تاریخچه استفاده از لیزر در پزشکی به بیش از ۶۰ سال پیش برمی‌گردد. با پیشرفت علم پزشکی از لیزر در درمان بیماری‌های مختلفی استفاده شده است، از بیماری‌های پوستی گرفته تا درمان بیماری‌های عروقی، چشم، جراحی‌های مختلف و ... دیسک کمر، بیماری شایعی است که طیف درمانی گسترده‌ای از درمان دارویی گرفته تا انجام عمل جراحی برایش قابل تجویز است. استفاده از لیزر در درمان دیسک کمر از دو دیدگاه قابل بررسی است؛
کد خبر: ۱۲۰۹۵۶۲

۱.‌ استفاده از لیزرهای پرتوان یا اصطلاحا لیزر سرد که مشابه فیزیوتراپی و با استفاده از ابزاری است که نور لیزر را در محل دیسک یا ستون فقرات به سطح پوست می‌تاباند و نور لیزر با گذشتن از بافت‌های سطحی به محل دیسک یا مهره رفته و سبب کاهش التهاب و افزایش ترمیم‌پذیری آن ناحیه می‌شود. قدرت این لیزرها متفاوت است و می‌تواند از لیزرهای با توان کم یا متوسط در فیزیوتراپی تا لیزرهایی با توان بسیار بالا باشد که در کلینیک‌های درد برای درمان بیماران استفاده می‌شود.
۲. روش دوم استفاده از لیزر در کلینیک درد اصطلاحا انجام عمل دیسک با لیزر است که بدون نیاز به برش پوست و در اتاق عمل و به‌صورت سرپایی انجام می‌شود. در این روش که بدون نیاز به بیهوشی و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود نور لیزر توسط یک فیبر نوری که از طریق یک سوراخ کوچک از پوست به داخل دیسک فرستاده می‌شود به داخل دیسک تابانده شده و انرژی گرمایی که در داخل دیسک ایجاد می‌شود سبب تبخیر هسته دیسک و جمع شدن قسمت بیرون‌زده دیسک می‌شود.
این عمل برای دوسوم بیمارانی که به فتق دیسک مبتلا هستند قابل انجام است و جایگزین مناسبی برای عمل جراحی محسوب می‌شود.
این کار توسط پزشک فوق‌تخصص درد و در اتاق عمل مجهز به فلوروسکوپ در کلینیک درد قابل انجام است. بیمار پس از دو هفته می‌تواند فعالیت‌های کاری سبک را شروع کند. با توجه با این‌که در این روش هیچ‌گونه برشی در بافت‌های طبیعی بدن ایجاد نمی‌شود عوارض مربوط به انجام جراحی باز وجود ندارد. بیماران مبتلا به دیسک کمر با مراجعه به کلینیک‌های درد می‌توانند از قابل انجام بودن این روش برای جلوگیری از انجام جراحی باز مطلع شوند.
تغییر روش زندگی و انجام فعالیت‌های ورزشی مناسب پس از عمل برای همه بیماران توصیه می‌شود.

دکتر مجید حیدریان

فوق تخصص درد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها