گزارش جام‌جم از جزئیات سریال‌های نوروزی رسانه ملی

«ن.خ» در «حوزه استحفاظی» تلویزیون

تصورش سخت است؛ اما سال خیلی زودتر از آنچه فکرش را می‌کردیم، به نفس‌های پایانی‌اش نزدیک می‌شود. شاید از خواص بزرگسالی این است. همین که امور هرروزه آن‌قدر به خودشان مشغولت می‌کند که طلوع و غروب روزها و شام و سحر را گم می‌کنی و تا چشم بر هم می‌گذاری، می‌بینی کمر سالی دیگر شکسته و عمری دوباره رفته است. سال 97 هم بی‌گمان برای خیلی‌هایمان این‌گونه سپری شده است و ای دل غافل! که انگار همین دیروز دور خوان هفت‌سین خانه‌هایمان نشسته بودیم و یا مقلب‌القلوب‌گویان، منتظر بودیم سال تازه خرامان از راه بیاید و بساطش را پهن کند. حالا از این سالی که چشم‌انتظار رسیدنش بودیم، تنها سه ماه باقی مانده و این پاییز برگ‌ریز که دامانش را جمع کند و جایش را به سپیدی و زمهریر زمستان بدهد، دوباره دور، دور یا مقلب‌القلوبی دیگر و هفت‌سینی دیگر و سالی دیگر می‌شود... حالا تا چشم بر هم بگذاریم، دوباره نوروز است. تنها سه ماه باقی مانده و این مدت، فرصت کوتاهی برای سریال‌سازی محسوب می‌شود. اگر قرارمان این باشد که چون روال سال‌های پیش دقیقه نودی بودن پیشه نکنیم و با هول و اضطراب تا لحظه‌های آخر سال درگیر نگارش و ضبط و تدوین مجموعه‌هایمان نباشیم، حتی همین حالا هم برایمان دیر است و شبکه‌ها اگر می‌خواهند مجموعه‌ای مناسبتی برای نوروزشان داشته باشند، باید از همین حالا شروع کنند. طبق آخرین خبرهای اعلام شده از سوی روابط‌عمومی معاونت سیما، دو مجموعه تلویزیونی «ن.خ» و «حوزه استحفاظی» برای پخش از شبکه‌های یک و سه سیما تصویب شده‌اند. جام‌جم در این گزارش، گزینه‌های پخش در نوروز را بررسی می‌کند.
کد خبر: ۱۱۸۸۳۵۸

شبکه یک سیما
آقاخانی «ن.خ» را برای نوروز می‌سازد

گزینه قطعی و نهایی کارگردانی مجموعه نوروزی شبکه یک سیما، سعید آقاخانی است که قرار است مجموعه تلویزیونی طنز اجتماعی «ن.خ» را بسازد. فیلمنامه این سریال به قلم امیر وفایی به نگارش درآمده و علی صادقی، حمیدرضا آذرنگ، سعید آقاخانی، هومن حاجی‌عبداللهی، سیاوش مفیدی، فریده سپاه‌منصور، نعیمه نظام‌دوست و سیروس میمنت در آن ایفای نقش می‌کنند.
قبلا چه کرده؟ سعید آقاخانی از جمله هنرمندانی است که در طول سال‌های کاری‌اش، مسیر پیشرفت خود را آرام و آهسته طی کرده و به مرور هر بار یک قدم پیشرفت کرده است. چهره تازه‌ای که دو دهه قبل در مجموعه‌های طنز موفق آن سال‌ها چون پرواز 57 و ساعت خوش و سال خوش نقش‌آفرینی می‌کرد، در ادامه توانایی‌ها و قریحه طنزش را در نویسندگی آزمود؛ با همراهی و همکاری رضا عطاران، فیلمنامه مجموعه رمضانی متهم گریخت را نوشت و یکی دو سال بعد، این‌بار در همکاری با محسن تنابنده سراغ نگارش مجموعه‌های نوروزی موفق پیامک از دیار باقی و چهاردیواری رفت. آقاخانی البته در همان حین استعداد کارگردانی‌اش را هم آزمود و از سال 88 با کارگردانی مجموعه‌های نوروزی عید امسال از شبکه پنج و زن بابا، راه در رو و روزهای بد به‌در از شبکه سه، نام خود را به عنوان یکی از گزینه‌های همیشگی کارگردانی در مجموعه‌های نوروزی ثبت کرد. آقاخانی البته در تجربه‌ای متفاوت در همکاری با بهرام توکلی، در سال 94 مجموعه نوروزی بیمار استاندارد را برای شبکه یک ساخت؛ مجموعه‌ای که نه جنس طنز عامه‌پسند آقاخانی را داشت و نه محتوای عموما فلسفی کارهای توکلی و از این جهت توفیق خیره‌کننده‌ای هم در کسب رضایت مخاطبان به دست نیاورد.
آقاخانی که حالا مدت‌هاست از رسانه‌ها فاصله گرفته و تماس‌های اهالی خبر را بی‌پاسخ می‌گذارد، عموما ترجیح می‌دهد پروژه‌هایش را در سکوت خبری و به دور از هر گونه سروصدا پیش ببرد. یک سال قبل نام آقاخانی دوباره به عنوان گزینه کارگردانی نوروز مطرح شد. او مجموعه تازه‌اش با نام شب عید را در سکوت خبری در شهر مشهد ساخته بود و با توجه به نام مجموعه به نظر می‌رسید که این اثر در نوروز پخش شود؛ اما با توجه به اپیزودیک بودن و فضای خاصی که داشت، مدیران ترجیح دادند این مجموعه در ایام ولادت امام رضا(ع) روانه آنتن شود و در عوض پایتخت 5 را روی آنتن فرستادند.
حالا او مشغول تولید مجموعه نوروزی تازه‌اش با نام «ن.خ» است. این مجموعه که درونمایه‌ای اجتماعی و بر مبنای طنز موقعیت دارد، به تهیه‌کنندگی مهدی فرجی از امروز کلید خورده و برای پخش از شبکه یک سیما تدارک دیده می‌شود.
ترکیب بازیگران: آقاخانی در مجموعه‌های نوروزی که برای شبکه سه سیما کارگردانی کرد، عموما سراغ ترکیب بازیگرانی شبیه هم رفت. مرجانه گلچین، حمید لولایی، سیروس گرجستانی، مهران غفوریان و رضا صادقی از جمله بازیگران سال‌های اخیر طنز تلویزیون، عموما در کارهای او حضور داشته‌اند و حالا اعلام شده علی صادقی دوباره در این مجموعه هم حضور خواهد داشت. علاوه بر صادقی، حمیدرضا آذرنگ، هومن حاجی‌عبداللهی، سیاوش مفیدی، فریده سپاه‌منصور، نعیمه نظام‌دوست و سیروس میمنت هم دیگر بازیگران مجموعه هستند که ترکیب متفاوتی را در این کار نوروزی تشکیل می‌دهند. همچنین آقاخانی بعد از مدتی خود تصمیم به بازیگری هم گرفته و بازیگر نقش اصلی مجموعه‌اش است.
تهیه‌کننده می‌گوید: مهدی فرجی تهیه‌کننده مجموعه ن.خ با اعلام این‌که اسم مجموعه قطعا تغییر نخواهد کرد، به جام‌جم گفت: موضوع اصلی این سریال ما، نقد رفتارهای اجتماعی است و ضبط آن را از حومه تهران کلید می‌زنیم. همچنین از دیگر مکان‌های فیلمبرداری مجموعه‌مان علاوه بر تهران، یکی از مناطق غربی کشور است که البته آن را در تهران بازسازی می‌کنیم. او با اشاره به طیف بازیگران این مجموعه اضافه کرد: آقاخانی خودش بازیگران مجموعه را انتخاب کرده و انتخاب‌هایش بر مبنای فضای قصه شکل گرفته است.

شبیه به زندگی‌هایمان
نعیمه نظام‌دوست از جمله بازیگران اصلی این مجموعه تلویزیونی به جام‌جم می‌گوید: من در این مجموعه نقش یک خانم آرایشگر را ایفا می‌کنم که یک‌سری داستان‌ها را رقم می‌زند و وارد داستان می‌شود.
بازیگر مجموعه‌هایی چون ساختمان پزشکان، باغ سرهنگ و شب‌عید با اشاره به داستان این مجموعه ادامه می‌دهد: محتوای داستان این مجموعه کاملا رئال و همه‌چیزش شبیه زندگی‌هایمان است. به‌جز آقاخانی که نقش اصلی و محوری مجموعه را ایفا می‌کند، باقی‌مان همه نقش‌هایی در یک سطح دارند و نمی‌توان گفت کسی بالاتر یا پایین‌تر است. ممکن است رنگ‌و‌لعاب کسی بیشتر شود، ولی اندازه نقش‌ها همه یکسان است.
نظام‌دوست تاکید می‌کند: فکر می‌کنم با پخش این مجموعه اتفاقات خوبی در راه باشد. آقاخانی، کارگردان باهوشی است، من تجربه کار با او را قبلا هم داشته‌ام و احساس می‌کنم این مجموعه هم کار خوبی می‌شود.

منتظر نقش خوب بودم
هومن حاجی‌عبداللهی قرار است در ن.خ نقش متفاوتی داشته باشد. او که یک سال پیش در مجموعه پایتخت 5 در نقش رحمت در کنار معمولی‌های قصه خوب دیده شد، با اشاره به حضور در این مجموعه می‌گوید: همیشه دنبال نقش‌های متفاوتی هستم. وقتی فیلمنامه این اثر را خواندم، دیدم کار بانمکی است. سعید آقاخانی دوستم است و می‌دانم اثر خوبی خواهد ساخت.

حاجی‌عبداللهی در خصوص غیبت یک‌ساله‌اش بعد از بازی در پایتخت توضیح می‌دهد: خودم انتخاب کردم در این یک سال در اثری بازی نکنم. بعد از کاری مثل پایتخت که به‌خوبی دیده شد، هر کاری را قبول نکردم و منتظر نقش خوب ماندم تا پیشنهادی متفاوت، آن‌طور که خودم می‌خواستم دریافت کنم و در ن.خ این اتفاق افتاد.
شبکه 2 سیما
حضور جعفری تکذیب شد

یکی از روزنامه‌های صبح کشور در هفته‌ای که گذشت، در گزارشی به تحلیل گزینه‌های احتمالی پخش در نوروز 98 پرداخت و در میان حدس‌های خود، قاسم جعفری را هم به عنوان گزینه کارگردانی سریال شبکه دوی سیما مطرح کرد. خبری که البته قدری بعید به نظر می‌رسید و احتمال تکذیب و رد آن زیاد بود.
جام‌جم در تلاش برای تایید یا رد این خبر با کارگردان تماس گرفت که البته خودش در دسترس نبود، اما سعید سعیدپور، دستیار کارگردان و از دوستان او که شماره‌اش را جواب داده بود، با اعلام این خبر که قاسم جعفری اصلا در ایران نیست، خبر کارگردانی او برای مجموعه نوروزی شبکه دوی سیما را رد کرد و بر این اساس گزینه پخش نوروزی شبکه دو سیما همچنان نامعلوم و مبهم به نظر می‌رسد.
شبکه 3 سیما
طنز در حوزه استحفاظی

گزینه قطعی دیگری که تاکنون پخش آن برای نوروز به تصویب رسیده، مجموعه طنز حوزه استحفاظی است. این مجموعه که این روزها به تهیه‌کنندگی مهران مهام و امیرعباس پیام در مرحله نگارش قرار دارد، تاکنون چهار قسمتش نوشته شده و قرار است در حال‌وهوایی طنز، تماما در شهر تهران روایت شود.
به گزارش جام‌جم، با این‌که تنها سه ماه تا پایان سال باقی مانده، حوزه استحفاظی هنوز در مرحله پیش‌تولید است و کارگردانی هم برای آن انتخاب نشده است. پیش از این، نام علی ملاقلی‌پور کارگردان فیلم سینمایی قندون جهیزیه و فرزند مرحوم رسول ملاقلی‌پور به عنوان گزینه کارگردانی اثر مطرح شده بود که با این گزینه به توافق نرسیدند و حالا تهیه‌کننده مشغول مذاکره با بهرام بهرامیان است.
مهران مهام، تهیه‌کننده حوزه استحفاظی به جام‌جم می‌گوید: اصلی‌ترین گزینه‌ای که اکنون برای کارگردانی این مجموعه در نظر داریم بهرام بهرامیان است. البته این کارگردان بتازگی ضبط مجموعه تازه‌اش، از یادها رفته را برای شبکه پنج سیما به پایان رسانده و این روزها مشغول مراحل پس از تولید چون تدوین، صداگذاری و... است. با این حال از او خواسته‌ام هرچه زودتر به من جواب بدهد و اگر بهرامیان نتواند در این طرح حضور پیدا کند، بدیهی است سراغ گزینه‌ای دیگر خواهم رفت.
قبلا چه کرده؟ اگر بنا باشد بهرام بهرامیان کارگردانی حوزه استحفاظی را قبول کند، این کار اولین تجربه‌اش در زمینه کارگردانی نوروزی به شمار می‌رود. بهرامیان، کارش را در تلویزیون با کارگردانی درام عاشقانه مشق عشق شروع کرد و بعد یکی از مجموعه‌های پرحاشیه و جنجالی سال‌های اخیر با نام ساعت شنی را ساخت؛ مجموعه‌ای اجتماعی با موضوع رحم اجاره‌ای که سروصدای زیادی به پا کرد. بهرامیان بعد سراغ سریال ماورائی اخلاقی سقوط یک فرشته که مجموعه مناسبتی رمضان سال 90 در شبکه یک سیما بود رفت و در تنها تجربه ساخت طنز، مجموعه جاده قدیم را ساخت. جاده قدیم گرچه بازیگران شاخصی داشت (حمیدرضا آذرنگ، شهرام حقیقت‌دوست و یکتا ناصر) اما فضای فانتزی آن چندان به سلیقه مخاطبان خوش نیامد. شبکه سه سیما یکی از شبکه‌های پرمخاطب سیماست و حالا باید منتظر ماند و دید این کارگردان در صورت قبول کارگردانی این پروژه، از تجربه‌های مختلفش در این سال‌ها چگونه در حوزه استحفاظی بهره خواهد جست.
بازیگران احتمالی: شبکه سه در سال‌های اخیر در انتخاب طیف بازیگران مجموعه‌های نوروزی‌اش همیشه سراغ گزینه‌های محبوب و عام‌پسند تلویزیونی رفته است. از طرفی بهرامیان در انتخاب گزینه‌های بازی نقش‌ها عموما متفاوت عمل می‌کند و هربار در آثارش بازیگران شاخصی را چه از سینما و چه تلویزیون انتخاب می‌کند و در قالب نقش‌های متفاوت قرار می‌دهد. از این رو پیش‌بینی بازیگران اثر تازه‌اش کار راحتی نیست.
گزینه جانشین: شبکه سه سیما علاوه بر حوزه استحفاظی که هنوز در مرحله پیش‌تولید است، سریال شرایط خاص به کارگردانی وحید امیرخانی را هم آماده پخش دارد. سریالی با بازی کامبیز دیرباز، بهرام افشاری و سیروس گرجستانی که موضوعی اجتماعی اما طنز دارد. با این حال پخش این مجموعه در ایام نوروز بسیار بعید به نظر می‌رسد.
مجموعه غایب نوروز؛ پایتختی‌ها در کما
سیروس مقدم کجاست؟ راستش این سوالی است که در حین پیش‌بینی و مرور گزینه‌های کارگردانی نوروزی، به عنوان اولین گزینه از ذهنمان رد می‌شود. مقدم اصلی‌ترین کارگردان نوروزی در طول سال‌های اخیر بوده است که پایتختش پدیده شد و شخصیت‌های مجموعه‌اش چون شخصیت‌هایی واقعی و ملموس در خاطر مخاطبان ماندند. او در فصل‌های مختلف پایتخت که پنج سری‌اش را در طول هفت سال روی آنتن دیدیم، گویی صحنه‌هایی از زندگی واقعی بخش عمده‌ای از طبقه متوسط جامعه را به روایت درآورد و همین هم بود که نظر مخاطبان را به خود جلب کرد و آنها این‌طور شیفته مجموعه‌اش شدند. با این حال به نظر می‌رسد پایتختی‌ها فعلا تصمیم گرفته‌اند استراحت کنند و نقی و خانواده‌اش نوروز امسال در ماجراهای تلویزیون نقشی ندارند.
الهام غفوری، تهیه‌کننده مجموعه‌های تلویزیونی پایتخت در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: امسال نوروز سریالی در تلویزیون نداریم؛ البته قصه ظرفیت ادامه پیدا کردن را دارد و ما هم راغب هستیم فصل بعدی را بسازیم، اما هنوز هیچ صحبتی برای ساخت پایتخت 6 نشده است.

زهرا غفاری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها