ثبت‌نام فرزندان در اردوگاه‌های تابستانی خارجی به نوعی جزو همان اشرافی‌بازی‌هایی است که خانواده‌های بسیار ثروتمند برای چشم و همچشمی با اطرافیان و به رخ کشیدن ثروت خود انجام می‌دهند.
کد خبر: ۱۲۱۹۱۰۱

در واقع، هزینه چند ده میلیونی شهریه این اردوگاه‌ها برای خانواده‌هایی که میلیاردها تومان سرمایه دارند، پول زیادی محسوب نمی‌شود و آنها حاضرند فقط برای این که به دیگران بگویند فرزندشان را به یک اردوی تفریحی آموزشی در انگلیس، کانادا یا دیگر کشورهای پیشرفته فرستاده‌اند، به راحتی این پول را خرج می‌کنند.
اما درباره خود اردوگاه‌های تابستانی خارجی نیز باید گفت هدف اصلی مسؤولان این اردوگاه‌ها، برگزاری برنامه‌های تفریحی است و مساله آموزش زبان یا دیگر رشته‌ها در رتبه دوم اهمیت قرار دارد. یعنی جنبه آموزشی این اردوگاه‌ها به جنبه تفریحی آن می‌چربد و برنامه‌هایی که در آن برگزار می‌شود نوعی بازارگرمی است برای جذب دانش‌آموزان کشورهای مختلف و کسب سود بیشتر از این راه.
از سویی دیگر، وقتی درباره برنامه‌های تفریحی جذاب اردوگاه‌های تابستانی خارجی صحبت می‌کنیم، بد نیست به برنامه‌های تفریحی مدارس کشورمان در فصل تابستان نیز نگاهی بیندازیم. در این باره می‌توان گفت اغلب مدارس دولتی ما در فصل تابستان به طور کامل تعطیل هستند و حتی در طول سال تحصیلی نیز به‌ندرت برنامه تفریحی خاصی برگزار می‌کنند. مدارس غیردولتی نیز اگر در فصل تابستان برنامه‌های تفریحی داشته باشند، معمولا فضای حاکم بر برنامه‌هایشان باب میل بیشتر خانواده‌های قشر مرفه نیست. البته نباید فراموش کرد مدارس کشور ما در برگزاری اردوهای مختلف با محدودیت‌های فرهنگی و اجتماعی مواجه هستند و این محدودیت‌ها باعث می‌شود خانواده‌هایی از این دست ترجیح دهند فرزندانشان را در فصل تابستان به خارج از کشور بفرستند.
البته این خانواده‌ها خودشان نیز چند مرتبه در سال به سفرهای خارجی می‌روند و از این نظر، فرزندان آنها خیلی با فضای خارج از کشور غریبه نیستند. پس نباید خیلی نگران تاثیرات فرهنگی و اجتماعی اردوگاه‌های تابستانی خارجی روی ذهن کودکان و نوجوانان ایرانی شرکت‌کننده در این اردوگاه‌ها بود. بلکه باید بیشتر نگران این مساله بود که در کشور ما همگام با افزایش فاصله طبقاتی، اختلاف فضای آموزشی نیز زیاد شده است. یعنی همان‌طور که در ایران کودکان و نوجوانانی زندگی می‌کنند که تابستان‌ها با خرج خانواده‌شان به اردوگاه‌های خارجی می‌روند و در طول سال تحصیلی نیز از بهترین امکانات آموزشی در مدرسه خود بهره می‌برند، کودکانی نیز زندگی می‌کنند که از حداقل امکانات تحصیلی محرومند و بعضا سرانه فضای آموزشی مدرسه‌شان به یک متر‌مربع نیز نمی‌رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها