جان گریشام محبوب تلویزیون می‌شود

وکلای دعاوی در راه هستند

جان گریشام فقط محبوب اهالی کتابخوان و منتقدان ادبی نیست. اهالی سینما هم با او آشنایی داشته و تا حد زیادی، طرفدار رمان‌های هیجان انگیز دلهره آور و پرتنش او هستند. از زمانی که صنعت سینما به دنبال تولید فیلم‌هایی براساس داستان های پرخواننده او رفت، تماشاگران سینما هم پیگیر کارهای این نویسنده موفق شده‌اند. اگر تا امروز این صنعت سینما بود که برای فیلم‌هایش از داستان‌های گریشام بهره می‌گرفت، حالا رسانه تلویزیون هم طرفدار او شده است! خبرهای تازه حکایت از آن می‌کند که حداقل دو رمان او همین روزها به صورت مجموعه‌هایی تلویزیونی درمی آیند. چنین به نظر می‌رسد که پخش این خبر، تهیه‌کنندگان سینما را هم به تکاپوی تازه‌ای واداشته و آنها هم دوباره سراغ داستان‌های سرگرم‌کننده این جنایی‌نویس موفق می‌روند.
کد خبر: ۱۱۹۰۱۶۷

به نوشته ورایتی، برنامه‌سازان قاب کوچک به این نتیجه رسیده‌اند که داستان رمان‌های جان گریشام، قابلیت تبدیل شدن به مجموعه‌هایی پرطرفدار و پربیننده را دارند. به باور آنها، داستان‌های قطور این نویسنده در دل یک مجموعه تلویزیونی، بهتر می‌توانند تعریف شوند و تمام زوایای این رمان‌ها را پوشش دهند، اما منتقدان تلویزیونی می‌گویند باید منتظر ماند و نتیجه کار را دید و بعد در مقام قضاوت برآمد. به همین دلیل، آنها عقیده دارند باید پس از پخش عمومی این دو مجموعه درباره‌شان حرف زد و قضاوت کرد. البته تهیه‌کنندگان تلویزیونی برای شروع کار، سراغ دو داستان مهم و جذاب این نویسنده رفته‌اند.
همزمانی تولید 2 مجموعه
رمان «باران‌ساز» اولین داستان گریشام است که به صورت درامی تلویزیونی درمی‌آید. تهیه‌کننده باران‌ساز شبکه هولو است که معمولا مجموعه‌هایش را روی اینترنت می‌گذارد. هولو برای کار جدیدش، از جیسن ریچمن و مایکل سیزمن دعوت به همکاری کرده است. این دو به عنوان خالق مجموعه، کار ساخت آن را انجام خواهند داد.
ریچمن خبر داده همزمان با باران ساز، مجموعه «وکیل سرخ» را هم تولید خواهد کرد. نکته مهم در رابطه با این دو رمان این است که با وجود مستقل بودن، داستان‌های آنها در هم ادغام شده و در دل یکدیگر می‌روند.
این سبک کار گریشام در زمان انتشار رمان‌ها سروصدای زیادی به پا کرده بود. البته هر دو رمان داستان‌های مستقلی دارند و می‌توان آنها را جدا و مستقل مطالعه کرد. اما برخی شخصیت‌ها و ماجراها در دو رمان یکی است و در مقاطعی به دیدار یکدیگر می‌روند.
وفاداری و سختی کار
هر دو مجموعه دقیقا بر مبنای حال و هوای رمان‌ها تولید می‌شوند. به این ترتیب، داستان دو مجموعه هم در برخی مقاطع، به هم گره خورده و از یکدیگر سر درمی آورند. اما ریچمن اعلام کرده این دو مجموعه کاملا مستقل خواهد بود و بیننده می‌تواند هر یک را به تنهایی دنبال کند. به این ترتیب، این پرسش مطرح می‌شود که تماشاچی چگونه داستان هر مجموعه را به صورت مستقل دنبال خواهد کرد؟ واقعیت امر این است که شخصیت‌های داستان‌ها از دل این مجموعه، داخل مجموعه دیگر رفته و ماجراجویی‌هایی را دنبال می‌کنند. در چنین شرایطی، این برخورد و در‌هم‌تنیدگی چگونه به صورت مستقل راه خود را ادامه خواهد داد؟ سازندگان مجموعه با مثال آوردن از داستان اکشن‌های ابرقهرمانانه این روزهای سینما، این پرسش را می‌پرسند که چگونه در این فیلم‌ها ابرقهرمانان فیلم‌های مستقل در کنار یکدیگر قرار گرفته و دست به یک سری ماجراجویی مستقل می‌زنند؟ دو مجموعه باران‌ساز و وکیل سرخ هم همین روش را دنبال خواهند کرد!
دنباله روی از ابرقهرمان‌ها؟
اشاره ریچمن به مجموعه اکشن و کمیک استریپی «آونجرز/ انتقام‌گیران» است که آنها ابرقهرمانان معروف شرکت مارول (که هر یک قهرمان فیلم‌هایی مستقل به نام خودشان هستند) برای مقابله با یک نیروی اهریمنی بسیار قدرتمند، دست اتحاد به یکدیگر داده و ماجراجویی‌های داستان را با کمک هم جلو می‌برند.
حالا با توجه به شرایط کار در رسانه تلویزیون، باید دید هولو به چه روشی دو داستان باران ساز و وکیل سرخ را در هم ادغام کرده و در عین حال، مجموعه‌هایی مستقل تحویل بینندگان سختگیر خود می‌دهد.
تلاش برای جلب توجه تماشاچیان
کار تهیه‌کنندگان این دو مجموعه آن جا سخت می‌شود، که منتقدان به عدم موفقیت مجموعه «شرکت» اشاره می‌کنند. شرکت که سال2003 به روی آنتن رفت، داستانی سرراست داشت و ماجراهایش به درون داستان یک رمان دیگر نمی‌رفت، اما تماشاگران تلویزیون استقبال چندانی از آن نکردند و تنها در یک فصل تولید و پخش شد.
منتقدان می‌پرسند وقتی این داستان جان گریشام (که نسخه سینمایی آن با بازی تام کروز تبدیل به فیلمی پرفروش و موفق شد) نتوانست توجه تماشاگران را به خود جلب کند، تکلیف دو کار تازه هولو چه خواهد شد؟

وکیل دعاوی داستانسرا

جان گریشام یک وکیل دعاوی بود که تعدادی از پرونده های کاری خود را، به زبانی دلهره آور و پرتنش به صورت یک مجموعه رمان درآورد. با انتشار این رمان ها، او تبدیل به یکی از موفق ترین نویسندگان روز شد. خیلی زود توجه دنیای سینما با نوشته های او جلب شد. اوج اقتباس های سینمایی از داستان های گریشام، دهه 90 میلادی بود. در ابتدا تماشاگران استقبال بسیار زیادی از نسخه های سینمایی داستان های نویسنده کردند. اما برای دهه‌های بعدی، این توجه و استقبال کمتر شد. اما حالا بعد از سه دهه، دوباره تهیه کنندگان سینمایی و تلویزیونی سراغ رمان های گریشام رفته اند و در سال جدید میلادی، خبرهای زیادی از این نویسنده شنیده خواهد شد.

شهرت دو طرفه

به جز شرکت تام کروز، در نیمه اول دهه 90 فیلم های «موکل»، «زمانی برای کشتن» و «پرونده پلیکان» هم با فروش بالایی در جدول گیشه نمایش سینماها روبه‌رو شدند. موفقیت بالای مالی این فیلم ها، باعث شهرت بیشتر بازیگرانشان همچون متیو مکوناهی، مت دیمون و جولیا رابرتز شد. باران ساز در سال 1997 توسط فرانسیس فورد کاپولا و با بازی دنی دویتو ومت دیمون ساخته شد. تهیه کنندگان مجموعه تلویزیونی باران ساز گفته اند مجموعه آنها، ارتباطی با نسخه سینمایی آن ندارد و نگاهی متفاوت به داستان گریشام خواهد داشت.

کیکاووس زیاری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها