داغ شدن ماجرای ارسال نامه توسط عربستان به ایران، رفتار متناقض سعودی را بیشتر نشان می‌دهد

عربستان بر سر دوراهی

آل سعود این‌ روزها بدجوری در باتلاق یمن گیر افتاده و نه راه پس دارد و نه راه پیش. چهار سال و نیم قبل بود که رژیم سعودی به خیال جنگی کوتاه مدت و با رویای پیروزی پا در این باتلاق گذاشت اما دیگر نتوانست از آن خارج شود.
کد خبر: ۱۲۳۰۹۰۴

این جنگ تمام محاسبات سعودی‌ها را در حوزه‌های مختلف به هم ریخت و آنها را این روزها به رفتارهایی متناقض در اهداف منطقه‌ای خود واداشته است؛ اهدافی که یکی از مهم‌ترین آنها رویارویی با ایران بود.
زورآزمایی با ایران
عربستان در سال‌های گذشته تلاش کرده قدرت خود را در مقابل ایران در منطقه محک بزند و شکست‌هایی که تا الان در این زمینه خورده تا کنون برایش درس عبرت نشده است. البته ایران بارها اعلام کرده هیچ دشمنی‌ای با عربستان ندارد و حاضر است مشکلات موجود را از طریق گفت‌وگو حل کند اما به نظر می‌رسد ریاض، محور مقاومت را مخالف برنامه‌های خود در منطقه می‌داند و تلاش دارد از طریق فشار آوردن بر اعضای این محور و جمهوری اسلامی ایران، اهداف خود را پیاده کند.
لبنان، سوریه، عراق و در سال‌های اخیر یمن، کشورهایی بوده‌اند که عربستان در آنها دست به زورآزمایی با ایران زده است. در این سال‌ها عربستان شمشیر را در مقابل ایران و محور مقاومت از رو بسته و هر کاری توانسته انجام داده تا این محور را ناکارآمد کند. در این زمینه می‌توان بمب‌گذاری در مقابل سفارت ایران در بیروت و شهادت رایزن فرهنگی کشورمان، کمک‌های مالی و تسلیحاتی به داعش برای ساقط کردن دولت سوریه، تلاش برای بیرون راندن نیروهای همسو با ایران از حاکمیت در عراق و جنگ و جنایات وحشیانه در یمن اشاره کرد.
سعودی‌ها همه این کارها را با این توهم انجام داده‌اند که می‌توانند قدرت ایران را محدود کنند و حتی در سال‌های گذشته از بیان علنی مواضع ضد ایرانی خود ابایی نداشته‌اند. چند سال قبل که محمد بن سلمان هنوز ولیعهد نشده بود و جانشینی ولیعهد را به عهده داشت در اظهار نظری تاکید کرد هیچ نقطه مشترکی میان ایران و عربستان نیست و نمی‌توان با آنان به تفاهم رسید. وی در گفت‌وگو با تلویزیون ام‌بی‌سی مدعی شد: «ما منتظر نمی‌مانیم که عربستان میدان جنگ شود، بلکه تلاش می‌کنیم نبرد را به درون ایران بکشانیم. »
چنین نگاه خصمانه‌ای نسبت به ایران در بیان متحدان عربستان هم به روشنی دیده می‌شد تا جایی که جاسم احمد السعیدی، یکی از مقامات رژیم آل خلیفه در اظهار نظری گفته بود ایران مدیر اعمال تروریستی و سر افعی است؛ سری که باید قطع شود.
2 سیلی یمنی‌ها در کمتر از یک ماه
عربستان در این مسیر ابتدا در سوریه سرش به سنگ خورد و بعد در عراق شکست را تجربه کرد اما هیچ‌یک از این شکست‌ها به اندازه شکست در یمن برایش غیرقابل هضم نبوده است.
سعودی‌ها از وقتی تلخی ضربات پهپادی انصارا... به تاسیسات نفتی خود را چشیدند به این در و آن در زدند که این حملات را کار ایران جلوه دهند و برای این کار سندسازی‌های زیادی کردند. آنها در این ادعاها از حمایت آمریکا و متحدان اروپایی‌اش نیز برخوردار و مشغول جوسازی علیه ایران بودند که این بار خبر عملیات نصر من ا... یمنی‌ها منتشر شد. عملیاتی زمینی که در آن هزاران نفر از نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان اسیر و کشته شده‌اند و غنیمت‌های فراوانی به دست یمنی‌ها افتاده و قطعا ایران نمی‌تواند عامل این حمله باشد.
پایان رجزخوانی‌های سعودی
سعودی‌ها که پس از چند سال شکست، این بار دو سیلی سخت را در کمتر از یک ماه از یمنی‌ها دریافت کرده‌اند درباره راهکار خروج از این بحران خودساخته، مستاصل شده‌اند و همین موضوع به بروز رفتاری متناقض در حاکمیت آل سعود منجر شده است.
آنها از یک سو دیگر آن رجزخوانی‌های سابق را در مقابل ایران ندارند و دیگر اثری از آن ادعاهای متوهمانه که می‌خواستند زمین جنگ را به داخل ایران بکشند نیست.
با این‌حال سعودی‌ها پس از خط و نشان کشیدن‌های فراوان برای ایران، سخت‌شان است که شمشیرها را غلاف کنند و به صورت علنی از در گفت‌وگو که سال‌هاست ایران بر آن تاکید دارد درآیند. شاید برای همین است که از راه‌های دیگر برای حل و فصل مسالمت‌آمیز مشکلات با ایران در حال تلاش هستند. در همین زمینه می‌توان به فرستادن واسطه و پیام‌های محرمانه برای تهران اشاره کرد؛ پیام‌هایی که علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری دیروز یکی از آنها را تایید کرد.
ربیعی دیروز در پاسخ به سوالی درباره پیام‌های عربستان برای ایران توسط یکی از سران منطقه خاطرنشان کرد: فکر کنم تاکنون مشکل از خود عربستانی‌ها بوده است؛ بله این خبر درست است که آنها از سوی سران یکی از کشورها پیام‌هایی را برای آقای روحانی فرستاده بودند.
وی گفت: پیام ما از اول روشن بود ما خواهان پایان تجاوز عربستان و پایان جنگ و کشتار در یمن بودیم و آتش‌بس را راه حل می‌دانستیم و امروز هم این راه را پیشنهاد می‌کنیم و همه تلاش معنوی خودمان را به کار خواهیم گرفت.
حفظ ظاهر رسانه‌ای
با وجود انتقال چنین پیام‌هایی از سوی مقامات عربستان، سعودی‌ها تلاش دارند از طریق رسانه‌ها همچنان ژست قبلی خود را حفظ کنند. در یکی از تازه‌ترین موضع‌گیری‌ها محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس ضمن تکرار ادعاهایی نظیر مسؤولیت ایران در حمله به آرامکو و جنگی بودن چنین اقدامی، به سایر کشورها هشدار داده که اگر تدابیر قاطعی در مقابل ایران اتخاذ نکنند احتمال مختل شدن عرضه نفت به بازارهای جهانی و افزایش بی‌سابقه قیمت نفت وجود دارد.
با این وجود حتی در این مواضع بن‌سلمان نیز آثاری از واقع‌بینی که می‌تواند ناشی از شکست‌های پی در پی در منطقه باشد دیده می‌شود جایی که می‌گوید: هرچند همه گزینه‌ها باید در برابر ایران در نظر گرفته شود اما راه‌حل‌های سیاسی و دیپلماتیک همیشه از راه‌حل‌های نظامی بهتر است.
سعودی‌ها که در سال‌های گذشته نتوانسته‌اند در برابر مردم سختی‌کشیده یمن به هیچ پیروزی‌ای دست یابند به روشنی می‌دانند که در مقابل ایران، به لحاظ نظامی حرفی برای گفتن ندارند اما در گذشته در مقام حرف، گاهی به خود جرات تهدید نظامی ایران را می‌دادند از جمله صحبت‌های اخیر عادل الجبیر،‌ وزیر مشاور در امور خارجی عربستان که پس از حملات آرامکو گفته بود همه گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی روی میز است.
با این حال به نظر می‌رسد عربستان به تازگی متوجه شده، تهدید لفظی ایران هم در حد و اندازه‌های این کشور نیست و به همین دلیل شاهد تغییراتی در رویکرد مقامات این کشور هستیم.
البته جمهوری اسلامی ایران از تغییر رویکرد در مقامات سعودی استقبال می‌کند اما همان‌طور که سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران دیروز اعلام کرد باید علائم این تغییرات را کاملاً ببینیم و نخستین علامت آن حمله نکردن به یمن و پایان دادن به کشتار یمنی هاست.
ربیعی با بیان این‌که از تغییر رفتار واقعی عربستان استقبال می‌کنیم، گفت: البته صرف‌نظر از مباحثی که به‌تازگی منتشر کردند، اگر صادقانه واقعاً به دنبال تغییر رفتار باشند ما استقبال می کنیم. کما این‌که بخشی از طرح هرمز هم کار با همسایگان است و هیچ کشوری بیرون از آن قرار نخواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها