کفش‌های پنجه‌باریک و پاشنه بلند تهدید اصلی برای سلامت پاها هستند

هدایت انگشت به راه راست

شاید در ظاهر فقط یک برآمدگی کوچک در کنار شست پا به نظر بیاید که به نوعی باعث بدشکل شدن پاهایت شده باشد. اما این مشکل می‌تواند باعث بروز درد شست پا و ایجاد یک بدشکلی دائمی شود. حتی در برخی مواقع این برآمدگی دردناک هم نیست، ولی با گذشت زمان باعث درهم ‌فشرده شدن انگشتان پا خواهد شد. خلاصه این‌که عارضه‌ هالوکس والگوس یا انحراف شست پا در عین آن‌که خطرناک نیست ولی در بسیاری موارد باید تحت درمان قرار گیرد؛ درمانی که سن و سال نمی شناسد و از کودکی تا سالمندی قابل انجام بوده و اثرات درمانی خوبی را برای شخص به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۱۲۱۳۱۱۲

یک برآمدگی کوچک به دلیل بدشکلی در استخوان‌های پا که در اثر آن انگشت شست به‌جای مستقیم بودن، به‌طرف انگشت دوم خمیده شده است، ایجاد می‌شود. عامل ایجاد آن یا ژن‌های منتقل شده از پدر و مادر یا پوشیدن کفش‌های پنجه باریک و پاشنه‌بلند به اصطلاح «فشن» است .
هالوکس والگوس بر قسمت درونی پا و در مرکز انگشت شست پا تاثیر می‌گذارد و همچنین می‌تواند بر خارج انگشت شســت نیز تاثیرگذار باشــد. این عارضه در زنان و مردان رخ می‌دهد اما فراوانی آن در زنان بیشتر است. انحراف شیک برآمدگی کوچک به دلیل بدشکلی در استخوان‌های پا که در اثر آن انگشت شست به‌جای مستقیم بودن، به‌طرف انگشت دوم خمیده شده است، ایجاد می‌شود. عامل ایجاد آن یا ژن‌های منتقل شده از پدر و مادر یا پوشیدن کفش‌های پنجه باریک و پاشنه‌بلند به اصطلاح «فشن» است .
هالوکس والگوس بر قسمت درونی پا و در مرکز انگشت شست پا تاثیر می‌گذارد و همچنین می‌تواند بر خارج انگشت شســت نیز تاثیرگذار باشــد. این عارضه در زنان و مردان رخ می‌دهد اما فراوانی آن در زنان بیشتر است. انحراف شست پا، سن نمی‌شناسد.
انحراف انگشت شست پا در هر سنی امکان بروز دارد و به‌طور کلی در زنان شایع‌تر است، اما در مردان احتمال عود آن پس از جراحی بیشتر است .
این عارضه از ده تا ۸۵ سالگی قابل جراحی است. البته جراحی انحراف انگشت شست پا سخت نیست و به 150 روش نیز قابل اجراست. حتی روش‌های کم‌تهاجمی با برش کوچک برای رفع این عارضه وجود دارد .
تشخیص و درمان به‌موقع
انحراف انگشت شست پا اگر به موقع تشخیص و درمان شود نتایج موفقیت‌آمیزی دارد و روی سایر انگشتان نیز اثر نمی‌گذارد و سبب آرتروز نیز نمی‌شود.
نکته مهم آن است که هالوکس والگوس یک تغییر شکل پیش‌رونده اســت و بی‌توجهی به آن به‌ویژه در مواردی که شدت آن متوسط یا شدید باشد، منجر به درد شدید، تغییر شکل سایر انگشتان، پینه و آرتروز می‌شود .
روش‌های درمان متفاوتی برای این عارضه، البته بسته به‌شدت آن پیشنهاد شده است که شــامل اســتراحت، سرما، تغییر کفش، (استفاده از کفش‌های پنجه‌پهن و پاشنه‌کوتاه)، تزریق داروهای استروئیدی یا جراحی می‌شود. اما استفاده از فاصله‌دهنده‌های انگشتی (پدهای سیلیکونی) مانع پیشرفت این عارضه نمی‌شود و فقط به کاهش فشار از روی مفاصل انگشتان کمک می‌کند .
نگذارید انگشت پا منحرف شود؟
افراد باید توجه کنند که از کفش مناسب و استاندارد که حداکثر دو سانتی‌متر پاشنه داشته باشد و قسمت جلویی آن پهن و به طور کلی راحت باشد، استفاده کنند.
استفاده از کفش کوچک و تنگ باعث به هم فشرده شدن انگشتان و تحت‌فشار قرار گرفتن شست پا می‌شود. همچنین کفش‌های پاشنه‌‌بلند یا نوک‌تیز باعث به هم فشرده شدن انگشتان پا می‌شوند. ایستادن به مدت‌زمان طولانی و نیز علائم آرتروز در پاها نیز به تشدید این عارضه کمک می‌کند .
درمان جراحی موثر
جراحی این عارضه سخت نیست (دوره نقاهت آن شش هفته است) و اگر به موقع تشخیص داده و درمان شود، نتایج موفقی دارد و بر دیگر انگشــتان اثر نمی‌گذارد و سبب بروز آرتروز نیز نمی‌شــود.
این مشــکل در هرســنی ممکن اســت دیده شــود و به طور کلی در زنان شــایع‌تر بــوده و از ده تا 85 ســالگی بــا عمل جراحــی قابــل درمان اســت.
توجه به برجستگی کنار انگشت پا
انحراف انگشت شست پا عارضه‌ای پیش‌رونده است که به مرور به ایجاد درد آزاردهنده در پاها منجر می‌شود.
درد ایجادشده با انگشت شست منحرف، می‌تواند راه رفتن را دشوار کند. همچنین منجر به پیدا نشدن کفشی هم‌اندازه‌ پای شخص می‌شود .
از سوی دیگر با کاهش انعطاف‌پذیری انگشت شست پا و گاهی ایجاد یک توده بزرگ در کنار و یا روی مفصل انگشت شست پا همراه است که به ایجاد التهاب و ورم، درد و حساسیت در ناحیه‌ مفصل منجر می‌شود. پس نباید به درمان آن بی‌توجه بود .
پیشگیری از هالوکس و الگوس با ورزش
در بسیاری از اوقات، ورزش با پا می‌تواند به کاهش درد و ارتقای انعطاف‌پذیری کمک کند و پیشرفت این ناهنجــاری را به تاخیر انــدازد، بنابراین دیگر نیازی به عمل جراحی نخواهد بود.
روش‌های زیر برای تقویت عضلات پاها در این عارضه وجود دارد:
کشیدن انگشت شست: کشیدن شست پا باعث نرم شدن شست و کاهش درد آن می‌شود. زمانی که شست خود را می‌کشید به مدت پنج ثانیه به صورت مستقیم نگه دارید و سپس به سمت پایین خم کنید و به مدت پنج ثانیه نگه دارید. این تمرین را ده مرتبه تکرار کنید.
خم کردن انگشت شست: انگشت شست خود را روی زمین فشار دهید، طوری که به سمت عقب خم شود. سپس به مدت ده ثانیه نگه دارید و رها کنید این حرکت را چندبار تکرار کنید.
استفاده از حوله: شما می‌توانید با انداختن یک حوله برروی زمین وجمع کردن حوله وکشیدن آن به سمت خود به انگشت شست قدرت دهید این حرکت را پنج مرتبه تکرارکنید.
انعطاف و انقباض انگشت شست: انگشت خود را روی یک سطح سخت مانند دیوار فشار دهید و سپس انگشت خود را خم کنید و بکشید و آن را برای ده ثانیه نگه دارید. این حرکت را سه یا چهار مرتبه تکرار و سپس آن را برخلاف جهت خم کنید .
غلتاندن توپ: برروی یک صندلی بنشینید توپ کوچکی را روی زمین قرار دهید و با ناحیه پایین پا توپ را روی زمین غلت دهید واین حرکت را به مدت دو دقیقه انجام دهید .

پونه شیرازی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها