به گفته سفیر ایران در برزیل، تصمیم های دولت جدید که برزیل را به اسرائیل نزدیک کرده است، نباید تاثیری بر روابط با تهران بگذارد.
کد خبر: ۱۱۹۰۹۷۷
برخی شیطنت ها نباید بر روابط ایران و برزیل تاثیر بگذارد

سید علی سقایان سفیر ایران در برزیل در مصاحبه با روزنامه اواستادو گفت جمهوری اسلامی از انقلاب 1357 برای حفظ استقلال خود هزینه های زیادی پرداخت کرده است. تلاش ایالات متحده آمریکا برای ایجاد اختلافات قومی ومذهبی، طراحی کودتاهای مختلف، تحمیل جنگ هشت ساله و نهایتا تحریمهای ظالمانه همه در راستای مقابله با استقلال ایران انجام شده است.

انقلاب اسلامی چهل ساله می شود. انقلاب، چگونه ایران را تغییر داد؟ چه چیزی می توانست بهتر باشد؟

جمهوری اسلامی ایران به لحاظ ماهیت کاملاً مردمی انقلاب اسلامی، از بدو تشکیل، هدف خود را حفظ استقلال در زمینه های مختلف قرارداده و با بهره گیری از ظرفیتها واستعدادهای داخلی، در زمینه های مختلف به پیشرفتهای بسیارمهمی نائل آمده است. در عین حال، گسست رشته های وابستگی و پافشاری براستقلال، با پرداخت بهای زیادی هم همراه بوده است. تلاش ایالات متحده آمریکا برای ایجاد اختلافات قومی ومذهبی، طراحی کودتاهای مختلف، تحمیل جنگ هشت ساله و نهایتا تحریمهای ظالمانه همه در راستای مقابله با استقلال ایران انجام شده است. ایران با قانون اساسی جدید، طی چهل سال گذشته با اتکاء به رای مستقیم مردم بصورت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و شوراهای شهر و وروستا،گامهای بلندی برای تحکیم مردم سالاری برداشته و درپرتو حمایتهای مردمی و استعداد و توان جوانان ایرانی، دستاوردهای مهمی را به ثبت رسانده که به نمونه هایی از آنها اشاره می شود:

"رتبه دوم در حوزه سلولهای بنیادین، رتبه دهم صنعت گردشگری از نظر جاذبه های باستانی و تاریخی، جزو 5 قدرت سایبری جهان،جزو کشورهای برتر جهان در دقت موشکی، سریع ترین کشور جهان در تولید علم، دومین کشور سازنده داروی درمان دیابت نوع 2 ،دارنده رکورد سریع ترین اژدر در دنیا ( با سرعت 100 متر بر ثانیه)، جزء 15 قدرت برتر نظامی جهان، جزء 7 کشور سازنده ناوشکن جهان و سازنده بزرگترین ناو شکن غرب آسیا،پنجمین کشور سازنده روبات انسان نما، جزو ده کشور نخست جهان در حوزه تلفن همراه، دومین سازنده هلیکوپتر با مواد کامپوزیت، یکی از سازندگان روبات جراح، کاشف ژن نابینایی، دومین تولید کننده داروهای نانو، اولین کشور تولید کننده داروهای گیاهی برای درمان ایدز و هشتمین کشور دارای فناوری انرژی هسته ای صلح آمیز."

دستاورهای مذکور با وجود جنگ تحمیلی 8 ساله عراق علیه ایران و تحریم های ظالمانه آمریکا کسب شده است. در صوتی که مشکلات و موانع مذکور وجود نمی داشت، قطعاً ایران به دستاوردهای مهمتری دست می یافت.

آیا پس از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام موج جدیدی از انزوا علیه ایران شکل گرفته است؟

توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایان پروژه ایران هراسی و الگوئی برای حل و فصل منازعات بین المللی بود که صداقت ایران را در دنبال نمودن برنامه صلح آمیز هسته ای نشان داد اما ایالات متحده آمریکا با خروج یکجانبه از این توافق بین المللی همانند سایرتوافقات بین المللی، ناسازگاری خود با جامعه بین المللی و رویکرد یکجانبه گرایی خود را برای چندمین بار نشان داد. به قول دکتر ظریف وزیر امور خارجه ایران آیا موردی مانده است که آمریکا از آن خارج نشده باشد؟ شاید از سیاره زمین! برنامه موشکی ایران دارای ماهیت تدافعی است و پرتاب ماهواره برفضایی و یا آزمایش موشکی توسط ایران، ناقض قطعنامه۲۲۳۱ نیست. این برنامه با توجه به سابقه حملات موشکی صدام حسین به شهرهای ایران و بی دفاع بودن مردم ایران بخاطر نداشتن چنین ابزارهای دفاعی از یکسو و تبدیل شدن منطقه به انبار باروت بخاطر فروش سلاح های آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی به کشورهای منطقه و لزوم حفظ قدرت دفاعی ایران تنظیم گردیده است.

بعد از انقلاب ایرانیان زیادی کشور را ترک کرده اند. حرف حکومت با آنها چیست؟

ایران همانند بقیه کشورهای جهان دارای قانون اساسی و دیگر قوانین و مقررات مدون است که به روش های دموکراتیک از قبیل مراجعه به آراء عمومی مردم و از طریق نمایندگان منتخب آنها در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و اساس اداره امور کشور بر پایه آنها نهاده شده است. همچنین کشورها در بعد داخلی از حاکمیت ملی برخوردار هستند که حقوق بین الملل و از جمله منشور سازمان ملل و اسناد متعدد مجمع عمومی آن سازمان بر لزوم احترام به حاکمیت ملی کشورها تاکید دارد. مردم کشورها از سوی دیگر در انتخاب محل زندگی خود آزاد می باشند چه آنکه مثلاً چینی ها و هندی ها بزرگترین جمعیت ساکن خارج از کشور را دارند. در برزیل اعراب لبنانی بسیاری زندگی می کنند. ایرانی های مقیم خارج از کشور عموماً قشر تحصیل کرده و نخبگانی هستند که جذب نظام آموزشی و تحقیقاتی کشورهای دیگر از جمله ایالات متحده شده اند که جمهوری اسلامی همواره آغوش خود را بروی آنها گشوده نگه داشته است که همواره بخشی از ایرانیان پس از تکمیل تحصلات و کسب تخصص ای بیشتر به ایران بازگشته اند. البته ممکن است ایرانیانی باشند که به عنوان جاسوس از طریق سرویس های امنیتی خارجی بکار گرفته شده باشند که تکلیف این دسته از افراد که علیه امنیت ملّی کشور خود اقدام کنند در قوانین داخلی همه کشورها مشخص است .

روابط با برزیل از انقلاب سلامی چگونه پیش رفته است؟

کشورها در تنظیم تجارت خارجی خود آزاد هستند لذا ممکن است روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در مقاطع مختلف دچار فراز و نشیب باشد. همچنین حکومتها در کشورها تغییر می کنند اما دولتها که مرکب از سه عنصر حاکمیت ملی، جمعیت و قلمرو سرزمینی می باشد به حیات خود ادامه می دهند لذا شما باید روابط کشورها را از منظر دولت ببینید و نه حکومت. روابط با جمهوری فدراتیو برزیل که اکنون مصادف با 116(یکصد و شانزدهمین) سال از سرگیری آن می باشد، از اولویتهای سیاسی، اقتصادی- تجاری و فرهنگی ما می باشد. سفر دکتر ظریف، وزیر امور خارجه ایران به برازیلیا در فروردین ماه سالجاری (ماه مارس 2018 ) در راس یک هیات تجاری و اقتصادی بزرگ، نشان از اراده جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط با برزیل می باشد. حجم روابط تجاری فیمابین در این سال بالغ بر 2 میلیارد و 300 میلیون دلار بود و امیدواریم در سال جاری نیز با همکاری دولت جدید برزیل و در راستای منافع متقابل دو ملت، آن را تقویت نمائیم.

نگاه ایران به نزدیکی بولسنارو و اسرائیل چیست؟

جمهوری اسلامی ایران بر اساس قطعنامه های سازمان ملل متحد رژیم صهیونیستی را یک رژیم اشغالگر می شناسد که سرزمین های فلسطینیان را غصب کرده است و متاسفانه 61 قطعنامه علیه این رژیم در سازمان ملل توسط کشورهای غربی و بویژه آمریکا وتو شده است با این وجود تنظیم روابط خارجی کشورها از جمله حقوق و اختیارات آنهاست و روابط برزیل با اسرائیل ارتباطی به جمهوری اسلامی ایران ندارد. موضع برزیل نیز در خصوص اسرائیل بر اساس آنچه رسماً اعلام شده شناسائی دو دولت است و قطعنامه های سازمان ملل اشعار می دارد که بیت المقدس هویتی اسلامی، مسیحی و یهودی دارد لذا شناسایی بیت المقدس بعنوان پایتخت یهودی خلاف قوانین بین الملل است. انتظار می رود جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراتیو برزیل روابط دو جانبه را بدور از هر گونه تاثیر پذیری از برخی شیطنتهای خارجی که خواستار تخریب آن هستند ، با دقت و بر اساس منافع ملی خود صیانت نمایند.

روابط بسیار نزدیکی میان ایران و دولتهای حزب کارگران بوده است؟

روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران با برزیل محدود به 13 سال مد نظر شما نبوده و بیش از یک قرن قدمت دارد. روابط ایران با کشورهای دیگر از جمله برزیل بر اساس اصول احترام متقابل و منافع برابر و احترام به حاکمیت ملی یکدیگر و عدم مداخله در امور دیگر کشورها و نفی یکجانبه گرایی در صحنه بین المللی است. لذا ما برای رای مردم برزیل برای انتخاب رئیس جمهوری ، نمایندگان کنگره و نمایندگان مجالس ایالتی احترام قائل هستیم و خواهان حفظ و توسعه روابط دو جانبه بر اساس اصول مذکور می باشیم.

چرا ایران با توجه به افزایش انزوای ونزوئلا در منطقه، از دولت نیکولاس مادورو اعلام حمایت کرده است؟

احترام به حاکمیت ملی کشورها یکی از ارکان حقوق بین الملل می باشد. مشروعیت داخلی کشورها نیز از رای مردم آن کشور نشات می گیرد. تلاش کشورها برای منزوی کردن یک کشور دیگر مبنای صلب مشروعیت داخلی از آن کشور نیست بلکه از نظر حقوق بین الملل مداخله در امور داخلی کشورها محسوب می شود که مردود است و رویه شدن چنین امری به ضرر بقیه کشور است و قابلیت تسری به همه کشورهای مستقل را دارد. در ونزوئلا انتخابات آزادی از طریق سیستم رای گیری الکترونیکی انجام شده و دولت مادورو پیروز این انتخابات است و جمهوری اسلامی ایران از نتیجه انتخابات دموکراتیک حمایت نموده و آنرا برسمیت می شناسد. توجه داشته باشید که نتیجه مداخله خارجی در کشورهای افغانستان، عراق، لیبی و سوریه به جزء ویران شدن آن کشور چیز دیگری نبوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها