با استعفای جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا و رئیس پنتاگون اخراجی‌های کاخ سفید به 15 نفر رسید. دونالد ترامپ دلیل کناره‌گیری ماتیس را بازنشستگی او عنوان کرد این درحالی است که وی با نوشتن نامه‌ای علت استعفای خود را اختلاف نظر با دونالد ترامپ بیان کرده است. جیمز ماتیس قبلا در جنگ عراق اسم مستعار خود را «سگ دیوانه» معرفی کرده بود.
کد خبر: ۱۱۸۶۳۵۴

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در صفحه توییتر خود نوشت: ژنرال جیمز ماتیس پس از خدمت در دولت من به عنوان وزیر دفاع طی دو سال گذشته در پایان فوریه با سربلندی بازنشسته می‌شود. در دوره وزارت جیم، پیشرفت عظیمی به‌ویژه در زمینه جنگ‌افزارهای جدید حاصل شده است. او ادامه داد: وزیر دفاع جدید به‌زودی معرفی خواهد شد. از جیم به خاطر خدماتش بسیار سپاسگزارم!
این درحالی است که به گزارش آسوشیتدپرس، جیمز ماتیس با نوشتن نامه‌ای گفته است به دلیل اختلاف‌نظرهایش با رئیس‌جمهور آمریکا از این مقام کناره می‌گیرد. ماتیس در بخشی از این نامه نوشته است: از آنجا که شما حق داشتن وزیر دفاعی را دارید که در خصوص این مسائل و سایر موضوعات نظراتش با نظرات شما بیشتر همسو باشد، معتقدم اقدام درست برای من این است که از سمت خود کناره‌گیری کنم.
رئیس‌جمهور آمریکا اواسط شهریور گزارش‌هایی مبنی بر این که به دنبال جایگزینی برای جیمز ماتیس است را تکذیب کرده و به خبرنگاران گفت که از عملکرد رئیس پنتاگون بسیار خوشحال است. با این حال، روزنامه نیویورک‌تایمز حدود ده روز بعد، در گزارشی با اشاره به اختلافات میان رئیس‌جمهوری و وزیر دفاع آمریکا، آینده کاری جیمز ماتیس را در هاله‌ای از ابهام دانست.
به گزارش جام‌جم آنلاین، پیش از این 14 نفر دیگر از کاخ سفید به دلیل اختلافات‌شان با دونالد ترامپ اخراج شده بودند. اسامی این افراد عبارتند از: مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی؛ سالی یاتس، دادستان کل آمریکا‌؛ جیمز کومی، رئیس سابق اف.بی.آی و وکیل ترامپ؛ پریت باهارا، دادستان عالیرتبه؛ شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید؛ والتر شاب، رئیس دفتر نظارت بر عملکرد کارکنان دولت؛ رینس پرایباس، ریاست ستاد کارکنان کاخ سفید؛ درک هاروی، مشاور ارشد امور خاورمیانه؛ کتی والش، معاون رئیس دفتر ترامپ؛ مایکل دوبک، رئیس دفتر ارتباطات کاخ سفید؛ آنتونی اسکاراموچی، مدیر ارتباطات کاخ سفید؛ مایکل شورت، معاون مطبوعاتی کاخ سفید؛ استیو بانن، مشاور و استراتژیست ارشد ترامپ و رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا. درهمین حال نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز به علت اتمام ماموریتش از دولت ترامپ جدا می‌شود.
در واکنش به استعفای جیمز ماتیس، نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا و سناتور چاک شومر از این کار ابراز تاسف کردند. ماتیس پنجشنبه، یعنی یک روز پس از آن‌که ترامپ با دستور خروج نظامیان آمریکایی از سوریه تشکیلات سیاسی آمریکا را بهت زده کرد، از سمتش کناره‌گیری کرد. یک مقام پارلمانی روس برکناری رئیس پنتاگون را «علامت مثبتی» دانست. مجله هفتگی تایم آمریکا به دنبال خبر کناره‌گیری وزیر‌دفاع این کشور عنوان کرد، جیمز ماتیس در عمده نظرات خود از جمله مسائل مرز مکزیک، افغانستان، کره جنوبی، نیروی فضایی و ناتو با دونالد ترامپ دارای اختلاف نظر بود.جیمز ماتیس بارها در سخنان خود به حضور نظامی آمریکا در سوریه تأکید داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها