محمود عباس از توقف قراردادهای فلسطینیان با رژیم صهیونیستی خبر داد

پایان ماه عسل با اشغالگر

مردم فلسطین روزهای سختی را تجربه می‌کنند. از یک سو هر روز خبر تلخ و تازه‌ای در مورد تخریب خانه‌های فلسطینیان از سوی نظامیان صهیونیست در رسانه‌ها منتشر می‌شود و از سوی دیگر، کشورهای منطقه با هدایت آمریکا بر اجرای معامله قرن اصرار می‌ورزند. فلسطینی‌ها در این شرایط بیش از هر چیز به دولت و مسؤولانی نیاز دارند که بتوانند مقابل اقدامات متجاوزانه صهیونیست‌ها بایستند. خبری که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مورد ادامه همکاری با اسرائیلی‌ها اعلام کرد، گرچه مورد تقدیر گروه‌های فلسطینی همچون حماس قرار گرفته است، اما فلسطینی‌ها امیدوارند مقامات تشکیلات خودگردان همچون گذشته از خواسته‌های خود عقب نشینی نکنند.
کد خبر: ۱۲۱۹۷۹۹

محمود عباس طی سخنرانی خود در رام‌ا... گفت، شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) تصمیم به توقف همه همکاری‌های خود با رژیم صهیونیستی گرفته و برای اجرای آن سازوکارهایی وضع کرده است. به گزارش خبرگزاری معا فلسطین، محمود عباس گفت: ما هرگز به دیکته‌ها و تحمیل مسائل حاکم روی زمین با توسل به قدرت ظالمانه، به ویژه در قدس تن نخواهیم داد و همه اقداماتی که حکومت اشغالگر در قدس انجام می‌دهد، غیرقانونی و باطل است. او گفت همواره دست تشکیلات خودگردان به سوی «صلح فراگیر و عادلانه» دراز بود، ولی نه به این معنا که این تشکیلات در برابر اقدامات اشغالگران سر تسلیم فرود آورد.
ابو مازن با بیان این‌که «دیگر تسلیم نخواهیم شد و با اشغالگران همزیستی نخواهیم داشت»، تأکید کرد تشکیلات خودگردان به هیچ وجه با معامله قرن همراهی نخواهد کرد، زیرا فلسطین به گفته او برای فروش و مبادله نیست و نمی‌توان آن را در بنگاه‌ها خرید و فروش کرد.
استقبال حماس از اقدام محمود عباس
این اقدام رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به سرعت با استقبال از طرف گروه‌های مقاومت فلسطینی روبه‌رو شد. بر همین اساس، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) روز گذشته اعلام کرد تصمیم محمود عباس برای توقف اجرای توافق‌های امضا شده با اسرائیل گامی در مسیر درست است.
به گزارش القدس العربی، حماس تاکید کرد: این تصمیم همسو با الزامات مرحله دشواری است که بر مساله فلسطین می‌گذرد. این تصمیم همچنین به منزله اصلاح مسیرهای اشتباهی است که مدت‌ها بود مسیر سیاسی فلسطین را منحرف ساخته و مساله فلسطین را به این مرحله دشوار رسانده است. حماس همچنین خواهان آغاز اعلام هرچه سریع‌تر تشکیل دولت وحدت ملی و توقف هماهنگی امنیتی با اشغالگران و آزادی تمامی زندانیان سیاسی شد. بررسی راه‌های هماهنگی مشترک و در پیش گرفتن راهبردی از سوی رهبران فلسطینی که بر مقابله با معامله قرن متمرکز باشد، از دیگر خواسته‌های حماس بود.
عصبانیت صهیونیست‌ها
همان‌طور که انتظار می‌رفت اعلام توقف همکاری فلسطینی‌ها با اسرائیل، با واکنش و عصبانیت مقامات صهیونیست همراه شد. در همین باره، ایلی کوهین وزیر اقتصاد و صنعت رژیم صهیونیستی در واکنش به این اقدام محمود عباس گفت: وی در اصل از همان ابتدا نیز به توافق‌نامه‌های امضا شده با اسرائیل پایبند نبود و اکنون ملت فلسطین است که هزینه تعلیق آن را خواهد پرداخت و باید پرسید فلسطینی‌ها بعد از تعلیق این توافق‌نامه‌ها چه می‌توانند بکنند.
وی گفت: محمود عباس اکنون چه کاری انجام خواهد داد؛ آیا در مدارس فعالیت‌های تحریک‌آمیز علیه اسرائیل انجام خواهد داد؛ یا حقوق خانواده‌های مجریان عملیات (ضد صهیونیستی) را پرداخت خواهد کرد. کوهین تصریح کرد: محمود عباس مضمون توافقنامه‌های امضا شده با اسرائیل را اجرایی نکرد؛ او می‌تواند تهدید کند اما هزینه اش را فلسطینی‌ها خواهند پرداخت.
البته نوع واکنش رسانه‌های اسرائیلی به این موضوع متفاوت بود و آنها عقیده دارند تصمیم رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای تعلیق اجرای توافق‌نامه‌های امضا شده با این رژیم، فقط تصمیمی روی کاغذ است و عباس این تصمیم را عملی نخواهد کرد. به گزارش تسنیم، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت در مطلبی نوشت: تصمیم محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای متوقف‌کردن همه توافق‌نامه‌های امضا شده با اسرائیل برای اولین بار صورت نمی‌گیرد، زیرا این تشکیلات در سال‌های گذشته تصمیم‌های مشابهی گرفته است، اما همه آنها فقط روی کاغذ بوده و جنبه عملی به خود نگرفته است.
در این مطلب که اولیور لیونی، خبرنگار روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت آن را نوشته است، به نقل از مسؤولان فلسطینی آمده است: براساس ارزیابی آنها، این تصمیم ابومازن هم مانند تصمیم‌های سابق خواهد بود. عملا هیچ تغییر واقعی در رابطه بین تشکیلات خودگردان و اسرائیل صورت نخواهد گرفت.

تردید در مورد موضع ابومازن

در این میان برخی تحلیلگران دنیای عرب با دیده تردید به موضع جدید رئیس تشکیلات خودگردان نگاه می‌کنند. به گزارش مهر، عبدالستار قاسم، از کارشناسان دنیای عرب در این باره گفت: محمود عباس بارها اعلام کرده است که توافق با اشغالگران را متوقف می‌کند اما هیچ تصمیمی عملی نشده است. شورای مرکزی تصمیم به قطع روابط با اشغالگران و توقف هماهنگی امنیتی گرفت اما هرگز عملی نشد. وی افزود: این تصمیمات فاقد پشتوانه سیاسی است. نیت واقعی نزد تشکیلات خودگردان برای توقف توافق با اسرائیل وجود ندارد. تشکیلات خودگردان از کلمه توقف و نه لغو سخن می‌گوید و این به مفهوم آن است که حتی اگر به فرض، اقدام اجرایی هم انجام دهد؛ زمینه را برای بازگشت دوباره به توافق باز می‌گذارد.
مصطفی الصواف، دیگر تحلیلگر جهان عرب هم در این‌باره گفت: «تشکیلات خودگردان در اجرای تهدیداتش و توقف قراردادهای امضا شده با اشغالگران اسرائیلی جدی نیست.» وی افزود: «سوالات زیادی مطرح می‌شود از جمله این‌که آیا عباس خواهان توقف همه قراردادهاست؟ قراردادهایی که وی خواهان توقف آن است، کدامند؟ آیا توافق اسلو را می‌خواهد متوقف کند؟ آیا می‌خواهد از به‌رسمیت شناختن اشغالگران اسرائیلی بازگردد؟ آیا هماهنگی امنیتی را متوقف خواهد کرد؟ سقف زمانی برای عملی کردن آن چگونه است؟ این سوالات نیاز به پاسخ روشن و دقیق دارد.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها