بازار داغ سوءاستفاده‌کنندگان از گردشگری موجب جولان تورهای آفرود در گلستان شده تا طبیعت استان زیر چرخ خودروهای دو دیفرانسیل له شود.
کد خبر: ۱۱۸۲۳۲۴

این روزها بازار تورهای آفرود داغ بوده و استان گلستان با طبیعتی بکر به مقصد هیجان‌انگیزی برای آفرودسواران تبدیل شده است. در این میان برخی فرصت طلبان هم با سوء استفاده از نام آفرود و گردشگری به محیط‌زیست و منابع طبیعی گلستان آسیب می‌زنند، برگزارکنندگان تورهایی که بدون اطلاع و حتی مجوز از دستگاه‌های نظارتی خودروهای دو دیفرانسیل خود را وارد عرصه‌های زیست‌محیطی استان کرده تا به قیمت آسیب زدن به آن هیجان بیشتری را تجربه کنند.
دبیر هیات اتومبیلرانی و موتورسواری گلستان معتقد است آژانس‌های برگزار کننده تورهای آفرود در استان اکثرا غیرمجاز هستند و از شهرهای دیگر می‌آیند.
مرتضی عباسی به مهر می‌گوید: ۶۰ درصد تورهای آفرود در استان مربوط به آژانس‌های غیربومی است که اکثرا از استان‌های تهران، البرز و سمنان به گلستان می‌آیند و از منابع آن استفاده می‌کنند بدون این‌که سودی عاید استان شود.
وی ادامه می‌دهد: شرایط به‌گونه‌ای شده که هر فردی با تهیه خودروی دو دیفرانسیل بدون آنکه اطلاعی از چالش‌ها و تخریب محیط‌زیست و منابع طبیعی داشته باشد اقدام به برگزاری تور آفرود می‌کند و ۱۵۰هزار تا ۳۰۰هزار تومان هم از هر‌مسافر می‌گیرد و در نهایت دردسر آن برای هیات اتومبیلرانی و موتورسواری است.
عباسی با بیان این‌که چالش اصلی ما در کنار آسیب زدن به محیط زیست و منابع طبیعی، خودرویی است که این آژانس‌ها برای تورهای آفرود انتخاب می‌کنند، می‌گوید: این آژانس‌ها در هر صورت مجوز می‌گیرند و سپس با عنوان «آفرود هیجان انگیز» تبلیغ می‌کنند، اما بدون این‌که آموزشی دیده باشند و خودروی آنها برای آفرود استاندارد باشد مسافران را به این تورها می‌برند.
وی عنوان می‌کند: دستگاه‌های نظارتی استان نسبت به برگزاری تورهای آفرود غیرمجاز در گلستان بی‌تفاوت هستند و می‌گوید: بارها دیده شده که حدود ۵۰ خودرو در قالب تور آفرود وارد منطقه جهان‌نما می‌شوند و کسی هم نیست به آنها بگوید کجا می‌روید. نظارت نکردن بر فعالیت تورهای آفرود در گلستان موضوعی است که رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان هم به آن اشاره می‌کند.
یحیی جلالی‌فر می‌گوید: گلستان به‌دلیل داشتن طبیعت بکر و جذاب و کمبود نظارت، مورد توجه آژانس‌های برگزارکننده تورهای آفرود قرار گرفته و این آژانس‌ها با مجوز به گلستان می‌آیند، اما آسیب‌های زیادی به محیط‌زیست و منابع طبیعی استان وارد می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: بسیاری از این تورها فقط از نام آفرود سوءاستفاده می‌کنند در حالی که خودرو و راننده آفرودی وجود ندارد و با سیستم‌های صوتی خود به طبیعت بکر استان صدمه می‌زنند، آنها نمی‌دانند چقدر به طبیعت آسیب می‌زنند و فقط دنبال ایجاد هیجان هستند.
جلالی‌فر آفرود را ورزشی می‌داند که برای آن مسیر تعبیه شده و می‌گوید: نمی‌توان این ورزش را از گردشگران و مسافران گرفت، اما می‌توان آسیب‌ها را به حداقل رساند، پس نیاز است تا معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان نظارت بیشتری روی این موضوع داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها