وقتی که واژه سیلاب کنار نام فارس و شیراز بنشیند، ناخواسته ذهن می‌رود سراغ حادثه تلخ دروازه قرآن و آن سیلابی که هر چه در این مسیر گردشگری بود، شست و برد. اما برخی مناطق و محوطه‌های میراثی و گردشگری فارس هم بودند که عجیب از امتحان سیلاب زدگی سربلند بیرون آمدند، مثل بنای جهانی تخت جمشید.
کد خبر: ۱۱۹۹۵۲۲

باران در مرودشت هم بارید و سیلاب به تخت جمشید هم هجوم آورد، اما معماری پیچیده و شگرف این بنا و تدابیر و ساخت آبراهه‌های متعدد و کانال دفع سیلاب در هزار و اندی سال پیش، از سیلاب اخیر نجاتش داد. بیش از 1200 متر از این کانال و آبراهه‌ها در دهه 80 و اوایل 90 لایروبی و کاوش شده بود و این لایروبی امروز به داد این اثر جهانی رسید. همچنین صفه‌سازی آرامگاه کوروش و گابیون‌بندی جداره‌های رود پشت آن در دهه 80 توسط بنیاد پارسه، خطر سیل را از این محوطه دور کرده است.
اما آن‌طور که محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور گفته ترک‌های نقش رستم، متاسفانه در حال باز شدن بوده و وضعیت بحرانی است. همچنین با آن‌که اثر دروازه قرآن در سلامت است، اما برخی بناهای تاریخی در بافت شیراز دچار تخریب و فرسایش شده. حمام و بازار وکیل هم دچار آبگرفتگی شده است. در مجموع بناهای ساسانی فارس آسیب‌های جزئی دیده‌اند، ولی در معرض جدی تهدید باران و سیل قرار دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها