، اظهار داشت: این یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و قرار گرفتن همه جناح‌های سیاسی و نهاد‌های مسئول و حتی نهاد‌های رسانه‌ای جهت مقابله با موانع لازمه موفقیت دولت در پشت سر گذاشتن مشکلات متعدد ناشی از تحریم‌های ظالمانه و فشار اقتصادی، اجتماعی کرونا است.

**رییس‌جمهور منتخب رییس‌جمهور همه ایرانیان است**

سخنگوی دولت ادامه داد: انتظار می‌رود جریان‌های سیاسی که در این انتخابات حامی کاندیدای پیروز نبودند نیز با دوراندیشی آینده نگرانه در کنار دولت بایستند. از طرف دیگر رییس جمهور منتخب به‌زودی رییس جمهور همه ایرانیان با همه سلایق و گرایش‌های سیاسی و اجتماعی است.

**نَفْس برگزاری این انتخابات یک نه بزرگ به تحریم گران بود**

ربیعی با بیان اینکه این انتخابات از جنبه سلبی نیز حائز اهمیت است، گفت: نفس برگزاری این انتخابات و مشارکت مردم در حقیقت یک نه بزرگ به تحریم گران بود. برخی از مبلّغان تحریم انتخابات امتداد طراحان تحریم اقتصادی ایران زیر پرچم «فشار حداکثری» بودند که این بار با نقابی دیگر به میدان آمدند و این بار نیز ناکام ماندند.

ربیعی با بیان اینکه سال‌ها در کنار تلاطم‌های تاریخی، جمهوریت مان حفظ شد، گفت: دستاورد مشروطه تا به امروز یعنی صندوق‌های رای اعتباری دوباره یافتند.

وی افزود: نکته دیگر در این انتخابات بیشتر دیده شد اینکه رعایت اخلاق، تحمل و رواداری مخالف هم در بین هواداران نامزد‌ها و هم میان نامزد‌ها چشم گیر بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: یکی از مصادیق مواجه اخلاقی با رقابت‌های انتخاباتی رفتار آن دسته از نامزد‌هایی بود که برای مشارکت در این کارزار به میدان آمدند، اما فرصت نیافتند و با وقار و نجابت کنار کشیدند، بنابراین می‌توان گفت اخلاق و ادب نیز در این دوره از انتخابات در لیست برندگان قرار گرفت.

**سیاست تعاملی در برنامه کار دولت آینده قرار خواهد داشت**

ربیعی ادامه داد: جا دارد که نکته‌ای را درباره شخص رئیس جمهور منتخب اضافه کنم. در این روز‌ها مخالفان همیشگی ایران تبلیغاتی منفی علیه انتخابات و آینده ایران و ناامید کردن مردم نسبت به منتخب انتخابات به راه انداختند. با شناخت و تجاربی که از منتخب ملت دارم و همانگونه در اظهارات کارزار تبلیغاتی هم بیان کرده اند سیاست تعاملی، واقع بینی، عملگرایی، مصلحت اندیشی، باورمندی به عدالت و اعتقاد به خردجمعی در برنامه کار دولت ادامه قرار خواهد داشت.

سخنگوی دولت با گرامیداشت یاد دکتر شریعتی و دکتر چمران گفت: مناسبت روز‌های ۲۹ و ۳۱ خرداد با وجود تعلق به دو انسان متفاوت و یادبود از دست دادن متفکرینی در دو مقطع تاریخی است. اما این روز‌های پایانی خرداد از یک همبستگی مفهومی برخوردارند. به تعبیر زنده یاد شریعتی، وی زندگی خود را وقف عرفان، آزادی و عدالت کرد و اتفاقا این سه ارزش در عمل و کنش سیاسی و زندگی اجتماعی دکتر چمران تبلور یافت.

ربیعی افزود: دکتر چمران نماد عینی معنوی شدن امر سیاسی بود و اتفاقا این اکسیر جاودان مورد نیاز جامعه این روز‌های ما نیز هست و ما بیش از هر دوره‌ای تاریخی به اخلاق و معنویت نیازمندیم.

وی ادامه داد: شریعتی معلمی بود که با خوانشی از نظریات وی بیداری نسلی را برای چند دهه به وجود آورد. به نظرم آنچه که امروز فقدان آن احساس می‌شود ضرورت پیوند بیشتر ساحت اندیشه و میدان عمل است.

ربیعی افزود: به نظر من در آغاز گام دوم انقلاب ما نیازمند تجدید حیات نظریه پردازی اندیشمندان اصیل و جهادگران ناب همچون دکتر شریعتی، دکتر مطهری و دکتر بهشتی و امثال این‌ها بود و جهادگرانی، چون دکتر چمران و سردار سلیمانی و امثال آن‌ها می‌باشیم.

سخنگوی دولت با اشاره به مصوبات دولت گفت: در جلسه هیات وزیران، دولت با توجه به لزوم حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم قانونی از اصحاب فرهنگ و رسانه به دلیل ماهیت فرهنگی خود و گردش مالی پایین و اثرگذاری فرهنگی بالا و نیز با هدف تبیین ساز و کار لازم برای بهره مندی هدفمند و متوازن این افراد از حمایت‌های قانونی مندرج در بند (ج) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، آیین نامه اجرایی مربوط به محاسبه بهای حامل‌های انرژی و خدمات پستی برای ناشران، کتابفروشان و مطبوعات براساس تعرفه فرهنگی را تصویب کرد.

وی افزود: در مصوبه‌ای دیگر در سلسله تصمیمات گسترش حمایت‌های اجتماعی هیئت وزیران به منظور شناسایی و حمایت از اطفال و نوجوانان در وضعیت مخاطره آمیز یا بزه دیده، آیین نامه اجرایی موضوع تبصره ماده (۶) قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را به تصویب رساند. مطابق این آیین نامه، طفل و نوجوان در معرض خطر، فردی است که با توجه به ماده (۳) قانون فوق، در معرض بزه دیدگی یا ورود آسیب به سلامت جسمی، روانی، اجتماعی، اخلاقی، امنیت و یا وضعیت آموزشی وی قرار گرفته است، همچنین طفل و نوجوان بزه‌دیده نیز به فردی اطلاق می‌شود که از وقوع جرم متحمل ضرر و زیان شده است.

ربیعی ادامه داد: براین اساس، سازمان بهزیستی که مسئولیت اصلی حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض خطر و بزه دیده را برعهده دارد، با مشارکت دستگاه‎های اجرایی، نهاد‌های حمایتی و مددکاران اجتماعی نسبت به شناسایی، پذیرش، حمایت، نگهداری و توانمندسازی این گروه اقدام می‌کند.

وی افزود: نوجوان درصورت بی سرپرستی یا بد سرپرستی، عدم دسترسی به والدین، اولیا یا سرپرست قانونی و یا زندانی بودن آنها، ناتوانی والدین، اولیا یا سرپرست قانونی در نگهداری از وی، وضعیت مخاطره آمیز طفل در خانواده، بی توجهی و سهل انگاری نسبت به طفل و نوجوان یا طرد وی توسط خانواده، حسب دستور قضایی و زیر نظر مددکار اجتماعی در مراکز تحت نظر سازمان بهزیستی نگهداری می‌شود.

سخنگوی دولت گفت: یکی از اقدامات مهم و قابل توجه در این دولت احیای تکالیف ثانوی و نیز تصمیمات و مصوبات جدید برای جامعه ایثارگری بوده است. بطوریکه تقریبا تمامی مطالبات این عزیزان پرداخت شده است.

وی افزود: در مصوبه اخیرا دولت هم آیین‌نامه اجرایی پرداخت کمک معیشت ماهانه به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقد شغل و درآمد تصویب شد. به موجب آیین‌نامه مذکور، جانبازان یا آزادگانی که از صندوق‌های بیمه یا بازنشستگی حقوق بازنشستگی یا مستمری دریافت می‌کنند و مستمری ایشان از حداقل حقوق کارکنان دولت کمتر است، منوط به اینکه فاقد هرگونه شغل و درآمد دیگری باشند، مابه‌التفاوت آن تا حداقل حقوق کارکنان دولت از محل این قانون توسط بنیاد پرداخت می‌شود.

سخنگوی دولت درباره این سوال که روحانی در دیدار با آیت‌الله رییسی گفته که آماده ایم برای انتقال قدرت و تجربیات همکاری کنیم، آیا دولت برنامه مدونی دارد و فکر می‌کنید که دولت آینده چه موضوعاتی را باید در اولویت قرار دهد؟ گفت: همان گونه که ملاحظه کردید آقای روحانی رئیس جمهور بلافاصله بعد از اتمام جلسه ستاد کرونا به دفتر آقای رئیسی در قوه قضاییه رفتند و ضمن اعلام آمادگی دولت مستقر برای ارائه اطلاعات مورد نیاز دولت آتی در دوران انتقالی، گزارشی از مهمترین مشکلات فعلی کشور مثل موضوع تامین کالا را مطرح کردند.

وی افزود: همچنین در خصوص چگونگی ادامه کار و برنامه گروه مذاکره کننده برجام، صحبت‌هایی انجام شد. دیروز هم آقای ظریف با ایشان دیدار کرد. همچنین آقای عراقچی هم جلسه‌ای با رئیس جمهور منتخب داشت.

ربیعی ادامه داد: روز یکشنبه هم در جلسه هیات دولت، شیوه تعامل با دولت بعدی مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد تعامل با دولت سیزدهم برای انتقال و ارائه اطلاعات مد نظر آقای رئیس‌جمهور منتخب، در سطح وزرا باشد و آنان اطلاعات مدنظر را در اختیار آقای رئیسی قرار بدهند.

**به همه وزرا تاکید شده تا مهمترین مسائل را برای انتقال به دولت بعدی، مشخص کنند**

سخنگوی دولت افزود: در دولت هم از مدت‌ها قبل به همه وزرا تاکید شد تا مهمترین مسائل و اولویت‌ها را برای انتقال به دولت بعدی، مشخص کنند. در مرکز تحقیقات هم این کار در حال جمع‌بندی است و به زودی برای رئیس جهور منتخب ارسال خواهد شد.

**اگر آمریکا به تعهداتش برگردد، مذاکره‌کنندگان منتظر دولت بعد نخواهند شد**

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا برنامه دولت جناب روحانی این است که نهایی سازی برجام را به دولت بعد بسپرد یا اینکه در روز‌های باقی مانده به فرجام برساند؟ گفت: از ابتدای آغاز رقابت‌های انتخاباتی تکرار کرده ایم که مذاکرات احیای برجام ارتباطی به سیاست داخلی و نتایج انتخابات ندارد و بر اساس سیاست‌های کلان کشور و پیرو خطوط تعیین شده از سوی رهبر انقلاب و نهاد‌های بالادستی، دولت خود را مکلف دانسته که این مذاکرات را بر مبنای تامین حداکثری منافع ملی دنبال کند. اگر آمریکا به تعهداتش برگردد، مذاکره کنندگان شرایط را به تصمیم گیری به نهاد‌های بالادستی گزارش خواهند داد و منتظر دولت بعد نخواهند شد.

وی افزود: در حال حاضر تقریباً درباره همه اختلافات مهم طرفین، تفاهم کلی صورت گرفته و اسناد مربوطه آماده شده است. اکنون به یک متن روشن و فاقد ابهام در همه کارگروه‌ها رسیده ایم. آن‌چه باقی مانده بیش از آن‌که به مذاکره نیاز داشته باشد، نیازمند تصمیم سیاسی همه طرف‌ها است و اگر تصمیمات سیاسی اخذ شود می‌توان امیدوار بود و هیچ بعید نیست که وارد دور پایانی گفتگو‌ها شویم.

ربیعی ادامه داد: همانطور که آقای عراقچی اشاره کرده، هفته آینده ممکن است آخرین دور مذاکرات در وین باشد که البته این مسئله بستگی به تصمیم طرف‌های مقابل و اراده آن‌ها برای به نتیجه رسیدن گفتگو‌ها دارد؛ بنابراین در جریان طبیعی امور، در صورتیکه دیگر طرف‌ها آماده باشند، دولت مانعی برای اتمام مذاکرات ندارد، اما اگر به هر دلیلی توافق نهایی تا مهلت قانونی دولت دوازدهم اتفاق نیفتد، مسئولیت مذاکرات و تصمیم درباره جزییات آن بر عهده دولت سیزدهم خواهد بود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که وزارت خارجه آمریکا راجع به انتخابات ایران واکنش نشان داد و گفت که ایرانی‌ها نتوانستند در فرایند عادلانه و آزادانه انتخاب کنند، واکنش ایران چیست؟ گفت: ما این اظهار نظر را مصداق دخالت در امور داخلی ایران و مغایر قوانین بین المللی می‌دانیم و آن را محکوم می‌کنیم. دولت آمریکا در جایگاهی نیست که صلاحیت اظهارنظر درباره فرآیند انتخابات در ایران و یا کشور دیگری را داشته باشد.

**فرایند‌های دموکراتیک در آمریکا تا چه اندازه معیوب و متعصبانه هستند**

ربیعی افزود: برخلاف نمایش‌های پر زرق و برق دموکراسی در آمریکا، امروز هیچ ملتی نیست که نداند فرایند‌های دموکراتیک در آمریکا تا چه اندازه معیوب و متعصبانه هستند.

وی ادامه داد: ادعا‌های مشابهی در انتقاد از انتخابات‌های آمریکا نیز مطرح شده، از جمله از سوی دموکرات‌ها در سال ۲۰۰۰، و از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده و حامیان او در مورد انتخابات ریاست جمهوری اخیر (۲۰۲۰).

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما دولت آمریکا را دعوت می‌کنیم که از دخالت‌های متکبرانه در امور داخلی سایر کشور‌ها و قضاوت درباره سازوکار‌های دموکراتیک دیگران دست بردارد و به اصلاح امور داخلی خودشان بپردازند.

ربیعی با بیا اینکه مذاکرات احیای برجام ارتباطی به سیاست داخلی و نتایج انتخابات ندارد، گفت: این مذاکرات بر اساس سیاست‌های کلان کشور و پیرو خطوط تعیین شده از سوی رهبر انقلاب و نهاد‌های بالادستی، دولت خود را مکلف دانسته که این مذاکرات را بر مبنای تامین حداکثری منافع ملی دنبال کند.

وی افزود: در حال حاضر تقریباً درباره همه اختلافات مهم طرفین، تفاهم کلی صورت گرفته و اسناد مربوطه آماده شده است. اکنون به یک متن روشن و فاقد ابهام در همه کارگروه‌ها رسیده ایم.

ربیعی ادامه داد: اگر تصمیمات سیاسی اخذ شود می‌توان امیدوار بود و هیچ بعید نیست که وارد دور پایانی گفتگو‌ها شویم.

سخنگوی دولت گفت: همانطور که آقای عراقچی اشاره کرده، هفته آینده ممکن است آخرین دور مذاکرات در وین باشد.

وی افزود: اگر به هر دلیلی توافق نهایی تا مهلت قانونی دولت دوازدهم اتفاق نیفتد، مسئولیت مذاکرات و تصمیم درباره جزییات آن بر عهده دولت سیزدهم خواهد بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها