استرس بالا مشکلاتی را برای سلامت دهان بویژه دندان‌ها و لثه ایجاد می کند که با رعایت نکاتی می توان به حفظ سلامت آنها کمک کرد.
کد خبر: ۱۲۷۷۰۸۱
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، افرادی که دچار میزان استرس بالا هستند علاوه بر آنکه باید نسبت به کاهش سطح استرس اقدام کنند لازم است توصیه های مربوط به مشکلات دهان و دندان از جمله زخم دهان و دندان قروچه را در نظر داشته باشند.
 
زخم های دهان
 
آفت دهان: آفت دهان لکه های کوچک سفید یا خاکستری رنگ هستند که اطراف آن قرمز دیده می شود. این لکه ها داخل فضای دهان خود را نشان می دهند که گاهی اوقات همزمان تعدادی از آنها در دهان ظاهر می شود.  
 
کارشناسان به اطلاعات کافی در مورد علت ظاهر شدن این لکه ها دست پیدا نکرده اند. ممکن است وجود مشکل و نقص در سیستم ایمنی بدن شرایط را برای رشد آفت دهان فراهم سازد. همچنین استرس می تواند احتمال بروز آفت دهان را افزایش دهد.
 
به منظور برطرف کردن آفت دهان خودداری از مصرف غذاهای تند، داغ و خوراکی های حاوی اسید بالا از قبیل گوجه فرنگی یا مرکبات توصیه می شود. آفت دهان در مدت یک هفته تا ۱۰ روز از بین می رود. همچنین داروهای بی حس کننده وجود دارد که می توان آنها را مستقیم روی زخم قرار داد.
 
تبخال: ویروس هرپس سیمپلکس عامل بروز تبخال است. تبخال به شکل تاول های حاوی آب است که اغلب اطراف لبها ظاهر می شود. همچنین ممکن است فرد در قسمت پایین بینی یا اطراف چانه دچار این عارضه شود. در مواقعی که فرد دچار احساس ناراحتی و نگرانی است شرایط برای بروز این عارضه فراهم می شود.
تبخال نیز همچون آفت دهان بخودی خود و در مدت یک هفته یا بیشتر درمان می شود. اما از آنجاییکه امکان انتقال این ویروس به دیگران وجود دارد لازم است فرد درمان آن را به سرعت آغاز کند.
 
دندان قروچه: استرس ممکن است باعث شود فرد دندان های خود را به یکدیگر فشرده و روی هم بساید. این حالت ممکن است در طول روز یا شب ایجاد شود و اغلب فرد ناخودآگاه اقدام به این کار می کند.
 
افرادی که دندان های خود را روی هم فشرده کرده و به هم میسایند به هنگام استرس با شدت بیشتری این کار را انجام می دهند. به افرادی که دچار این حالت می شوند توصیه می شود هنگام خواب از محافظ دهان یا وسیله دیگری که مانع از دندان قروچه می شود استفاده کنند. 
 
رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
 
به گزارش webmd، افراد هنگامیکه تحت شرایط استرس قرار دارند ممکن است به دلیل عدم برخورداری از شرایط روحی مناسب از مسواک و نخ دندان غافل شوند. درصورتیکه فرد مراقبت لازم از دهان و دندان خود را نداشته باشد احتمال پوسیدگی دندان و بروز بیماری لثه بیشتر می شود. همچنین به هنگام استرس فرد ممکن است عادات غذایی سالم خود را ترک کند که در نتیجه احتمال پوسیدگی دندان بیشتر می شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها