در این گزارش با 8 ساکولنت سایه دوست آشنا می‌شوید

استوا در کنج خانه شما

اگر اهل گل و گلکاری هستید حتما تازگی‌ها خیلی کلمه «ساکولنت» به گوش‌تان خورده بخصوص در گروه‌ها، کانال‌ها و فضای مجازی. مثلا این جمله «هر کاکتوسی ساکولنت است، ولی هر ساکولنتی کاکتوس نیست» مدام مثل نکته کنکوری دست به دست می‌شود. امیدوارم خواننده گزارش هفته قبل بوده باشید چون همه اینها را توضیح داده‌ایم، اما برای اطلاع دوستان جدید، در ابتدا به طور خلاصه به بعضی نکات اشاره می‌کنیم بعد می‌رویم سراغ آشنایی با ساکولنت‌های پرطرفدار در محیط خانه. راستش را بخواهید خیلی از ما هنوز فرق کاکتوس و ساکولنت را نمی‌دانیم چون تعریف درست آن را بلد نیستیم. یادتان باشد ساکولنت‌ها گروه اصلی و بزرگ‌تری هستند که کاکتوس‌ها زیر مجموعه این گروه به حساب می‌آیند و این راز، همان نکته کنکوری است. علت اشتباه گرفتن این دو، شباهت زیاد ظاهری‌شان است. از طرفی کاکتوس‌ها بین مردم خیلی مشهورند برای همین هر گیاه گوشتی با برگ‌های آبدار ببینند آن را می‌برند جزو خانواده کاکتوس و تمام.
کد خبر: ۱۱۷۷۷۸۴

به چه گیاهی ساکولنت میگوییم؟

کلمه ساکولنت در انگلیسی دو کاربرد دارد. اگر برای غذا به کار رود مزهدار و آبدار بودنش را نشان میدهد و اگر برای گیاهان استفاده شود به معنی جمع کردن آب در آنهاست. پس بارزترین ویژگی این دسته از گیاهان داشتن اندام ذخیرهای برای جمعآوری آب است که معمولا این اندام آبدار و گوشتی، برگها و ساقههایشان است. داشتن این ویژگی باعث شده آنها بتوانند شرایط سخت کمآبی را در بیابانها تحمل کنند. در حالی که بیشتر کاکتوسها بدون برگ هستند. همچنین بیشتر ساکولنتها بر خلاف کاکتوسها بدون تیغ هستند.

چرا ساکولنتها خوبند؟

این گروه از گیاهان، دارای تنوع زیادی در رنگ و شکل هستند. طوری که در بین آنها هم میتوان نمونههایی را یافت که جزو گیاهان صخرهای به حساب میآیند
و در شکاف صخرهها و سنگها رشد میکنند.
اما یک خصوصیت مشترک آنها مقاومت به شرایط خشکی و کمآبی است. این گیاهان میتوانند در برابر ساعات طولانی ماندن در آفتاب و آبیاری جزئی، مقاوم باشند. ساکولنتها به خاطر مراقبت کم و طول عمر زیاد مشهورند. این باعث میشود آنها برای افراد شاغل علاقهمند گل و گیاه یک گزینه عالی باشند. ساکولنتها همچنین برای طراوت بخشی و شادابی به باغها و خانهها از بهترینها هستند. انواع زیادی از ساکولنتها وجود دارند که میتوانند به عنوان گیاهان اداری استفاده شوند. اما این گیاهان کم توقع را وقتی وارد خانه یا باغچهتان میکنید دارای خواستههایی هستند. برای درک بهتر بهترین مکان رشد و نگهداریشان آنها را به دو دسته بیرونی و داخلی تقسیمبندی کردهایم. این راهنما به شما کمک میکند بتوانید تفاوتهایشان را بیشتر بشناسید.

آشنایی با 8 نوع ساکولنت درون خانهای

یک دلیل برای مد شدن گیاهان آبدار این است که آنها میتوانند هم تنهایی در گلدان کاشته شوند و هم با سایر گیاهان همخانوادهشان جفت شوند. آنها در تمام طول سال سبز باقی میمانند و همیشه سبزند. دامنه تنوعشان از لحاظ شکل و رنگ آنقدر زیاد است که میتوانند در هر جایی از دفاتر اداری گرفته تا اتاقخواب کودک جا داده شوند. در دمای اتاق رشد بهتری دارند حتی اگر رطوبت کمی داشته باشد. در حالی که آنها نور مستقیم خورشید را دوست دارند، ولی میتوانند با سطوح پایینتر نور و حتی در سایه هم سازگار شوند. این ویژگی باعث میشود برای دکور خانه مخصوصا خانههای با پنجره شمالی و کم نور ایدهآل باشند. در ادامه هشت نوع از معروفترین انواع درون خانهای را معرفی میکنیم.

سدوم مورگانیانوم

سدوم گونههای مختلفی دارد که همگی در خاکهای معمولی بدون مراقبت خاصی رشد میکنند. گیاهان جدید به آسانی از طریق قلمه ساقه یا برگ تکثیر میشوند. رنگ و شکل برگها و گلها در این گل بسیار متنوع است. این رنگارنگی میتواند فضای زیبایی را در دکوراسیون خانه به صورت تکی یا ترکیبی در دیوارهای سبز، ایجاد کند. برای نمونه فقط گونه مورگانیانوم را معرفی میکنیم. این گیاه آبدار یکی از آسانترین گیاهان برای تکثیر و نگهداری است به همین دلیل تبدیل به یک گیاه محبوب شده است. سدوم به خاطر تواناییاش برای رشد رونده، شبیه دم است و در انگلیسی به آن دم الاغی میگویند. پس جزو گیاهان آویزی زیبا و خوش منظر هم قرار میگیرد.

مرجان

این گل بخوبی محیط داخلی خانه و دمای اتاق را تنظیم میکند. برای اینکه بیشترین رشد را داشته باشد بهتر است آن را نزدیک یک پنجره قرار دهید تا بتواند روزانه حدود سهچهار ساعت نور خورشید را به دست آورد. اما در سایه هم زیباییاش را حفظ میکند. به طور کلی گیاه کم مراقبت و کمتوقعی است. نوبت آبیاری آن زمانی است که خاک آن کاملا خشک است. اگر خاک گیاه برای مدتی طولانی خشک بماند برگهای آن شروع به ریزش میکنند. مرجان از خانواده افوربیاسه است. گیاهان این خانواده سمیاند. دقت کنید بعد از تماس با گل، دستتان را به چشم یا دهانتان نزنید.

کالانکوئه

این گل در اصل بومی ماداگاسکار است. به همین خاطر دوستدار دمای بالاست و نسبت به سرما بسیار حساس است. پس بهترین راه آن است که در داخل خانه پرورش داده شود. مناسبترین خاک برای رشد آن، رسی است به شرطی که کف گلدان دارای سوراخ زهکشی باشد. همچنین در گلدانهای کوچک بخوبی رشد میکند. کالانکوئه جاهای نورگیر خانه را ترجیح میدهد. زمانی که هشت تا ده ساعت در روز، نور آفتاب دریافت کند گل بیشتری خواهد داد. اواخر پاییز و اوایل زمستان، میتواند طیفی از رنگهای قرمز تیره گرفته تا صورتی و زرد و سفید تولید کند. قرار دادن آن روی میز مطالعه میتواند بسیار انرژی بخش باشد. کالانکوئه هم مثل سایر ساکولنتها نیاز آبی کمی دارد.

کراسولا

رشد و نگهداری کراسولا شبیه بونسای است که شاخههایش مثل یک درخت مینیاتوری بیرون زدهاند. برگهای سبز براق بیضی شکل دارد. ولی در بعضی گونههای آن نوک برگ به رنگ قرمز درآمده. زمانی که گیاه بالغ میشود اگر شرایط محیطی مناسبی داشته باشد میتواند گلهای صورتی زیبای ستاره شکلی بدهد. کراسولا هم مقاوم به کم آبی است. هم در آفتاب مستقیم و هم در سایه آفتاب و حتی سایه کامل قابل رشد است.

آلوئهورا

همه ما آلوئهورا را به عنوان یک گیاه دارویی میشناسیم که مهمترین کاربرد آن در درمان سوختگی و مشکلات پوستی است، اما از آن در ساخت لوازم آرایشی، داروها و صنایع غذایی هم استفاده میشود. این ساکولنت میتواند به عنوان گل گلدانی و یک گیاه خانگی هم استفاده شود. بعضی از گونههای جدید آلوئهورا میتوانند براحتی در سایه رشد کنند. هرچند برای رشد خوب نیاز به یکی دوساعت آفتاب مستقیم دارد.

پاندا

برگهای کوچک، مخملی و کرکدار، پاندا را به یکی از ساکولنتهای جذاب تبدیل کرده است. این گل را به خاطر نداشتن تیغ میتوان در اتاق بچهها نگهداری کرد. بندرت اتفاق میافتد گل بدهد بخصوص اگر درون خانه باشد. بخوبی در سایه رشد میکند، ولی بهتراست تمام روز را در جای روشن باشد. دمای مناسب آن دمای اتاق است و سرما را دوست ندارد. آبیاری آن هم که مشخص است،کم و بافاصله خشک شدن خاک پای گلدان.

سانسوریا

سانسوریا را همهتان میشناسید، چون یکی از ساکولنتهای آسان است. حتی اگر چند وقتی هم حواستان به آن نباشد باز هم حفظ ظاهر میکند آن هم تر و تازه. وجه مشخصه آن برگهای دراز و ابلقش است. میتواند در اتاقهای کم نور دوام بیاورد، اما ممکن است رنگ زیبای خود را از دست بدهد. بهتر است سایز گلدان براساس اندازه گیاه انتخاب شود چون هرچه گلدان بزرگتر باشد کشیدگی برگها جلوه کمتری دارد. سانسوریا نیاز کمی به آبیاری دارد و خشکی را به آب زیاد ترجیح میدهد. ناسا در تحقیقات خود اعلام کرده این گیاه میتواند کیفیت هوا را با از بین بردن سموم و آلایندهها هنگام خواب بالا ببرد. پس یکی از گزینههای مناسب برای فضای خانه و بویژه اتاق خواب است.

زبرا یا گیاه گورخری

این گل را به نام هاورتیا هم که اسم علمیاش است، صدا میزنند. به خاطر قد کوتاهش فضای زیادی را در خانه اشغال نمیکند و به مراقبت زیادی نیاز ندارد، بنابراین به عنوان یک گل خانگی طرفداران زیادی دارد. گیاه گورخری اسمش را از نوارهای رنگارنگ سفید روی برگها به دست آورده. ریشههایش کمعمق است پس بهتر است در گلدانهای کوچک نگهداری شود. چون رشد کندی دارد نیاز زیادی به تعویض گلدان ندارد. این گل به خاطر ظاهر خاصش، مناسب هدیه و دکوراسیون منزل است. هاورتیا را در مکان سایه روشنی قرار دهید. این گیاه از کمی آفتاب مستقیم هم بدش نمیآید.

زینب خزایی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها