طبق اعلام موسسه سلامت و امنیت شغلی آمریکا، برخی کارگران در معرض برخی مواد شیمیایی قرار می‌گیرند که از طریق پوست می‌تواند جذب شود.
کد خبر: ۱۱۸۵۱۱۱

این موسسه هشدار می‌دهد که این نوع قرارگیری در معرض مواد شیمیایی، ممکن است به مشکلات پوستی نظیر اگزما، سرطان پوست و عفونت پوستی منجر شود.
کارگران در معرض خطر، شامل کارکنان خدمات غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی، مراقبت‌های سلامت، کشاورزی، نقاشی، ساخت و ساز و چاپ هستند.افراد در محل کار عمدتا بر پیشگیری از طریق عدم استنشاق مواد شیمایی تمرکز دارند، از این‌رو اقدامات پیشگیرانه در مقابل پوست بسیار محدود است.
علاوه بر تاثیری که مواد شیمیایی می‌تواند مستقیما روی پوست داشته باشد، پوست به‌عنوان راهی برای جذب مواد شیمیایی و ورود آنها به بدن عمل می‌کند.
پوست از دو لایه اپیدرم و درم تشکیل شده است. بخش خارجی اپیدرم را لایه‌ای فشرده از سلول‌های مرده اپیدرمی به نام لایه شاخی تشکیل می‌دهد که ده تا ۴۰ میکرومتر ضخامت دارد.
لایه شاخی اولین مانع حفاظتی در مقابل نفوذ مواد شیمیایی به بدن است. جذب مواد شیمیایی از طریق لایه شاخی با فرآیندی غیرفعال رخ می‌دهد به این ترتیب که مواد شیمیایی به درون این مانع پوستی مرده انتشار می‌یابند. تخمین مقدار مواد شیمیایی جذب شده از طریق پوست بر این فرض استوار است که مواد شیمیایی به‌صورت غیرفعال به درون این مانع پوستی مرده انتشار یافته و سپس از طریق جریان خون لایه درم به درون بدن انتقال می‌یابد. شرایط مختلفی می‌تواند روی میزان نفوذ مواد شیمیایی به پوست اثر بگذارد. پوست جراحت یافته یا پوستی که بر اثر مواد شیمیایی تحریک کننده یا
حساس کننده آسیب دیده، عموما میزان جذب بیشتری نسبت به پوست سالم خواهد داشت.
حلال‌های آلی که چربی پوست را حل کرده و به لایه شاخی آسیب می‌زند نیز ممکن است باعث افزایش میزان جذب مواد شیمیایـی شود. / مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها