یکی از موسسات تحقیقاتی کشور با بررسی 400 کاربر فضای مجازی که روزانه به‌طور میانگین چهار ساعت در این فضا حضور دارند به این نتیجه رسیده که 80 درصد این افراد نسبت به موضوعات مختلف آگاهی‌های سطحی دارند و رفتارها، انتخاب‌ها، کامنت گذاشتن‌ها و لایک دادن‌های آنها بدون تدبر انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۲۳۲۱۳۴

این تحقیق نشان می‌دهد اکثر قریب به اتفاق کاربران فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در کشورمان به سمت عرفی شدن و سطحی شدن حرکت می‌کنند و با رفتارهای نسنجیده خود باعث از بین‌رفتن زشتی بسیاری از موضوعات می‌شوند.
از این منظر می‌توان گفت به‌وجود آمدن ستاره‌های پوشالی مختلف در فضای مجازی نتیجه عملکرد کاربران است، چون بدون تفکر عمیق تصمیم به تایید رفتارهای این افراد می‌گیرند و به نوعی آنها را برای ادامه راهشان تشویق می‌کنند. در این میان اینستاگرام شبکه‌ای اجتماعی است که به‌علت وجود سیستم لایک‌گیری در آن بیش از بقیه شبکه‌ها ساخت ظرفیت ستاره‌های پوشالی دارد، درحالی که در آن امکان دیس‌لایک کردن وجود ندارد و همین باعث می‌شود تا ستاره‌های پوشالی که عموما توهم بزرگ بودن دارند، به ادامه رفتارهایشان ترغیب شوند. می‌دانیم که فرآیند رسیدگی قانونی به رفتارهنجارشکنان صفحات مجازی بسیار طولانی و زمانبر است، بنابراین در فضایی که از این بابت ایجاد می‌شود انواع ستاره‌های پوشالی ایجاد می‌شوند و دوام می‌آورند، درحالی که رفتار کاربران این فضا و تاییدیه‌دادن‌های بی‌تفکر، به پابرجا ماندن این افراد کمک می‌کند. بنابراین لازم است دنبال‌کننده‌های صفحات مجازی نسبت به تایید کردن‌های خود در این فضا احساس مسؤولیت کنند و لااقل بار وجدانی ناشی از عملکرد خود را بپذیرند. شاید اگر نظارت‌های مردمی در این فضاها قوی‌تر بود و لایک دادن‌ها تا این حد سطحی اتفاق نمی‌افتاد، بسیاری از هنجارشکنان به خود آمده و تغییر رویه می‌دادند.

غفور شیخی
جامعه‌شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها