رئیس قوه قضاییه از ارسال نامه به مقام معظم رهبری و تقاضا برای انتصاب رئیس جدید دستگاه قضایی جهت تمرکز بیشتر خود بر امور مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان خبر داد و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) مانند همیشه نسبت به بنده لطف داشتند و با پذیرش این تقاضا، ان شاءالله طی روزهای آینده رئیس جدید دستگاه قضایی منصوب و معرفی خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۹۵۵۸۰
فاصله طبقاتی نباید به حدی باشد که مردم را از آینده خود ناامید کند

به گزارش جام جم آنلاین از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی که به نظر می رسد آخرین جلسه در دوران ریاست ایشان باشد، با اشاره به درگذشت آیت الله مومن از فقهای شورای نگهبان، تصریح کرد: یکی از رویدادهای ایام اخیر، ارتحال عالم ربانی، فقیه پارسا و اهل تقوا حضرت آیت الله مومن (ره) بود که سالهای متمادی هم در حوزه های علمیه تدریس داشتند و هم در خدمت انقلاب بودند.

آیت الله مومن مقابل فشارها می ایستاد و متصلب در حق بود

رئیس قوه قضاییه، آیت الله مومن را عالمی وارسته و به دور از حواشی دنیا توصیف کرد و با بیان اینکه در سالهای خدمتم در شورای نگهبان و بعدها جز خیر، برکت، علم و تقوا از ایشان ندیدم، ادامه داد: از خصایص برجسته مرحوم آیت الله مومن این بود که اگر موضوعی را حق تشخیص می داد، بر آن استواری و استقامت می کرد و به نوعی متصلب در حق بود و خوفی از کسی نداشت؛ خصوصا در شورای نگهبان که گاهی در ایام انتخابات، فشارهایی از ناحیه برخی افراد و جریان ها وارد می شود، ایشان از استوانه های دفاع از استقلال شورا و کیان جمهوری اسلامی در برابر برخی فریبکاری ها بودند.

آیت الله آملی لاریجانی با آرزوی رحمت واسعه الهی برای آیت الله مومن و حشر با پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع)، اظهار کرد: امیدواریم همه کسانی که در حوزه های علمیه مشغول تحصیل هستند، امثال آیت الله مومن را به عنوان یک الگو و نمونه در نظر داشته باشند و روش و منش ایشان را در دفاع از اسلام و ارزشهای اسلامی و همچنین وفاداری به انقلاب اسلامی، امام (ره) و مقام معظم رهبری در پیش بگیرند. آن مرحوم در ولایت فقیه درسهایی قابل استفاده برای همه داشتند و حیات ایشان نیز از هر جهت برای جامعه اسلامی و جوامع علمی نافع بود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به سفر بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به تهران و دیدار او با مقام معظم رهبری اظهار کرد: این سفر و دیدار، از جهات مختلف قابل تحلیل و واکاوی است اما شاید بتوان مهمترین پیام آن را خواسته دولت ها و ملت های منطقه از جمله عراق، سوریه و لبنان برای حضور موثر جمهوری اسلامی در مناسبات منطقه ای دانست.

دلیل پذیرش حضور ایران در مناسبات منطقه، حرکت بر مدار ارزش هاست

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: آمریکا با صرف بیش از هفت تریلیون دلار نتوانست در منطقه سکونت یابد و امروز به اقرار خود آقای ترامپ، هواپیمای او باید با چراغ خاموش در عراق فرود بیاید اما ایران، با سرافرازی در منطقه حضور دارد و مردم و دولت های منطقه نیز پذیرای آن هستند.

رئیس قوه قضاییه، دلیل این پذیرش را حرکت جمهوری اسلامی بر مدار ارزشهای اسلامی دانست و افزود: خدمت ایران به عراق، سوریه و لبنان در مسیر کمک به مقاومت آنها در برابر جریان سلطه و همچنین حفظ آرمانها و ارزش های این ملت ها و استقلال آنها بوده است، نه مانند آمریکا بر مبنای منافع خود و دنیای غرب؛ لذا علت اینکه شیطان اکبر نتوانسته در منطقه جایی پیدا کند، این است که همواره مسیر شیطانی، مغلوب مسیر نصرت الهی و ارزش های انسانی است.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عفو گسترده ای که به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی از جانب ایشان پیشنهاد شد و مورد موافقت مقام معطم رهبری قرار گرفت، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب مانند همیشه با روی گشاده و ملاطفت، این پیشنهاد را پذیرفتند و بحمدالله نتایج خوبی داشته است.

بیش از ۷۰ هزار نفر مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار گرفتند

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: براساس گزارش ها، تا روز گذشته (یکشنبه) بیش از هفتاد هزار نفر از زندانیان، مشمول عفو شده اند که بیش از ۴۰ هزار نفر از آنان آزاد شده و مجازات قریب به ۳۰ هزار نفر نیز تخفیف یافته است. گرچه استثنائاتی در مورد این عفوها به ویژه در خصوص کسانی که امنیت کشور و جامعه را به خطر انداخته بودند مانند محاربان، سارقان سابقه دار و .... وجود داشت اما خوشبختانه طیف گسترده ای مشمول این عفو قرار گرفتند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: حسب برخی گزارش ها از جمله گزارش وزیر محترم دادگستری، این عفو واقعا در روحیه زندانیان و همچنین بهبود شرایط خانواده آنان بسیار اثرگذار بوده است و امیدواریم این قبیل اقدامات، نقطه عطفی برای بازگشت محکوم علیهم به آغوش جامعه و جلوگیری از تکرار جرایم باشد. البته قضات محترم نیز لازم است در چارچوب قانون و بخشنامه های اصداری، نسبت به صدور مجازات های جایگزین حبس و کاهش جمعیت کیفری، اهتمام ورزند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به در پیش بودن ۱۴ اسفند، روز احسان و نیکوکاری، تصریح کرد: در آستانه سال نو و ماه رجب قرار داریم و این ایام برای مساله مهم احسان و نیکوکاری، فرصت مغتنمی است که باید قدر آن را بدانیم. امروز کسانی در جامعه هستند که در عین آبرومندی، نیاز مالی دارند و ما موظفیم با حفظ حرمت، به آنان کمک کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی، کمک به مستمندان را به مثابه سفره ای الهی برای جلب عواطف ربانی برشمرد و افزود: کمک به نیازمندان در این ایام و هر زمان دیگری، موجب ترقی و استکمال خود انسان می شود و قطعا مورد الطاف و عنایات الهی نیز قرار خواهد گرفت.

فاصله طبقاتی نباید به حدی باشد که مردم را از آینده خود ناامید کند

رئیس قوه قضاییه، یکی از آثار بسیار مهم نوعدوستی و کمک به نیازمندان را همبستگی اجتماعی دانست و با بیان اینکه این موضوع در همه جای دنیا یک بحث فوق العاده مهم جامعه شناختی است، توضیح داد: گسست، خلاء و فاصله طبقاتی در جامعه، مردم را از اصلاح و بهبود شرایط و آینده خود نا امید می کند. بر همین اساس مضامین دینی بسیاری داریم مبنی بر ضرورت دستگیری از ضعفا و نیازمندان که برای استحکام پیوندهای اجتماعی نباید از آنها غفلت کنیم زیرا یکی از مهمترین سرمایه ها برای پیشرفت جوامع، همین پیوند و همبستگی است.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: اینکه عده ای به عنوان اشراف به گونه ای زندگی کنند و عده ای دیگر در عسرت و تنگدستی، موجب گسست در جامعه می شود. خداوند متعال می فرماید «وَفِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ». برخی بزرگان معتقدند این «حق»، غیر از واجبات نظیر خمس و زکات است و حق دیگری است. به هر حال، این حق ثابت است و نباید این دستورات الهی را فراموش کنیم. در کلام امیرالمومنین علی (ع) و سراسر نهج البلاغه نیز مقوله کمک به نیازمندان موج می زند و امیدواریم در این ایام، توجه بیشتری یه این تاکیدات داشته باشیم.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تغییر و تحول آتی در قوه قضاییه، به تبیین این موضوع پرداخت و تصریح کرد: مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی از وزنه های حوزه های علمیه بودند و در طول ۱۰ سال حضور خود در قوه قضاییه نیز منشاء خدمات بسیاری بودند. پیش از آن نیز در همراهی ولایت فقیه و دفاع از کیان جمهوری اسلامی، تلاشهای بسیاری داشتند و آثاری نیز به قلم خود و از استادشان شهید آیت الله صدر تحریر کردند که مورد رجوع و استفاده فضلاست. با ارتحال ایشان و حسب برخی ضرورتها، مقام معظم رهبری بنده را برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضویت در شورای نگهبان نصب کردند و طبیعی بود که به یکباره امکان رها کردن قوه قضاییه وجود نداشت.

از مقام معظم رهبری خواستم پیش از پایان دوره، رئیس جدید را منصوب کنند

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: فرصتی را برای رتق و فتق امور جاری در اختیار داشتم اما معتقد بودم که به لحاظ اجرایی، جمع این مناصب ممکن نیست. بر همین اساس طی نامه ای از محضر معظم له خواستم که با توجه به مدت قلیل باقیمانده از دوره ریاست قوه قضاییه، برای اینکه خللی در امور پیش نیاید و بتوانم بر امور مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان که مسئولیت های مهمی در آنها تعریف شده است متمرکز شوم، اگر صلاح می دانند قبل از پایان دوره اینجانب، ریاست جدید را منصوب نمایند تا بنده در مجمع و شورای نگهبان برای انجام امور، متمحض شوم. ایشان نیز مانند همیشه با لطف خود این تقاضا را پذیرفتند و حسب اطلاع، ان شاء الله طی روزهای آینده ریاست جدید قوه قضاییه منصوب می شود.

متن کامل پاسخ مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به قرار زیر می باشد:

با سلام و تحیت و تبریک

با پیشنهاد به حق جنابعالی موافقم و آن را می پذیرم. لازم می دانم در پایان یک دوره پر تلاش و سرشار از اقدام و ابتکار در قوه قضاییه بار دیگر از شخص جنابعالی که بحمدالله با شایستگیهای برجسته علمی و عملی و با مجاهدت فراوان، خدمات بزرگی به حوزه­ های مسئولیت خود تقدیم نمودید و نیز از همکاران صمیمی و مخلص که در مدیریت سنگین قوه قضاییه در کنار شما تلاش بی وقفه و ارزشمند کردند تشکر و قدردانی کنم و از خداوند متعال دوام توفیق در مسئولیت های تازه را برای شما از خداوند متعال مسئلت نمایم.

والسلام علیکم و رحمه الله

سید علی خامنه ای

۲ اسفند ۱۳۹۷

رئیس قوه قضاییه پس از قرائت پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه خود، عبارات این مکتوب در تقدیر از تلاش های مسئولان و کارکنان دستگاه قضایی در دو دوره گذشته را «پدرانه» و «تفقدآمیز» توصیف کرد و گفت: ما هم باید از محضر ایشان بابت لطف همیشگی و بی دریغشان به بنده و دستگاه قضایی تشکر کنیم. تقریبا به یاد ندارم که برای طرح مشکلات دستگاه قضایی به ایشان مراجعه کرده باشم و در حد مقدورات اقدامی برای رفع مشکلات نکرده باشند. صمیمانه از محضر رهبر معظم انقلاب برای همه این الطاف و ارشادات در طول ده سال گذشته سپاسگزارم. از خداوند برای ایشان طول عمر، سلامت، عزت و توفیق طلب می کنم و امیدوارم دستگاه قضایی در ظل عنایات حق تعالی و توجهات حضرت ولیعصر (عج) و اراشادات مقام معظم رهبری، بالنده تر از گذشته در مسیر تکامل حرکت کند.

اگر به فکر جذب قضات نبودیم امروز با بحران مواجه می شدیم

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه قاعدتا باید گزارشی از عملکرد ۱۰ ساله دستگاه قضایی به محضر مردم تقدیم شود، انتشار چنین گزارشی را به فرصتی دیگر در آینده نزدیک موکول کرد و با مروری کوتاه بر اقدامات و خدمات دستگاه قضایی در طول دوران تصدی خود اظهار کرد: اولین نکته، مساله تحول در منابع انسانی قوه قضاییه است که از ابتدا بر ضرورت آن تاکید کردم. ریشه بسیاری از مشکلات را در کمبود نیروی انسانی به لحاظ کمی و همچنین کاستی های کیفی برخی نیروها از جهات علمی و اخلاقی می دانستم و معتقد بودم که اگر یک قاضی یا کارمند در تکریم ارباب رجوع مرتکب تخلفی می شود، به ضعف جهات اخلاقی او بازمی گردد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در زمان ورودش به دستگاه قضایی تعداد قضات کم بود و برخی نیز ضرورت افزایش قضات را نمی پذیرفتند، ادامه داد: آمار ورودی پرونده ها و میزان رسیدگی ها نشان می داد که تعداد قضات بسیار کم است و اگر به فکر جذب قضات نبودیم، امروز با بحران عظیمی مواجه می شدیم.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به رسیدگی به بیش از ۱۶ میلیون پرونده صرفا در سال ۹۶ خاطرنشان کرد: زمانی که وارد دستگاه قضایی شدم، قریب به ۷۰۰۰ قاضی مشغول کار بودند که البته بخشی از آنان نیز در ستاد فعالیت داشتند. قریب به ۴۰۰۰ قاضی نیز بازنشسته شدند و اگر در آن میزان باقی می ماندیم، قطعا با بحران مواجه می شدیم. لذا با کمال دقت در مقام جذب قاضی برآمدیم به نحوی که گاهی ۴۰ هزار نفر در آزمون شرکت می کردند و از این تعداد پس از طی مراحل فراوان، فقط ۳۰۰ نفر وارد دستگاه قضایی می شدند. اینکه برخی افراد می گویند چرا قوه قضاییه در جذب قاضی سخت گیری نمی کند، ناشی از عدم آگاهی آنان است و توجه ندارند که قوه قضاییه دقت لازم را دارد اما منصب قاضی منصب عظیم و خطیری است و کسی که بر این مسند تکیه می زند، بیش از صاحبان مناصب دیگر در معرض خطر و لغزش است. در اینجا باید از دست اندرکاران تحول در منابع انسانی قوه قضاییه خصوصا معاونت منابع انسانی و همه کسانی که در گزینشها و آزمون ها کمک کردند، قدردانی کنم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به ارائه خدمات قضایی در کل قوه قضاییه، رسیدگی به میلیون ها پرونده را حاصل مجموعه زحمات دادگاهها، دادسراها، دیوان عدالت اداری، دیوان عالی کشور، سازمان قضایی نیروهای مسلح، معاونت قضایی قوه قضاییه و شوراهای حل اختلاف دانست و یادآور شد: اگر کسی به کثرت پرونده ها توجه کند، اذعان می کند که کار عزیزان ما از کارمندان گرفته تا قضات، بسیار عظیم بوده و خدمات بسیاری گسترده ای در جهت فصل خصومت و احقاق حقوق مردم ارائه شده است که البته همه اینها وظیفه ذاتی دستگاه قضایی است.

نظارت بر قوه قضاییه در ۱۰ سال گذشته توسعه فزاینده داشت

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اقدامات و خدمات ارائه شده از سوی سازمان ها و مراکز تابعه قوه قضاییه از جمله سازمان زندانها، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان پزشکی قانونی، سازمان بازرسی کل کشور، مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ... از تلاش های مسئولان و کارکنان این سازمان ها و مراکز نیز قدردانی کرد و گفت: در حیطه نظارت ها به قطعیت می گویم که نظارت در این دو دوره به صورت فزاینده ای گسترش یافت. از نظارت دیوان عالی کشور گرفته که محدود اما اثرگذار و مورد تحسین خود قضات بود، تا نظارت های گسترده دادسرای انتظامی و معاونت راهبردی، همگی نشان دهنده توسعه نظارت ها و توجه به این امر مهم بود. در کنار آنها بازرسیهای پنهان را داشتیم که تقریبا کار جدیدی بود و با اینکه گسترده نبود اما نتایج عظیمی داشت و موجب شد برخی افراد متخلف، از دستگاه قضایی منفک شوند. نظارتهای سازمان بازرسی کل کشور، دادستانی کل و ... نیز هم بر بیرون از قوه قضاییه و هم بر داخل آن، قابل قدردانی و تشکر فراوان است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به برخورد دستگاه قضایی با انواع مفاسد طی ۱۰ سال گذشته از مفاسد اجتماعی گرفته تا مفاسد اقتصادی، خاطرنشان کرد: حسب گزارشهای نیروی انتظامی، در جرایم خشن تقریبا در همه موارد شاهد کاهش جرایم بوده ایم زیرا برخوردها خصوصا در مورد کسانی که محارب بودند و سلاح به روی مردم می کشیدند، سریع و قاطع بود. در مفاسد اقتصادی نیز برخوردهای گسترده ای داشتیم گرچه انتظار بحق مردم، برخوردهای بیشتر است اما به هر حال ما از جهت عِده و عُده، محدودیت هایی داشتیم که واقعا قابل توجه بود.

آیت الله آملی لاریجانی با ذکر مثالی از برخورد با مفاسد اقتصادی در دوران ریاست خود تصریح کرد: فقط در یک فقره که معروف به فساد بزرگ اقتصادی از جانب مه آفرید امیرخسروی و شرکای او بود، بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان اموال مردم بازگشت که گفتن آن آسان است اما در مقام عمل، پیچیدگی های بسیار و کارهای کارشناسی طولانی و وسیعی دارد. همین جا باید از آقای سراج رئیس محترم سازمان بازرسی کل کشور که آن زمان به عنوان قاضی مسئولیت رسیدگی به این پرونده را داشتند تشکر کنم زیرا کار بسیار بزرگی بود و خصوصا در برهه ای به این پرونده رسیدگی می شد که مدام ضد انقلاب القا می کرد امکان برخورد با مفاسد اقتصادی در جمهوری اسلامی نیست و خود مسئولان را متهم می کردند. عملا دیدیم که رسیدگیهای قاطعی صورت گرفت؛ گرچه برخی از سر ناآگاهی، قوه قضاییه را به تعلل متهم می کردند. این روند، در محاکمات اخیر و بعد از استجازه از رهبر معظم انقلاب، شکل و سرعت جدیدی یافت و امیدواریم به همین ترتیب ادامه یابد.

حساب خاص قوه قضاییه، موجب ۱۰ برابر شدن سرمایه خاصّ دستگاه قضایی شد

رئیس قوه قضاییه با قدردانی از تلاش دست اندرکاران دستگاه قضایی برای پرداختن به امور فرهنگی و رفاهی قضات و کارکنان شریف این دستگاه و همچنین تلاش خود و مسئولان قضایی در جهت ارتقای سطح حقوق پرداختی به قضات و کارکنان، بازسازی و نوسازی اماکن قضایی را مورد اشاره قرار داد و گفت: وضعیت برخی دادسراها، دادگاه ها و سایر اماکن در دستگاه قضایی، زیبنده این دستگاه نبود و در گستره عظیم جغرافیایی کشور، ساختمانهای نابسامان و استیجاری زیادی داشتیم که خوشبختانه با تلاش همکاران و بهره مندی از آب باریکه بودجه خاص قوه قضاییه توانستیم در این مدت، بیش از یک میلیون متر مربع ساخت و ساز داشته باشیم که عمده آن مربوط به نوسازی و تجهیز دادسراها، دادگاه ها و ... بوده است.

آیت الله آملی لاریجانی اضافه کرد: نکته جالب این است که حسب گزارش، تقریبا ارزش ساختمانهایی که از طریق بودجه خاص، تاسیس و بازسازی شد، امروز بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان یعنی ۱۰ برابر زمانی است که سرمایه گذاری شده بود. کاستی های قوه قضاییه همواره مورد بی توجهی بود و هر چه قوه قضاییه در طول ۴۰ سال گذشته گلایه می کرد که مشکل دارد، کسی توجهی نداشت اما خوشبختانه از طریق حساب خاص، این اقدامات در تهران و کل کشور صورت گرفت و بخشی از کمبودها جبران شد که در این زمینه نیز باید از همکارانم قدردانی کنم.

دستگاه قضایی از پیشروترین دستگاه ها در بکارگیری فناوری های نوین است

رئیس قوه قضاییه با اشاره به بهره مندی دستگاه قضایی از فناوری های نوین به عنوان یکی از کارهای برجسته دوران تصدی خود، خاطرنشان کرد: البته این امر به صورت ابتدایی آغاز شده بود اما در این دوره شتاب زیادی گرفت و امروز دستگاه قضایی از پیشروترین دستگاههای حاکمیتی در بکارگیری فناوری های نوین است که کار مردم را تسهیل کرده و جلوی بسیاری از مفاسد را گرفته است. از جمله این موارد می توان به راه اندازی سامانه هایی نظیر CMS در دستگاه قضایی، ابلاغ الکترونیکی و دفاتر خدمات قضایی و همچنین برخط شدن معاملات و اسکن اسناد مالکیت مردم در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اشاره کرد که اقدامات بسیار بزرگی بوده است.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به تدوین و تصویب لوایح قضایی از جمله قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری به عنوان دو قانون بسیار مهم، به فعالیت های شوراهای حل اختلاف اشاره کرد و گفت: خوشبختانه شورای حل اختلاف در این دو دوره بسامان شد و امروز بخش بزرگی از بار دستگاه قضایی را به دوش می کشد.

رئیس قوه قضاییه با پوزش از کارکنان و مسئولان دستگاه هایی که امکان نام بردن و قدردانی از خدمات آنان در این فرصت کوتاه وجود نداشت، ارائه میلیونها خدمت در دادگستری ها، سازمان ها و مراکز تابعه قوه قضاییه را بدون جهاد مستمر و عمومی غیرممکن دانست و تصریح کرد: ما به هیچ عنوان منکر برخی کاستی ها نیستیم اما عده ای دائما یاس و ناامیدی را تزریق می کنند و خصوصا نسبت به دستگاه قضایی اظهارات خلاف واقع دارند. ضد انقلاب بیرونی که مدام در حال پیگیری این پروژه است اما متاسفانه عده ای نیز در داخل، تخریب قوه قضاییه و مسئولان آن را در دستور کار قرار دادند و با ارائه گزارشهای دروغ و دادن نسبتهای خلاف واقع، ارزیابی های ناعادلانه ای را دامن زدند.

تعمیم یک تخلف به کل دستگاه قضایی، بدتر از حرف های ضدانقلاب بود

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به این قبیل اقدامات یادآور شد: یکباره می گفتند کل دستگاه قضایی را فساد گرفته است. این در حالی است که این همه قاضی شریف و کارکنان سلامت در این دستگاه عظیم مشغول کار هستند و در گوشه و کنار یک مجموعه ای با این حجم کار و وظایف، وجود فرد متخلف نیز امر بعیدی نیست. مهم این بود که عمده عزم و اراده دستگاه قضایی بر برخورد با متخلفان استوار بوده است و توسعه یک تخلف به کل دستگاه قضایی، به مراتب بدتر از حرف های ضدانقلاب بود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به رسیدگی قوه قضاییه به بیش از ۱۶ میلیون پرونده صرفا در طول یک سال، اظهار کرد: برخی همین موضوع را به عنوان نقصی علیه قوه قضاییه مطرح می کردند و تلاش داشتند که با سیاه نمایی تمام، زحمات قوه قضاییه را نادیده بگیرند. البته روسیاهی برای خودشان باقی ماند. زیرا افراد آگاه به خوبی می دانند که قوه قضاییه، سرریز مسائل جامعه را رسیدگی می کند و عمده آنچه به عنوان پرونده وارد این دستگاه می شود، ناشی از برخی کاستیهای اجرایی یا تجاوز افراد به حقوق یکدیگر است که هیچکدام مولود فعالیت های قوه قضاییه نیست. البته نحوه برخورد و رسیدگی ها بی اثر نیست ولی واقعا چه میزان از پرونده ها حاصل ضعف در این مساله است؟ اگر کسی دزدی می کند، دستگاه قضایی مقصر است؟ اگر به حقی تجاوز می شود، قوه قضاییه تقصیر دارد؟ «عدم قناعت به حق خود» از اول تاریخ بوده و باز هم هست. اینکه مجاهدت های عظیم در دستگاه قضایی نادیده گرفته شود، کاملا غیرمنصفانه است.

آیت الله آملی لاریجانی، حضور در جمع مسئولان قضایی و خدمت به قضات و کارکنان شریف دستگاه قضا را افتخاری بزرگ و همیشگی برای خود برشمرد و اظهار کرد: حتما این تجربه طولانی را تا آخر عمر به همراه خواهم داشت که در کنار یک جمع همدل و به تمام معنا متدین، مسئول و تلاشگر، مشغول کار بودم و می توانم شهادت بدهم که بسیاری از همکارانم بعد از ساعت کاری نیز تا پاسی از شب برای باز کردن گره از کار مردم مشغول کار بودند. در این زمینه منتی بر کسی نداریم ولی نباید با القای مطالب نادرست، قدر این زحمات را زیر سوال ببریم.

هنوز شعبی داریم که ماهانه ۲۰۰ پرونده رسیدگی می کنند

رئیس قوه قضاییه با تقدیر از تلاش های بدنه قوه قضاییه به عنوان سربازان خط مقدم خدمت به مردم در سراسر کشور، خاطرنشان کرد: بی تردید کاستی هایی نیز وجود دارد و برخی تاخیرها در رسیدگی به چشم می خورد اما عملکرد قوه قضاییه در سطح کلان، قابل قبول بوده است؛ به شرط اینکه این عملکرد را با در نظر داشتن امکانات، اعتبارات و نیروی انسانی ارزیابی کنیم. هنوز شعبی در محاکم داریم که ماهانه ۲۰۰ پرونده رسیدگی می کنند و این حجم کار خارج از استانداردهای جهانی، موجب فرسایش قضات و کارکنان می شود.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: به مردم عزیز و همه کسانی که مترصد ارزیابی عملکرد دستگاه قضایی طی ۱۰ سال گذشته هستند، می گویم که نیازهای قوه قضاییه با وجود اعلامهای مکرر در طول این دو دوره و قبل تر، مورد توجه جدی قرار نگرفته است و امروز با وجود همه کمکهای مجلس محترم و دولت محترم، همچنان دستگاه قضایی به استخدام قاضی و کارمند نیاز دارد و اعتبارات این دستگاه برای رفع مشکلاتش کافی نیست.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه دستگاه قضایی مجاهدانه فعالیت کرده است، دوران حضورش در مجموعه قضایی کشور را از بهترین دوران های زندگی خود توصیف کرد و گفت: بابت وجود کاستیها یا قصورهای احتمالی در انجام وظایف، از همه مردم شریف، قضات ارجمند و کارکنان عزیز دستگاه قضایی عذرخواهی می کنم و از خدا می خواهم که قوه قضاییه را در مسیر کمال خود، اعانت کند تا این دستگاه بتواند در جایگاه اصلی خود که همان ملجأ و پناه مظلومان است، به خوبی فعالیت کند.

افتخار می کنم که امروز دستگاه قضایی تابع هیچکس نیست

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: اینجانب در طی ۱۰ سال گذشته برای دفاع از استقلال و اقتدار دستگاه قضایی به معنای دقیق کلمه، جنگیدم. عده ای که فکر می کردند باید مقابل اقتدار دستگاه قضایی بایستند، کارهای عجیب و غریبی کردند و افتخار می کنم که امروز، قوه قضاییه استقلال و اقتدار خود را بیش از پیش به دست آورده و تابع هیچ کسی نیست.

امروز به جرأت می گویم که مبنای قوه قضاییه جمهوری اسلامی عمل کردن بر میزان عدالت، قانون و شرع است و این را از افتخارات خود می دانم که در طول این دو دوره، به هیچ یک از قضات شریف در صدور رای، هیچ الزامی نکردم زیرا آن را خلاف شرع و قانون می دانم. البته در چارچوب قانون، گاهی نظر خود را به برخی قضات گفته ام اما همانجا تاکید کرده ام که صرفا باید براساس نظر و استنباط خود عمل کنند و همواره استقلال در رای را گوشزد کرده ام.

رئیس قوه قضاییه در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به در پیش بودن ماه رجب، این ماه را از بهترین زمانها برای دعا و اقتراب به ساحت حق تعالی دانست و اظهار کرد: فراموش نکنیم که حسب روایات، هر کس به دنبال دنیا باشد، هلاک خواهد شد. این دنیا در چرخش است و حرکت غایی ما به سمت عوالم باطن است. البته در حقیقت، ما داخل این عوالم هستیم منتها به دلیل تعلق به مادیات، آن را درک نمی کنیم. ایام خاص نظیر ماه رجب، کمک می کند که چشم ما به این عوالم باز شود.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه اگر گوش جان بسپاریم می توانیم صدای ناله های افرادی را که با موت به عوالم باطن ورود می یابند، بشنویم، افزود: بخواهیم یا نخواهیم در این مسیر قرار داریم و همه تعلق ها و حرف و حدیثها می رود و ما با اعمالمان می مانیم. این کاستیها و رذایل درونی در قبال فضایل است که آتش ما می شود؛ لذا این ایام را به عنوان فرصتی برای مناجات با حق تعالی مغتنم بشماریم.

ماه رجب، فرصتی مغتنم برای تقرب به ساحت حق تعالی است

رئیس قوه قضاییه با اشاره به آثار و برکات فراوان ماه رجب، به روایتی در این زمینه اشاره کرد و گفت: در کمتر ایامی الا شب قدر انسان می بیند که دعاها اینقدر عالیه المضامین باشند. دعاهای ماه رجب واقعا عجیب هستند. برخی بزرگان فرموده اند که از مهمات مراقبات ماه رجب این است که از اول تا آخر، این حدیث منسوب به پیامبر (ص) را در نظر داشته باشید که «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی نَصَبَ فِی السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ الدَّاعِی فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ یُنَادِی ذَلِکَ الْمَلَکُ کُلَّ لَیْلَةٍ مِنْهُ إِلَی الصَّبَاحِ طُوبَی لِلذَّاکِرِینَ طُوبَی لِلطَّائِعِینَ وَ یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَی أَنَا جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِی الشَّهْرُ شَهْرِی وَ الْعَبْدُ عَبْدِی وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِی فَمَنْ دَعَانِی فِی هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِی هَدَیْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَیْنِی وَ بَیْنَ عِبَادِی فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَیَّ - از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم نقل شده که حضرت فرمود: خدای متعال مَلَکی را در آسمان هفتم قرار داده است که به آن مَلَک، داعی (دعوت کننده) گفته می شود. پس وقتی که ماه رجب می رسد آن فرشته هر شب تا صبح فریاد می زند: «خوشا به حال ذاکرین خدا! خوشا به حال اطاعت کنندگان» و خدا می فرماید: من همنشین آن کسی هستم که با من بنشیند. من مطیع کسی هستم که مرا اطاعت کند. آن کسی را که از من طلب آمرزش کند، می بخشم. ماه، ماه من است، بنده، بنده من است و رحمت، رحمت من است. پس هر که مرا در این ماه بخواند، او را اجابت می کنم و هر که از من درخواست کند، به او می بخشم و هر که از من طلب هدایت کند، او را هدایت خواهم کرد. من این ماه را رشته و ریسمانی میان خود و بندگانم قرار داده ام، پس هر که به این ریسمان بیاویزد به من خواهد رسید.»

آیت الله آملی لاریجانی، این ایام را فرصتی مناسب برای تقرب به ساحت حق تعالی دانست و اظهار کرد: در روایات در باب شب بیداری و برخاستن از خواب در سحر برای مناجات آمده است که وقتی بنده ای از خواب خوش بلند می شود و این نعمت شیرین را بر خود حرام می کند تا با خدا مناجات کند، خداوند به او مباهات می کند و وقتی بنده می گوید «یا الهی»، خداوند به او «لبیک عبدی» می گوید و این چه لبیک شریف و عزیزی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها