رئیس سازمان برنامه و بودجه به نمایشگاه نقاشی مریم حیدرزاده رفت و موجی از انتقادات به سمتش جاری شد

مرد روزهای سخت،آخر چرا؟!

حضور در یک نمایشگاه هنری همیشه ارزشمند است و حتی مفید؛ به قول سهراب سپهری، «وجود گرسنگی شقایق را شدیدتر می‌کند» اما بدون تردید حضور محمدباقر نوبخت در یک نمایشگاه نقاشی برای مردمی که همچنان شوکه هستند و هنوز امیدوار به این‌که کسی از مسؤولان درباره افزایش قیمت بنزین و اوضاع روزهای اخیر کشور، توضیحی مسؤولانه داشته باشد، پذیرفته نیست. برای خیلی‌ها حیرت‌انگیز است که مسؤول اصلی ماجراهای اخیر، یعنی رئیس سازمان برنامه و بودجه عصر جمعه را در یک نمایشگاه نقاشی بگذراند و لذت ببرد از تماشای زیبایی و رنگ. همین شده که حضور نوبخت در ششمین نمایشگاه مریم حیدرزاده موجی از انتقادها را به سمتش روانه کرده و کاربران شبکه‌های اجتماعی به این موضوع واکنش‌های گاه تند و گاه طنزآمیز نشان داده‌اند. بدون تردید زمان و موقعیتی که این اقدام رخ داده مورد نقدشان بوده وگرنه بعید است کسی به نفس بازدید از نمایشگاه نقاشی نقدی داشته باشد، ضمن این‌که نوبخت در سال‌های گذشته نیز بارها در نمایشگاه‌های هنری و نیز حتی در نمایشگاه‌های مریم حیدرزاده شرکت داشته و صدایی از کسی در نیامده است.
کد خبر: ۱۲۴۰۰۰۵

در نمایشگاه چه خبر بود؟
مریم حیدرزاده، هنرمند روشن‌دل، ششمین نمایشگاهش را برگزار کرده است. در این نمایشگاه 40 تابلوی نقاشی با تکنیک آبرنگ و اکریلیک روی بوم با سبک ناتورالیسم ارائه کرده که در تمامی آنها تصویری از پاییز به نمایش درآمده است. پاییز از نگاه حیدرزاده پادشاه فصل‌هاست و او پیش از این گفته که می‌تواند هر روز سال یک تابلوی نقاشی از این فصل ترسیم کند که هیچ کدامشان شبیه به هم نباشد.
محمدباقر نوبخت که رئیس سازمان برنامه و بودجه است و معاون رئیس جمهور در چند نمایشگاه این هنرمند شرکت کرده و نیز تابلویی از او خریده که در دفتر کارش قرار دارد. نوبخت همواره هنر مریم حیدرزاده را مورد تحسین قرار داده و جمعه گذشته بیشتر از همیشه.
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین درباره آثار حیدرزاده به ایرنا گفت: نمی‌دانم واژه فوق‌العاده می‌تواند برای این نمایشگاه رسا و گویا باشد؟ من گرچه با بعضی از تصاویر ماندنی این نمایشگاه از پیش آشنا بودم و الان هم شاید روزانه در دفتر کار خودم با دیدن آنها، آن آرامشی را که باید داشته باشم پیدا می‌کنم، اما در این نمایشگاه با برخی آثار جدید مریم حیدرزاده مواجه شدم که احساس می‌کنم ایشان مانند یک پرنده در حال اوج‌گیری است. معاون رئیس جمهور این را هم تاکید کرده که کسی می‌تواند نمایشگاه امسال مریم حیدرزاده را ارزیابی کند که نمایشگاه پارسال و سال‌های گذشته این هنرمند را دیده باشد و اضافه کرده: من توفیق داشتم آنها را مشاهده کنم و الان می‌توانم عرض کنم که این نمایشگاه فوق العاده است.
هنرمندی که سیاسی نیست!
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان ایشان و خیلی‌های دیگر به نمایشگاه مریم حیدرزاده دعوت شده بودند اما از میان دولتمردان مدعو، محمدباقر نوبخت مهمان آخرین نمایشگاه مریم حیدرزاده بود. اتفاقی که باعث خوشحالی این هنرمند شده، بخصوص از این بابت که حضور نوبخت با تمجیدها و تعریف‌های فراوانش از نقاشی‌های حیدرزاده همراه بوده است.
حیدرزاده درباره دیدارش با نوبخت به همین تمجیدها و تشویق‌ها اشاره می‌کند و این‌که نوبخت همیشه حامی او بوده و به هنر و هنرمندان توجه ویژه دارد. این هنرمند پس از شرح مختصری درباره حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه در نمایشگاهش به جام‌جم می‌گوید: من سیاسی نیستم و همیشه سرم به کار خودم بوده. درباره مسائل روز هیچ صحبتی بین ما رد و بدل نشد. علاقه‌مند نیستم در این باره صحبت کنم چون تخصصی در این باره ندارم.
«مرد روزهای سخت»‌ توصیفی است که مریم حیدرزاده در شعری که برای نوبخت سروده ارائه کرده است؛ شعر کوتاهی که به نظر می‌رسد چندان هم از سیاست به دور نیست اما مریم حیدرزاده در این باره پاسخ می‌دهد: من سال‌های زیادی حذف شده بودم، اجازه فعالیت نداشتم و هر بلایی که فکرش را بکنید در دولت نهم و دهم برسرم آوار شد. این آقای نوبخت بود که راهنمایی کرد به وزیر فرهنگ و ارشاد وقت یعنی آقای جنتی نامه بنویسم و همین سرآغازی شد برای دریافت مجوز و انتشار کتاب و آلبومم.

شعری برای مرد روز سخت

کاربران فضای مجازی به حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه در افتتاحیه نمایشگاه مریم حیدرزاده واکنش‌های متعددی داشته‌اند که البته طنز و طعنه برخی از آنها مانع از انتشارشان در اینجا می‌شود اما می‌توانید در ادامه چند نمونه از این واکنش‌ها را بخوانید و نیز شعری که حیدرزاده سال گذشته به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه تقدیم کرده است.

مجید فضائلی

یه مملکتی داریم که دو هفته درگیر جراحی اقتصادی پرخطر و پرخون بوده.
طرح جراحی برای کیه؟ سازمان برنامه و بودجه.
رئیس این سازمان کیه؟ آقای نوبخت.
آقای نوبخت دیروز سر جراحی و مدیریت بوده؟ نه.
کجا بوده؟ نمایشگاه نقاشی هنرمند نابینا خانم مریم حیدرزاده

Mohammad Keshvari

بالاخره بعد اون افتضاح تمدد اعصاب لازمه!

hoda hashemi

شعری که مریم حیدرزاده برای نوبخت سروده
این سرزمین یک مرد روز سخت می خواهد
یک خاطر آسوده اما تخت می خواهد
ای ناخدای نازنین، تنهایمان مگذار
این کَشتی طوفان زده، نوبخت می خواهد
من حرفی برای گفتن ندارم

آذر مهاجر
ادبیات و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها