تجمع اعتراضی دانشجویان، کارگران و طلاب برگزار شد

سازمان خصوصی‌سازی زیر تیغ

انتقادات نسبت به عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در ماه‌های اخیر به‌ویژه پس از اعتراض‌های کارگری در شرکت‌های واگذارشده، بالا گرفته است.
کد خبر: ۱۱۸۶۰۳۹

در هفته‌های اخیر هم نقش عبدا... پوری‌حسینی، رئیس فعلی سازمان خصوصی‌سازی در خرید مجتمع گوشت اردبیل در سال 1385 مطرح شده است.
دادستان اردبیل در این باره به تسنیم گفته است: این مجتمع که سال 85 به رقمی کمتر از چهار میلیارد تومان واگذار شده بود اما خریداران تاکنون هیچ رقمی از وجوه متعلق به دولت و بانک ملی را پرداخت نکردند، در حال حاضر ارزشی بیش از صد میلیارد تومان پیدا کرده است. دادستان اردبیل با اشاره به تشکیل پرونده کیفری در این زمینه، بیان کرد: رئیس سازمان خصوصی‌سازی به عنوان یکی از خریداران و سهامداران عمده این شرکت احضار و در آگاهی و دادستانی مورد سؤال قرار گرفت و در اداره مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی و دادسرا از او تحقیق شده که سوابق پرونده موجود است.
شایان ذکر است، در چند روز گذشته در حالی 55 نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار تشکیل پرونده قضایی برای پوری حسینی شدند و 50 نماینده مجلس نیز در نامه‌ای دیگر به رئیس قوه قضاییه خواستار ممنوع‌الخروجی پوری‌حسینی شدند که بر اساس شنیده‌ها فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز تمایلی به ادامه حضور پوری‌حسینی در سازمان خصوصی‌سازی نداشته و حتی در نامه‌ای به وی خواستار کناره‌گیری او از پست ریاست سازمان خصوصی‌سازی شده است.
البته علاقه و تمایل پوری‌حسینی برای حضور به عنوان رئیس در سازمان خصوصی‌سازی از یک سو گمانه‌ها در مورد عدم جدیت و داشتن اختیار تام وزیر اقتصاد در تعیین معاونان خود را پررنگ کرده و از سوی دیگر برخی بر این باورند با توجه به فعالیت پوری‌حسینی در انتخابات سال‌های 92 و 96 به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در آذربایجان شرقی، این موضوع موجب شده تا دولت تدبیر و امید خود را وامدار وی دانسته و فشارهایی بر وزیر اقتصاد برای برکنار نکردن پوری‌حسینی از پست ریاست سازمان خصوصی‌سازی اعمال شود.
جمعی از دانشجویان، کارگران و طلاب صبح چهارشنبه مقابل سازمان خصوصی‌سازی در اعتراض به نحوه واگذاری سهام شرکت‌های دولتی و در حمایت از کارگران هفت‌تپه، فولاد ملی، هپکو، آذرآب و ماشین‌سازی تبریز تجمع کردند.
به گزارش تسنیم، تجمع‌کنندگان در این تجمع که به همت اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی و با عنوان «خصوصی‌سازی افسارگسیخته را متوقف کنید» برگزار شده، نسبت به روند غیرشفاف خصوصی‌سازی در کشور هم اعتراض کردند. دانشجویان، طلاب و کارگران شرکت‌کننده در این تجمع دست‌نوشته‌هایی را نیز به همراه داشتند که روی آنها شعارهایی همچون خصوصی‌سازی رانتی، عامل بیکاری و خصوصی‌سازی غیرشفاف را متوقف کنید، نوشته شده بود. آنها همچنین با سر دادن شعارهایی از مسؤولان خواستند تا خصوصی‌سازی افسارگسیخته را متوقف کنند.
در این زمینه نیز دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی ضمن تشریح دلیل تجمع دانشجویان و کارگران و طلاب در مقابل سازمان خصوصی‌سازی گفته: در چند ماه اخیر هر روز خبرهایی از بیکاری‌ها، تجمعات و اعتراضات کارگری می‌شنویم که ریشه همه آنها در اتفاقی است که به اسم خصوصی‌سازی در کشور رخ می‌دهد.
صبوری افزود: ما متاسفانه یک حجم وسیعی از واگذاری‌های غیرشفاف شرکت‌ها و کارخانه‌ها را شاهدیم که بلافاصله پس از واگذاری خبر تعطیلی آنها را می‌شنویم.
صبوری تصریح کرد: با پیگیری و ریشه‌یابی صورت گرفته متوجه شدیم ایراد اصلی در رویه‌ای است که در زمینه خصوصی‌سازی در کشور پیش گرفته شده، چون محتوای خصوصی‌سازی ابهام‌آلود و فساد‌آمیز بوده و ما این شیوه از خصوصی‌سازی را اختصاصی‌سازی، مفت‌فروشی و ارزان‌فروشی اقتصاد ملی و تولید ملی می‌نامیم.
دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: ما برای تولید ملی ایران و کارگر ایرانی چاره‌ای جز اعتراض و طلب پاسخگویی و شفافیت از سمت سازمان خصوصی‌سازی و از آقای پوری حسینی، رئیس این سازمان نداشته‌ایم و ان‌شاءا... مطالبات خود را ارائه و پیگیری می‌کنیم تا این‌که سازمان خصوصی‌سازی، وزارت اقتصاد و مجلس جلوی این اتفاق خطرناک را بگیرند.
وی با بیان این‌که این تجمع با دعوت جنبش عدالتخواه دانشجویی برگزار شده گفت: در حال حاضر کارگران بیمارستان امام‌خمینی(ره) کرج که قربانی خصوصی‌سازی شده‌اند و همچنین افراد معترض به خصوصی‌سازی در تبریز و اهواز در این تجمع حضور پیدا کرده‌اند.

شرکت‌ها به مردم واگذار شود
به گزارش خبرگزاری دانشجو، احمد توکلی، رئیس هیات‌مدیره دیدبان شفافیت و عدالت در جمع دانشجویان، طلاب و کارگران معترض به روند خصوصی‌سازی در کشور در مقابل سازمان خصوصی‌سازی گفت: ما مخالف این هستیم که کارگران تحقیر شوند. اگر آنها می‌توانند سهام کارخانجات را بخرند و آنها را اداره کنند، باید این اتفاق بیفتد.
وی با تاکید بر این‌که باید در مقابل روند خصوصی‌سازی ایستادگی، مطالبه و مبارزه کنیم، افزود: تیمی تشکیل شده است که مسؤول آن آقای امیرآبادی نماینده مجلس است. این تیم به دنبال بررسی مسائل خصوصی‌سازی در سال‌های اخیر است و گزارش‌های آن در مجلس ارائه می‌شود.
توکلی با تاکید بر این‌که ما بخیل نیستیم که صنایع و کارخانجات به مردم واگذار شوند و خیر آن را ببرند، افزود: وقتی که مردم می‌توانند بهتر کار را اداره کنند چرا باید اموال دولت را به کسان دیگری بفروشند؟! رئیس هیات‌مدیره دید‌بان شفافیت و عدالت افزایش کارایی را از اهداف خصوصی‌سازی عنوان کرد و افزود: کسی که دشت مغان را خریداری کرده گردش مالیاتی‌اش سه میلیون تومان بوده با وجود این آیا این فرد اهلیت دارد که یک کارخانه چند هزار میلیاردی را خریداری کند؟
در هر حال یا مالیات او بیشتر بوده و نداده یا همین میزان بوده است پس حق ندارد صنعت به این بزرگی را بخرد.

بوی نامطبوع تهران به هیچ عنوان با فاضلاب ارتباط ندارد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته در کلیه خطوط آب‌رسانی و فاضلاب، صراحتا باید گفت که بوی نامطبوع تهران هیچ ارتباطی با شبکه فاضلاب ندارد.
به گزارش ایسنا، میثم جعفرزاده با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص ارتباط بوی نامطبوع تهران با فاضلاب، اظهار کرد: کلیه تیم‌های عملیاتی وزارت نیرو مسیرهای فاضلاب را در مرکز شهر تهران بررسی کردند و هیچ گزارشی از شکستگی و مشکل در این مسیر ارائه نشده است.
وی افزود: بنده اطلاعی از آخرین وضعیت تیم‌های شهرداری و آتش‌نشانی تهران ندارم، اما در خصوص فاضلاب باید صراحتا اعلام کنم که مشکل از این بخش نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها