دبیرکل حزب‌ا... لبنان چگونه با سکوتش رسانه‌های صهیونیست را دچار خطا کرد

استراتژی خاموش نصر‌ا...

سرانجام سیدحسن نصرا... در یک فایل صوتی با تکذیب شایعات اخیر درباره وضعیت جسمانی خود تاکید کرد: هر روز یک خبر دروغ درباره وضعیت من منتشر می‌کنند، یک‌بار می‌گویند سکته قلبی، بار دیگر می‌گویند سرطان، گاهی می‌گویند سکته مغزی..! اینها همه شایعاتی است که برای جنگ روانی منتشر می‌شود و از همه می‌خواهم به این مطالب بی‌اساس توجه نکنند. وی ادامه داد: عمر انسان دردست خدای متعال است، اما باید اعلام کنم بحمد‌ا... هیچ‌گونه مشکل جسمی ندارم و حتی هیچ دارویی هم مصرف نمی‌کنم.
کد خبر: ۱۱۸۴۸۳۹

این در حالی است که چند روز پیش صهیونیست‌ها شایعه کرده بودند سیدحسن نصر‌ا... به بیماری لاعلاج سرطان مبتلا شده و به علت وخامت حالش به صورت مخفیانه در بیمارستانی در لبنان بستری شده است. به‌دنبال این خبرسازی و شایعه پراکنی بود که برخی فعالان تلاش کردند این خبر را تکذیب کنند. در یک مورد حسین امیرعبداللهیان، معاون بین‌الملل رئیس مجلس شورای ملی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «ادعای صهیونیست‌ها مبنی بر بیماری و حمله قلبی سیدحسن نصرا...، دروغ بزرگ سال جدید میلادی است.» روز دو شنبه نیز شبکه الجدیده لبنان به نقل از منابع نزدیک به دبیرکل حزب‌ا... نوشت «سیدحسن نصرا... مشغول فعالیت کامل است و در کمال صحت و سلامت به سر می‌برد.» براساس این گزارش، حتی گفته شد قرار است نصرا... نخستین سخنرانی خود را در آینده ۱۱ فوریه به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دو مین سخنرانی‌اش را در ۱۶ فوریه ایراد کند. این خبرها تقریبا به‌طور کلی شایعه بیماری خطرناک سیدحسن نصرا... را تکذیب کرد، اما چرا صهیونیست‌ها به انتشار چنین شایعه‌ای دست زدند؟

سکوت معنادار
سکوت نصر‌ا... همزمان بود با عملیات توخالی و جنجالی اخیر اسرائیل در مرزهای لبنان که مدعی شده بود حزب‌ا... تعدادی تونل از داخل لبنان به سرزمین‌های اشغالی حفر کرده است . بنیامین نتانیاهو با به راه انداختن یک شو ی تبلیغاتی این‌طور وانمود کرد که نیروهای اسرائیلی موفق شده‌اند چند تونل را در جنوب لبنان کشف و منهدم کنند. این درحالی بود که نیروهای سازمان ملل مستقر در مرزهای جنوبی لبنان وجود چنین تونل‌هایی را تایید نکردند و رقبای سیاسی نتانیاهو در داخل اسرائیل نیز گفتند او این عملیات را صرفا برای جلب حمایت سیاسی در داخل راه‌اندازی کرده است. درنهایت اسرائیل مجبور شد با اعلام خاتمه این عملیات بساط دروغ‌پردازی خود را جمع کند. اما مساله شگفت‌انگیز این‌که در تمام این مدت سید حسن نصرا... رهبر حزب‌ا... لبنان درباره عملیات اسرائیل هیچ سخنی نگفت. برخی رسانه‌های اسرائیلی با اشاره به سکوت نصر‌ا... نوشتند این سکوت نمایانگر شوکه شدن او بر اثر انهدام تونل‌های تهاجمی حزب‌ا... از سوی اسرائیل است. اما ناظران این‌گونه تحلیل‌ها را سطحی‌تر از آن دانستند که حتی قابل طرح باشد. روزنامه رای الیوم در تحلیل خود نسبت به این مساله نوشت: انهدام تونل‌های یاد شده یک نمایش بود و حتی نتوانست خود اسرائیلی‌ها را متقاعد کند . بنابراین سکوت نصر‌ا... به این معنا بود که عملیات سپر شمال اسرائیل حتی ارزش آن را ندارد که درباره‌اش بشود حرفی زد. سکوت نصرا... ناشی از آن بود که او این نمایش اسرائیلی را ناچیز می‌شمرد و نمی‌خواهد با سخن گفتن خود به آن اعتبار بدهد .

شایعه پراکنی
همین سکوت بود که صهیونیست‌ها را به‌شدت عصبانی کرد . زیرا آنها انتظار داشتند با عملیات ایذایی خود در مرزهای با لبنان بتوانند خشم وغضب حزب‌ا... را برانگیزانند، اما این سیاست کاملا شکست خورده بود. بنابراین تلاش کردند با کمک رسانه‌های وابسته به خود مساله بیماری را مطرح کنند تا او را تحت فشار قرار داده و وادار کنند تا در یک واکنش غیرمستقیم در رسانه‌های گروهی ظاهر شود اما دبیرکل حزب‌ا... همراه اطرافیانش به‌خوبی با قواعد این بازی آشنا بودند و در دام آن نیفتادند. به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار شبکه‌های اجتماعی عبری زبان طی دو روز مشغول انتشار شایعه «بیماری» سیدحسن نصرا... و بستری شدنش در بیمارستان بودند و سؤالات زیادی را در این باره مطرح و به تحلیل و تفسیر آنها پرداختند. به نوشته این منبع، اسرائیل دو سال پیش نیز چنین خبری را درباره سید حسن نصرا... منتشر کرد و گفت وی به خاطر یک بیماری سخت به کما رفته است.
کارشناسان می‌گویند روایت‌ها در رسانه‌های عبری درباره نصرا... دو منبع دارد: یکی منبع رسانه‌ای درباره جایگاه نصرا... که او را به‌عنوان دشمن اول و صادق‌ترین‌شان در عین حال توصیف می‌کند و دیگری منابعی که تلاش می‌کنند نقش نصر‌ا... را کمرنگ کرده و در همان حال اخبار و روایت‌هایی درباره حزب‌ا... منتشر کنند که مطابق با منفعت اسرائیل باشد. به گفته این ناظران مشکلی درباره این مساله نیست که یک نفر بیمار شود، زیرا این طبیعت همه انسان‌هاست. اما مساله جالب توجه این است که روی مریض شدن یک فرد به عنوان یک گزینه و راهکار حساب باز کنند. این بیانگر نوعی یأس و ناتوانی و شکست و در نهایت یک نوع خیال‌پردازی است.
شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی روز گذشته با اشاره به همین مسائل اعلام کرد بیشترین واژه‌ای که اسرائیلی‌ها طی ۲۴ ساعت در گوگل جست‌وجو کرده‌اند واژه نصرا... بوده است.

نگاهی به زندگی نصرا...

سیدحسن نصرا... (59 ساله ) سال ۱۹۶۰ در شهرک البازوریه واقع در ده کیلومتری شرق بیروت به دنیا آمد. او به‌دلیل فشارهای اقتصادی جنوب لبنان همراه خانواده به بیروت مهاجرت کرد و در حاشیه پایتخت در محله کرنتینا سکنی گزید. نصرا... تحصیلاتش را در نجف نزد موسوی و آیت‌ا... صدر ادامه داد و بعدها به جنبش امل لبنان پیوست . سال 1982 جنبش امل به دو جریان تقسیم شد،‌ جریان اول به رهبری نبیه‌بری و جریان دوم به رهبری سیدعباس موسوی که سیدحسن نصرا... نیز کنار او قرار گرفت. بعدها از دل همین جریان بود که حزب‌ا... لبنان متولد شد . آن زمان نصر‌ا... 22 سال داشت . سید عباس موسوی سال 1992 به دست صهیونیست‌ها ترور شد و در پی آن صبحی طفیلی و بعد حسن نصر‌ا... رهبری این تشکیلات را به‌عهده گرفت. پیروزی چشمگیر حزب‌ا... سال 2000 و اخراج نیروهای اسرائیلی از جنوب لبنان هیچ‌وقت از خاطره‌ها فراموش نخواهد شد. در سال 2006 نیز حزب‌ا... لبنان در جنگ 33 روزه شجاعانه در برابر یورش صهیونیست‌ها ایستاد و اجازه تجاوز به خاک لبنان را به آنها نداد.

رحیم محمدی
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها