افزایش قیمت سیگار در ماه‌های اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده که وقتی علت این افزایش قیمت را دنبال می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که افزایش‌ها حاصل سیاست‌های کنترلی دولت نیست بلکه علت آن نوسانات ارزی است. حال جای سوال است که آیا این افزایش قیمت که در بازار رخ داده تاثیری در کاهش مصرف سیگار دارد یا خیر؟
کد خبر: ۱۱۹۷۴۳۰

مطالعاتی که در چند کشور درباره این موضوع انجام شده نشان می‌دهد که هر10 درصد افزایش قیمت در مواد دخانی باعث کاهش 4 درصد مصرف در کشورهای توسعه یافته و 8 درصد کاهش در کشور‌های در حــال توسعه می‌شود.
با توجه به این که کشور ما جزو کشورهای درحال توسعه است کاهش 8 درصدی مصرف دخانیات قابل توجه است، بویژه آن که استعمال سیگار در کشورمان بسیاری از افراد را به انواع سرطان دچار کرده که مهم ترین آن سرطان ریه است.
بنابراین با توجه به عواقب و ضرر و زیان‌های استعمال دخانیات خبر افزایش قیمت سیگار خبر خوشایندی است.این افزایش قیمت اگر مستقیم بر ترک افراد تاثیر نداشته باشد، به طور قطعی تا20درصد تمایل به ترک را افزایش می‌دهد که این موضوع شانس موفقیت برای ترک سیگار را بالا می‌برد.
درحال حاضر بر اساس آخرین مطالعات وزارت بهداشت12درصد جمعیت در سنین بالای 15 سال کشور مصرف کننده دخانیات هستند که به این ترتیب جامعه‌مان بشدت نیازمند برنامه ریزی و فرهنگسازی با هدف دوری از استعمال دخانیات است.
اما در مجموع بهتر است افزایش قیمت دخانیات از طریق مالیات صورت بگیرد به گونه‌ای که مثلا
75درصد قیمت هر بسته در سطح خرده فروشی افزایش یابد. به این ترتیب اگر قیمت یک بسته سیگار 5000 تومان است با افزایش 75 درصدی به چیزی حدود 8000 تومان می‌رسد.
این‌گونه افزایش قیمت، افزایش مالیات را در خزانه دولت نیز بالا می‌برد و این راهی برای فرهنگ‌سازی بیشتر است که نقش موثری در کاهش مصرف دارد.

حسن آذری‌پور

عضو کمیته کشوری کنترل دخانیات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها