بسیاری از کارگران بیم اخراج از کار خود را دارند، اما باید توجه داشت که قرارداد کار برای مدت زمان مشخصی منعقد می‌شود و کارفرمایان به تنهایی نمی‌توانند آن را فسخ کنند.
کد خبر: ۱۲۳۵۱۶۴
آیا کارفرما می‌تواند هر زمانی که خواست کارگر خود را اخراج کند؟

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از متداول‌ترین سؤالاتی که برای کارگران پیش می‌آید این است که آیا کارفرما می‌تواند هر زمانی که خواست کارگر خود را اخراج کند یا خیر؟

برای پاسخ به این سؤال باید به این نکته توجه داشت که قرارداد کار برای مدت زمان مشخصی منعقد می‌شود و طرفین به تنهایی نمی‌توانند آن را فسخ کنند.

البته اگر کارگر یا کارمند در انجام وظایف خود دچار نقص یا قصور انضباطی شوند، کارفرما حق دارد پس از تذکرات کتبی و در صورت نظر مثبت شورای اسلامی کار ضمن پرداخت مطالبات و حقوق معوقه و سنوات کارگر قرارداد او را فسخ کند، اما اگر هیئت حل اختلاف با اخراج کارگر موافق نباشد، حکم بازگشت کارگر صادر می‌شود.

از لحاظ قانونی هیچ کارفرمایی نمی‌تواند بدون دلیل موجه قبل از پایان مهلت قرارداد اقدام به فسخ آن کند و به دلیل غیر قانونی و غیر منطقی کارگر و کارمند خود را اخراج کند.

توجه به این نکته ضروری است که در صورت اخراج یا فسخ قرارداد کارفرما باید سنوات کارگر، حقوق معوقه و حق بیمه کارگر را پرداخت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها