رئیس کل دادگستری مازندران خبر داد

صدور ۵۹۸ حکم جایگزین حبس در محاکم استان

«دیگر زمان گفتن این جمله «کی مهریه را داده و کی مهریه را گرفته» تمام شده است. چنانچه مرد توان پرداخت مهریه را نداشته باشد و همسرش نیز گذشت نکند، مرد روانه زندان می‌شود.»
کد خبر: ۱۲۰۸۴۷۷

این جملات اسدا... جولایی، مدیرعامل ستاد دیه است. او تاکید دارد که این روزها چون برخی زنان مطمئن هستند مرد توانایی مالی پرداخت کامل مهریه را ندارد، دادخواست مهریه را مطرح می‌کنند تا هرطور شده بخشی از پول را یا از همسرشان یا از ستاد دیه دریافت کنند. جولایی گفت به همین خاطر ستاد دیه حمایت‌هایش را از زندانیان مهریه کاهش داده و در زمینه ارائه تسهیلات به این زندانیان سختگیرتر شده است.
اما بدون شک این تصمیم ستاد دیه، تاثیری در کاهش زندانیان مهریه کشور نخواهد داشت. زیرا هنوز هم شاهد هستیم کلاف سردرگم مهریه در کشور ما باز نشده است و هر زمان که قیمت سکه افزایش پیدا می‌کند، سیل دادخواست‌های دریافت مهریه نیز روانه دادسراها می‌شود. این در حالی است که روزهای اول اردیبهشت رئیس قوه قضاییه دستوری برای تجدید‌نظری فوری درباره زندانیان مهریه صادر کرد و گفت: در این زمینه باید نظارت شود که تا حد امکان، بازداشت صورت نگیرد. همچنین بیشتر مراجع معظم تقلید در دیداری که داشتیم تذکر می‌دادند که لازم است بازنگری جدی و فوری در زمینه زندانیان مهریه صورت گیرد.
البته این صحبت‌های آیت‌ا... ابراهیم رئیسی مورد استقبال نمایندگان خانه ملت نیز قرار گرفت. به‌طور مثال، چند روز بعد یحیی کمالی‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در این‌باره عنوان کرد: بنده فکر می‌کنم دستور رئیس قوه ‌قضاییه خواست عمومی جامعه است؛ چرا که بر‌اساس آخرین آمار بیش از 2000 زندانی مهریه در زندان‌ها هستند که برای کشور مشکلاتی را ایجاد کرده است.
او همچنین تاکید کرد اگر رؤسای دادگستری‌های سراسر کشور، دستور رئیس قوه قضاییه را اجرا کنند، شاهد کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و بدهکاران مالی خواهیم بود که این مساله می‌تواند از لحاظ روحی و روانی شرایط خوبی را در جامعه ایجاد کند.
حال باید دید با همه این صحبت‌ها، آیا مسؤولان دستگاه قضا و قانونگذاران کشور به راه‌حلی میانی در حوزه مهریه که در آن هم حق و حقوق زنان تامین شود و هم مردان کمتری روانه زندان‌ها شوند، دست خواهند یافت؟ یا همچنان قرار است مردان بیشتری به‌دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه، زندان‌ها را پر کنند و دستگاه‌های بیشتری مانند ستاد دیه کشور نیز پای خود را از ماجرای زندانیان مهریه بیرون بکشند؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها