کشمکش بین دولت ترامپ و کنگره آمریکا برسر تامین بودجه دیوار حائل در مرزهای مکزیک همچنان باقی است و رسانه‌های آمریکایی می‌گویند در نهایت دونالد ترامپ مجبور خواهد شد با اعلام وضعیت فوق‌العاده این بودجه را تامین کند. این درحالی است که به دلیل اختلافات، دولت آمریکا همچنان بعد از 34 روز تعطیل بوده و بیش از 800 هزار کارمند بدون حقوق مانده‌اند. تاکنون در آمریکا سابقه نداشته که دولت به این صورت طولانی‌‌مدت تعطیل باقی مانده باشد.
کد خبر: ۱۱۸۷۵۴۰

پنجشنبه گذشته دو طرح هر کدام به صورت جداگانه از سوی جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در کنگره آمریکا به منظور خارج کردن دولت آمریکا از تعطیلی ارائه شد، اما نتوانست رای لازم را به‌دست آورد. به گزارش ایسنا، جمهوریخواهان که اکثریت را در مجلس سنای آمریکا دارند، نتوانستند لایحه پیشنهادی دونالد ترامپ برای بازگشایی دولت را به تصویب برسانند. همزمان طرح دموکرات‌ها برای بازگشایی موقت دولت هم به جایی نرسید. به این ترتیب صدها هزار کارمند دولت روز جمعه دومین پرداختی ماه ژانویه خود را دریافت نکردند. لایحه‌ای که جمهوریخواهان ارائه کردند شامل بودجه درخواستی دونالد ترامپ برای احداث دیوار مکزیک بود، اما همزمان به صدها هزار مهاجری که در کودکی به همراه پدر و مادرشان به طور غیرقانونی به آمریکا آورده شده بودند فرصت می‌داد سه سال دیگر از مزایای اجتماعی چون مجوز کار و تحصیل استفاده کنند. دموکرات‌ها که گفته‌اند حاضر نیستند حتی یک دلار برای احداث دیوار در مرز مکزیک تخصیص دهند با «ناچیز» خواندن امتیازهای این لایحه گفته بودند در حقیقت ترامپ امتیازاتی را پیشنهاد داده که خود او طی دو سال گذشته با لغو احکام باراک اوباما از این گروه مهاجران بدون مدرک سلب کرده بود.
در مقابل، دموکرات‌ها در طرح پیشنهادی خود خواسته بودند که با تخصیص بودجه‌ای در حد دو هفته برای بخش‌های تعطیل شده دولت، ترامپ را وادار کنند که مذاکره بر سر بودجه پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری خود را جدا از لوایح بودجه به بحث بگذارد و به قول آنها از تعطیل کردن دولت به عنوان «گروگان برای به کرسی گذاشتن خواسته‌هایش» استفاده نکند. نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان موکدا گفته است تا وقتی ترامپ به بازگشایی دولت تن ندهد، حاضر به هیچ مذاکره و مصالحه‌ای نیست. او به خبرنگاران گفت بنا دارد به رئیس‌جمهور آمریکا نشان دهد که «نباید تعطیل کردن دولت را برای گرفتن هر امتیازی از کنگره رویه کند». روز چهارشنبه دونالد ترامپ طی نامه‌ای به پلوسی اصرار کرده بود که می‌خواهد ۲۹ ژانویه برای ایراد سخنرانی سالانه خود به کنگره برود، اما پلوسی جواب داد موافق تاریخ برگزاری این سخنرانی نیست و اصرار دارد آن را تا زمان بازگشایی دولت فدرال به تعویق بیندازد؛ اصراری که ترامپ بالاخره به آن تن داد و گفت این سخنرانی را به بعد از بازگشایی دولت موکول می‌کند.
روز گذشته شبکه سی.ان.ان گزارش داد کاخ سفید در حال تدارک پیش‌نویس طرحی برای دونالد ترامپ به منظور اعلام وضعیت اضطراری ملی در مرز جنوبی بوده و بیش از هفت میلیون دلار اعتبارات بالقوه را به منظور اختصاص به طرح ساخت دیوار در مرز مکزیک شناسایی کرده است. در این صورت ترامپ می‌تواند به وزارت دفاع آمریکا دستور دهد که چنین دیواری را بنا کند. با این حال همچنان که مشاوران ترامپ درباره این مساله اختلاف نظر دارند، کاخ سفید به بررسی طرح‌های جایگزین برای دور زدن کنگره ادامه می‌دهد.
روز پنجشنبه ترامپ بعد از شکست طرح‌های پیشنهاد شده در کنگره گفت: من گزینه‌های جایگزین دیگر دارم برای این که در صورت مجبور شدن از آنها استفاده کنم. رئیس‌جمهور آمریکا افزود: خیلی از افراد هستند که می‌خواهند این اتفاق رخ دهد. ارتش می‌خواهد این اتفاق بیفتد. این تهاجمی عملی به کشور ماست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها