10 نکته که احتمالا درباره ایران نمی‌دانستید

ایران به روایت فرنگی‌ ها

سایت momondo در مطلبی به سراغ ویژگی‌های کشورمان رفته و سعی کرده برخلاف رویه‌ای که درمورد ایران وجود دارد جذابیت‌های کشورمان را به توریست‌های خارجی معرفی کند.
کد خبر: ۱۱۷۹۵۷۵

این سایت در ابتدای مطلبش نوشته:

«بهرغم سوءتفاهمهای رایجی که درباره ایران وجود دارد، ایران چیزهای زیادی برای عرضه به گردشگران دارد. برای روشن شدن این موضوع، اطلاعاتی را در مورد دومین کشور بزرگ خاورمیانه برایتان گرد آوردهایم.»

در ستایش تعارف!

در هر کجای ایران که سوار تاکسی شوید، این احتمال وجود دارد که وقتی میخواهید کرایهتان را حساب کنید راننده از دریافت وجه خودداری کند. وارد مغازه میشوید که خرید کنید و همین اتفاق برایتان تکرار شده است. گیج شدهاید؟ این عمل فرهنگی «تعارف» نام دارد که از آداب معاشرت ایرانیهاست. واقعا خدمت رایگانی به شما ارائه نشده است، بلکه شکلی از ادب و نزاکت آنهاست و تنها کاری که باید انجام دهید این است که با آنها همراه شوید. تعارف به این معنی است که به خاطر خوشآمدن دیگران از حق خودتان بگذرید و تقریبا به بسیاری از موقعیتهای اجتماعی قابل تعمیم است.

مراقب رفتارتان باشید

اگر برای شام به منزل یک خانواده ایرانی دعوت شدید، در آنجاست که با آشپزی ملی مواجه خواهید شد.

برای این که مهمان خوبی باشید، چند نکته به اطلاعتان میرسانیم که سر سفره غذا باید به آنها دقت کنید، اول از همه، انتظار میز نداشته باشید. ایرانیها معمولا غذای خود را روی زمین میل میکنند و بعضی اوقات از ابزارهای اضافی نیز استفاده نمیکنند. فرقی نمیکند روی زمین نشسته باشید یا بر سر میز، باید فقط با دست راستتان غذا بخورید.

باید تمام پیشنهادهای خوراکی و آشامیدنی که به شما میشوند را بپذیرید (ولی یادتان باشد یک یا دو مرتبه اول آن پیشنهاد را رد کنید!) و رفتار مؤدبانه این است که از هرچیزی که سر سفره سرو شده است مقداری تست کنید.

بله، و مورد آخر که بسیار شما را تحت تأثیر قرار داد این است که ایرانیها دوست دارند چیزهای بسیار زیادی برای مهمانشان سرو کنند و این کار را وظیفه خودشان میدانند. میزبان آنقدر غذا آماده میکند که بیشتر از توان خوراکی مهمان باشد. یک راه آسان برای چنین شرایطی وجود دارد، وقتی غذایتان تمام شد بگذارید مقداری از غذا در ظرف باقی بماند تا نشان دهید غذا کافی بوده است!

جراحی بینی ابداع ایرانیها نبوده ولی نقش زیادی در آن دارند

باورتان بشود یا نشود، ایران بالاترین نرخ جراحی زیبایی بینی را در جهان دارد. جراحی زیبایی بینی چیزی فراتر از زیبایی فیزیکی است. از نظر زنان (و برخی مردان) ایرانی، جراحی زیبایی بینی، نشانه ثروتمندی و وضعیت اجتماعی است. در واقع، این عمل آنقدر خواهان دارد که بسیاری از بیماران تا مدتها پس از جراحی همچنان چسب روی بینیشان را برنمیدارند، حتی برخی افراد بدون این که جراحی کرده باشند روی بینیشان چسب میزنند!

عشق پارکور زیاد است

جمعیت جوان ایران در اوقات فراغتشان چه کاری انجام میدهند؟ احتمالا از شنیدن این مورد شگفتزده خواهید شد، آنها پارکور میآموزند. پارکور عبارت است از رد شدن از موانع به زیباترین شکل ممکن. این ورزش از سال 2002 در ایران طرفدار داشته است.جوانان در باشگاههای کوچک و پارکهای عمومی تمرین میکنند و سپس مهارتشان را در خیابان به نمایش میگذارند.

ایران غیر از تپههای شنی چیزهای دیگری نیز دارد!

اگر فکر میکنید ایران صرفا از بیابان تشکیل شده است باید در این فکرتان بازبینی کنید. ایران کوههای بسیار زیادی دارد (و چند آتشفشان نیز در ایران قرار دارد)، قلههای رشته کوه البرز تنها چندساعت با تهران فاصله دارد. اگر به البرز بروید چند منطقه برای اسکی نیز خواهید دید. دو منطقه اصلی اسکی در اطراف تهران دیزین و شمشک است. دیزین بزرگترین پیست اسکی است که در ارتفاع 700/8پا قرار دارد که ارتفاع آن از بلندترین پیست اسکی اروپا بلندتر است. شمشک کمی پایینتر است ولی شیبهای آن تندتر است و چالش بیشتری را برای اسکیبازان ایجاد میکند. شمشک برای اسنوبورد و اسکیبازان باتجربهتر عالی است.

ادویههای متنوع با قیمت طلا

ایران بزرگترین صادر کننده خاویار است؛ خاویار گرانترین خوراکی در جهان بهشمار میآید.

همچنین، نادرترین و پرهزینهترین نوع خاویار نیز از ایران عرضه میشود. خاویار الماس با قیمت اعجابانگیز 31 هزار دلار به ازای هر کیلو به فروش میرسد.

اگر خاویار به تنهایی کافی نیست باید بدانید با سنتی که به 3000 سال پیش باز میگردد، ایران 90 درصد زعفران دنیا را تولید میکند. قیمت زعفران به ازای هر گرم برابر است با 40 پوند، به این ترتیب قیمت این ادویه از قیمت فلزهای گرانبها مانند طلا نیز بیشتر است.

در سفر به ایران این امکان برایتان مهیاست که از مزارع کشت زعفران دیدن کنید و برداشت این گلهای بنفش زعفران را از نزدیک ببینید. به خاطر داشته باشید بهترین زمان برای تماشای این فرآیند از اواخر اکتبر تا نوامبر است.

قدیمیترین آسیاب بادی جهان

نخستین آسیاب بادی دنیا که برای آرد کردن دانهها یا آب کشیدن از رودخانه مورد استفاده قرار میگرفت بین سالهای 500-900 پس از میلاد در شرق ایران ابداع شد.

نشتیفان، یک شهر بادگیر در استان خراسان رضوی و در نزدیکی مرز افغانستان است. در این شهر آسیابهای بادی از خاک رس، نی و حصیر ساخته شده و قرنهاست مورد استفاده قرار میگیرند. برخی از این آسیابها هنوز فعال هستند.

چیتا عاشق ایران است

مناطق شنی زیادی در ایران وجود دارد. در واقع این بیابانهای وسیع تنها پناهگاه چیتای آسیایی است.

چیتای آسیا کمی کوچکتر از همتایان آفریقایی خودشان هستند. آنها از جمله گونههای در معرض خطر محسوب میشوند و برآورد شده حدود 50 چیتا در این منطقه وجود داشته باشد. خبرخوب این که تعداد آنها در حال افزایش است!

خدمات پستی را ایرانیها ابداع کردند

باور گسترده بر این است که نخستین سیستم پستی واقعی توسط ایرانیهای باستان، سال 550 قبل از میلاد مسیح و در دوران حکومت کوروش کبیر ابداع شده است.

این فرمانروای ایرانی دستور داد هر استان در قلمرو حکمفرماییاش به ساماندهی ارسال و دریافت مرسولهها برای شهروندان بپردازد. او برای انجام این مقصود در سراسر کشور جاده ساخت و حتی کشورهای همجوار را نیز متقاعد کرد این کار را انجام دهند.

فرش ایران به طرز بینظیری بینقص نیست!

چرا؟ ساده است. یک فرش ایرانی همیشه از نواقص عمدهای برخوردار است تا نشان دهد فقط خداست که میتواند چیزهای بیعیب خلق کند.جدا از باورهای مذهبی، تاریخچه فرش ایرانی به 2000 سال پیش بازمیگردد! مهارت سنتی قالیبافی برخی مناطق ایران به نسل جدید منتقل شده است و چند سال پیش در فهرست شاهکارهای ناملموس میراث بشری یونسکو ثبت شد.

فاطمه بختیاری

مترجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها