جک لندن،‌ نویسنده شهیر آمریکایی است که نامش با سپیددندان، آوای وحش و گرگ دریا گره خورده است. حالا شبکه رادیویی تهران، روایت یکی از آثار این نویسنده را در برنامه کتاب شب با صدای بهروز رضوی آغاز کرده است. پخش رادیویی کتاب «تهیدستان» در این برنامه از شنبه شروع شده و تا پنجشنبه ادامه دارد. درباره تهیدستان همین نقل از لندن بس که گفته است: «از میان تمامی آثارم، تهیدستان را بیش از همه دوست دارم، زیرا هیچ‌کدام از کارهایم تا این اندازه از دلم بر نیامده است».
کد خبر: ۱۲۳۰۹۳۲

«کتاب شب» قصه می‌گوید
برنامه «کتاب شب» به تهیه‌کنندگی رضا قربانی با موضوع بازخوانی آثار مشهور ایران و جهان با صدای بهروز رضوی، شنبه تا پنجشنبه هرهفته از رادیو تهران پخش می‌شود. این برنامه که کاری است از گروه اخلاق و زندگی شهروندی، ساعت 23 و 30 دقیقه به گوش مخاطبان می‌رسد و شنوندگان آن، این هفته می‌توانند خوانش رادیویی تهیدستان با ترجمه ابوالفضل اتراک از انتشارات تلاش تبریز را در شش قسمت ۲۰دقیقه‌ای بشنوند و قسمت‌های پیشین آن را در سایت این شبکه رادیویی بیابند.
از جک لندن چه می‌دانید؟
همان‌گونه که محمدباقر رضایی، سردبیر برنامه کتاب شب می‌گوید، جک لندن نویسنده‌ای بود که هیچ‌گاه در خانه نمی‌ماند و دائم در جست‌وجوی ضعف‌های جامعه بود تا آنها را در آثار خود منعکس کند و به مسؤولان برای رفع بی‌عدالتی‌ها هشدار دهد. او در 40 سال عمر خود، در حالی که تحصیلات رسمی هم نداشت، به یک نویسنده و جامعه‌شناس معتبر آمریکایی تبدیل شد. آثار او را سند محله‌های فقیرنشین و فراموش شده آمریکا و دیگر جاهایی که سفر کرد، می‌دانند.
از «تهیدستان» چه می‌دانید؟
به گفته سردبیر کتاب شب، یکی از جاهایی که جک لندن رفت و از فقر ساکنانش شگفت‌زده شد، محله ایست اند در لندن بود. او به دوستانش گفت: «می‌خواهم بروم و با چشمان خودم ببینم مردمی که در این ناحیه از بریتانیای به اصطلاح کبیر زندگی می‌کنند، چه عالمی دارند.» کتاب «تهیدستان» در واقع شرح سفر جک لندن به آن محله و بسیار خواندنی و شنیدنی است. این باعث شد مطبوعات رسمی آن زمان، لندن را نویسنده‌ای فضول بنامند. همچنین بعدها جورج اورول برای نوشتن کتاب آس و پاس‌ها در پاریس و لندن از این اثر الهام گرفت.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها