بــازداشت یک تبعه روس در فــــــلســــــــــطین اشغالی و یک تبعه رژیم صهیونیستی در روسیه، بــــــه بروز یـــــــک تنـــش دیپلماتیک در روابط تل‌آویو و مسکو منجر شده است.
کد خبر: ۱۲۳۲۹۸۷

خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه دیروز از تلاش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای آزاد کردن یک تبعه این رژیم در روسیه که به دلیل حمل مواد مخدر در فرودگاهی در مسکو دستگیر شده بود، خبر داد.بنیامین نتانیاهو در آخرین گفت وگوی خود با ولادیمیر پوتین نیز از او خواسته بود یک زن اسرائیلی قاچاقچی مواد مخدر به نام نعامی ایساهار را آزاد کند.رسانه‌های دولتی روسیه می گویند کرملین نیز موضوع مبادله نعامی ایساهار با الکسی بورکوف را پیش کشیده است . وی سال 2015 به درخواست آمریکا در فرودگاه تل آویو دستگیر شد و بعد به جرم فعالیت‌های هکری به زندان افتاد . ایساهار هم در بخش ترانزیت فرودگاه بین‌المللی شرمتووا در شمال غربی مسکو هنگام پرواز از دهلی‌نو به سرزمین‌های اشغالی دستگیر شد و از وی 9 گرم ماده مخدر به‌دست آمد و پس از برگزاری دادگاه به هشت سال زندان محکوم شد.
به گزارش فارس، هرچند تل‌آویو و مسکو در ظاهر روابط خوبی با یکدیگر دارند، اما طی ماه‌های گذشته در زیر پوسته این روابط، تنشی دیپلماتیک میان دو طرف شکل گرفته است. روز شنبه دادگاهی در روسیه، نعامی ایساهار را به جرم حمل و قاچاق مواد مخدر به تحمل هفت سال و نیم حبس محکوم کرد. ایساهار اتهام حمل مواد مخدر را پذیرفته، اما مدعی شد یک قاچاقچی مواد مخدر نیست. رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی با بیان این که میزان مواد‌مخدری که این زن به همراه داشته بسیار جزئی بوده و حداکثر مجازات آن در روسیه یک ماه بازداشت است، مدعی شدند ظاهرا حکم زندان نسبتا طولانی این زن، با هدف اهرم فشار بر تل‌آویو به منظور امتیازگیری در پرونده‌ای دیگر صادر شده است. به گفته همین منابع، مسکو در واکنش به درخواست آزادی این زن، بحث پرونده یک تبعه روس به نام «الکسی بورکوف» را پیش کشیده‌اند. بورکوف در دادگاهی در ویرجینیا به سرقت سایبری و انتشار اطلاعات کارت‌های اعتباری 150هزار نفر متهم شده است. به همین دلیل آمریکا خواستار استرداد وی بود و دیوان عالی رژیم صهیونیستی نیز با استرداد بورکوف به آمریکا موافقت کرد.
روز جمعه دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای تلویحا تأیید کرد که مسکو پیشنهاد تبادل ایساهار و بورکوف را مطرح کرده است. نتانیاهو درعین حال گفته است دستگاه قضایی اسرائیل مستقل بوده و دادگاه هم حکم استرداد بورکوف را تأیید کرده است. مقام‌های رژیم صهیونیستی همچنین در رسانه های خود روسیه را به گروگانگیری متهم کرده و روند قضایی علیه ایساهار را جعلی خواندند. اسرائیل کاتص وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در مورد روسیه گفت: «روشن است مسائلی در میان است که هیچ ربطی به آنچه او انجام داده، ندارد. این مجازات نامتناسب است. در اسرائیل، [برای حمل این میزان مواد مخدر] حتی کسی دادگاهی هم نمی‌شود.»
روسیه با اسرائیل روابط خاص و پیچیده ای دارد به نحوی که کمتر اختلافات آن دو آفتابی می شود . غالبا موارد اختلاف بین آن دو نیز بر سر مساله فروش سلاح از سوی روسیه به دشمنان اسرائیل یا فروش سلاح از سوی اسرائیل به برخی کشورهای همسایه روسیه بوده است. در این میان روابط مسکو- تل‌آویو گاه تحت تاثیر برخی حوادث منطقه ای ازجمله تحولات ایران یا بحران سوریه قرار گرفته است. مسکو در عین داشتن روابطی گرم با ایران و سوریه می کوشد از برگ برنده اسرائیل برای چانه زنی های خود در واشنگتن استفاده کند.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها