ظاهرا وزنه استیضاح ترامپ روز به روز سنگین‌تر می‌شود. برخی منابع خبری می‌گویند بیش از 200 نماینده مجلس آمریکا موافق استیضاح ترامپ هستند.
کد خبر: ۱۲۳۰۳۹۹

به دنبال افشای متن مکالمه تلفنی دونالد ترامپ و رئیس‌جمهور اوکراین مجلس نمایندگان آمریکا تصمیم گرفت در این باره تحقیق کند. به دنبال این خبر بود که روز گذشته اعلام شد مقام افشاگر دستگاه اطلاعاتی آمریکا که هویت وی تاکنون برای رسانه‌ها و دیپلمات‌های این کشور ناشناس مانده، ضمن شکایت از دونالد ترامپ، وی را به سوءاستفاده از قدرت ریاست‌جمهوری متهم کرده است. به گزارش ایرنا و به نقل از شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، در بخشی از شکایت ۹ صفحه‌ای این افشاگر اطلاعاتی آمده که دستگاه قضایی آمریکا تلاش کرده تا انتشار متن کامل مکالمه ۲۵ جولای (۳ مرداد) دونالد ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین در زمینه تحقیق درباره پسر جو بایدن را محبوس (پنهان) سازد. در همین رابطه سامانتا وینوگراد، تحلیلگر امنیت ملی سی‌ان‌ان درباره شکایت این افشاگر اطلاعاتی آمریکا که منجر شده کنگره به‌طور جدی مراحل استیضاح شخص رئیس‌جمهور آمریکا را دنبال کند، گفت: مساله مهمی که در شکایت مشاهده می‌شود، علاوه بر آن‌که دستگاه قضایی به ریاست ویلیام بار و کاخ سفید تلاش به مخفی‌کاری درباره این مکالمه داشته‌اند، این است که مکالمات شخص رئیس‌جمهور آمریکا با ولودیمیر زیلسنکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک سرور (دستگاه رایانه‌ای) جداگانه‌ای ضبط شده و در سرور و سیستم‌های رایانه‌ای معمولی مستقر در کاخ سفید ضبط نشده است. رسانه‌های آمریکایی روز چهارشنبه سوم مهر خبر از انتشار متن کامل مکالمه دونالد ترامپ با ولودیمیر زیلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را دادند که این متن در پنج صفحه و مربوط به مکالمه ۲۵ جولای (سوم مرداد) بود. ترامپ بنابر متن این مکالمه از زیلنسکی خواسته بود تحقیقاتی را درباره هانتر بایدن، پسر جو بایدن رقیب انتخاباتی دموکرات خود که زمانی عضو هیات‌مدیره شرکت گاز بوریسما در اوکراین بود، به‌عمل آورد و به این وسیله از امتیازاتی در خریدهای تسلیحاتی آمریکا برخوردارشود. ترامپ این مقام افشاگر دستگاه اطلاعاتی آمریکا را یک جاسوس خواند و گفت اگر در معرض استیضاح قرار گیرد اقتصاد آمریکا می‌پاشد.
برنی سندرز، سناتور ارشد دموکرات ضمن تشکر از افشاگر تماس رئیس‌جمهور آمریکا با همتای اوکراینی، گفت طرح استیضاح ترامپ باید هرچه سریع‌تر پیش برود. این سناتور آمریکایی سپس از آغاز تحقیقات کنگره در این موضوع با هدف استیضاح ترامپ حمایت کرده و گفت: «به همین دلیل این استیضاح باید هرچه سریع‌تر پیش برود». از سوی دیگر دو فرماندار جمهوریخواه آمریکا نیز خواستار تحقیقات همه‌جانبه درخصوص پرونده اوکراین‌‌ گیت رئیس‌جمهور شده و از استیضاح او حمایت کردند. این دونفر عبارتند از: فیل اسکات، فرماندار ایالت ورمونت و چارلی بیکر، فرماندار ایالت ماساچوست. گفته می‌شود سناتورهای جمهوریخواه درخصوص رسوایی جدید ترامپ ابراز نگرانی کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها