شاهزادگان سعودی خواستار رسیدگی به جرایم بن سلمان شدند

تکرار پروژه «خاشقجی» ها

مساله قتل فجیع جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان، مانند استخوانی در گلوی پادشاهی آل‌سعود گیر کرده است به گونه‌ای که نه می‌تواند آن را قورت بدهد و نه آن را به بیرون پرتاب کند. مقامات حاکم بر عربستان هرچه تلاش می‌کنند تا با ارائه توضیحی یا توجیهی خود را از این مخمصه نجات دهند بیشتر در باتلاق فرورفته و دست و پای خود را می‌بندند. این در حالی است که تعدادی از شاهزادگان سعودی نیز زبان به اعتراض گشوده و از جامعه جهانی خواسته‌اند در کنار پرونده خاشقجی به حقوق از دست رفته آنان نیز رسیدگی شود .
کد خبر: ۱۱۷۲۳۲۷

در ادامه توجیهات کودکانه دولت عربستان و توضیحات نارسای آنها پیرامون قتل شنیع جمال خاشقجی، عادل الجبیر ،وزیر خارجه عربستان که از 20 روز پیش کاملا سکوت کرده بود به زبان درآمد و گفت: «محمد بن سلمان (ولیعهد عربستان) هیچ اطلاعی از این اتفاق نداشته است»! اما این دقیقا همان پاسخی بود که رسانهها میخواستند تا برایشان قطع به یقین شود که محمد بن سلمان عامل اصلی و مستقیم این قتل بوده است .

به گزارش ایسنا، وزیر خارجه عربستان در گفتوگو با یک شبکه آمریکایی اظهار کرد: ریاض مصمم به مجازات مسؤولان جنایت کشته شدن جمال خاشقجی است. وی در واکنش به اظهارات و مواضع اعضای کنگره آمریکا مبنی بر اینکه بن سلمان پشت قتل خاشقجی بوده و باید برکنار شود نیز گفت: اظهارات قانونگذاران آمریکایی از روی احساسات است. رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان در عین حال آنچه برای خاشقجی اتفاق افتاده را «اشتباه فاحش» و «امری شنیع خواند» و به خانواده خاشقجی تسلیت گفت! پادشاهی عربستان و ولیعهد این کشور نیز 18 روز پس از واقعه، در پیامهایی جداگانه به خانواده خاشقجی تسلیت گفتند. این در حالی است که منابع خبری می‌‌گویند خانواده خاشقجی در حالت حصر بهسر میبرند و خاندان حاکم از خروج آنها جلوگیری میکند. هنوز از سرنوشت جسد خاشقجی هیچ اطلاعی در دست نیست .

خط و نشان ولیعهد

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که این روزها در مرکز اتهامات مربوط به قتل جمال خاشقجی قرار داشته و هیچ راه فراری برای خود نمیبیند تلاش میکند با تهدید آمریکاییها آنها را وادار کند تا وی را از این مخمصه نجات دهند. در همین راستا ولیعهد عربستان در تماسی با جارد کوشنر ،مشاور ارشد و داماد رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به انتقادات غرب علیه ریاض درباره پرونده قتل جمال خاشقجی تاکید کرد: هرگز کودتای غرب علیه خود را فراموش نخواهم کرد. کوشنر دوست نزدیک ولیعهد سعودی قلمداد میشود و حتی خبرهایی بود که وی نیز به طور غیرمستقیم در قتل خاشقجی دست داشته است. کوشنر وقتی در ابتدا خبر قتل خاشقجی منتشر شد در صفحات توییتر، او را متهم به تحریک علیه عربستان و همدستی با گروههای تروریستی کرد. بن سلمان در این تماس گفته است، احساس میکند از طرف غرب به او خیانت شده و حمایت از خود را در جای دیگری جستوجو خواهد کرد. پیشتر ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بارها تلاش کرد پادشاهی عربستان را از این مخمصه نجات داده و قتل خاشقجی را به گردن عناصری به گفته او «خودسر» بیندازد اما تاکنون موفق نشده است. کارشناسان دلیل این ناتوانی ترامپ را نیاز شدید او به نفت عربستان بخصوص در بحبوحه اعمال فشارهای جدید بر دولت ایران و کاهش صادرات نفت کشور ما به صفر ارزیابی میکنند .

صدای معترضان داخلی بلند میشود

در ادامه فشارهای خارجی بر آل سعود، روز یکشنبه منالالشریف فعال عربستانی اعلام کرد نزدیک بوده وی نیز به سرنوشت جمال خاشقجی دچار شود. این مطلب نشان داد که قتل و سر به نیست کردن مخالفان یک رویه مرسوم در عربستان بوده و اگر جلوی آن گرفته نشود میتواند در جاهای دیگری نیز تکرار شود. از سوی دیگر روزنامه القدس العربی در گزارشی نوشت با رو شدن مساله قتل خاشقجی، تعدادی از شاهزادههای زندانی و بازداشت شده سعودی زبان به اعتراض گشوده و اکنون از جامعه جهانی میخواهند علاوه بر رسیدگی به موضوع قتل خاشقجی به موضوع بازداشتها و ترورها در عربستان نیز توجه کنند. این شاهزادهها همچنین در نامههایی به ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان از وی خواستند که به منظور نجات کشور از مصیبتی که در روابط خود با کشورهای همپیمان غربی با آن روبهرو شده اقدامات فوری را در دستور کار قرار دهد. آنها همچنین خواستار اطلاعرسانی درباره سرنوشت شاهزادههای ناپدید شده، از جمله عبدالعزیز بن فهد، پسر شاه پیشین عربستان شدند. در همین راستا، یکی از این شاهزادهها از ملک سلمان درخواست کرد تا قبل از اینکه دیر شود اوضاع خاندان سلطنتی را سر و سامان دهد. سال گذشته دهها نفر از شاهزادگان، بازرگانان و تجار عربستانی به جرم فساد دستگیر شدند و تعدادی از آنها پس از چند ماه حبس و تنها بعد از پرداخت مبالغ هنگفتی موفق به کسب آزادی شدند. ولید بن طلال و متعب بن عبدا... دو تن از شاهزادههای معروفی بودند که توسط محمدبن سلمان دستگیر و پس از پرداخت پول آزاد شدند. دادستان عربستان اعلام کرد دولت موفق شده است از بازداشت شدگان
107 میلیارد دلار پول بگیرد. با این حال گفته میشود هنوز تعدادی از شاهزادگان ارشد سعودی در حصر خانگی هستند و برخی سرنوشتشان نامشخص است. شاهزاده محمد بن نایف و شاهزاده ولید بن طلال، متعب بن عبدا... در حصر خانگی هستند. همچنین خالد برادر طلال از مفقودین بود تا اینکه ماهها پیش معلوم شد در زندان الحائر بازداشت است. او در حد مرگ مورد مجازات قرار گرفته اما به دلیل روابطش با لبنانیها و مراکشیها از تصمیم قتل او صرفنظر شده است. عبدالعزیز بن فهد نیز سرنوشتش نامشخص است .برخی میگویند در حصر خانگی است و برخی میگویند زیر شکنجه مرده است. شهریورماه گذشته رژیم عربستان برای تحت فشار قرار دادن احمد بن عبدالعزیز برادر پادشاه عربستان که به خارج از کشور گریخته است، چهار نفر از پسران او را حبس خانگی کرد. جرم احمد بن عبدالعزیز این بود که از ادامه جنگ بیحاصل عربستان در یمن انتقاد کرده بود . کارشناسان میگویند هرچه مساله قتل خاشقجی بیشتر معلوم گردد موج اعتراضات داخلی نیز افزایش خواهد یافت. آنها بر این باورند از آنجا که قتل خاشقجی به دستور مستقیم محمد بن سلمان صورت گرفته است از این پس علاوه بر فشارهای خارجی، فشارهای داخلی نیز بر بن سلمان بیشتر خواهد شد به نحوی که سلمان بن عبدالعزیز را مجبور به تجدیدنظر در مورد ولیعهد خود کند .

آخرین خبرها

یک سایت انگلیسی به نقل از منابع ترکیهای نوشت: محافظ ولیعهد عربستان سعودی بخشی از جسد خبرنگار مخالف حکومت را به عربستان سعودی انتقال داده است. به گزارش فارس، سایت «میدل ایست آی» به نقل از مقامهای ترکیهای نوشت: ماهر عبدالعزیز مطرب، یکی از افسران امنیتی سعودی که اغلب با ولیعهد سفر میکند، بخشهایی از جسد خاشقجی را داخل کیف بزرگی جا داده و به عربستان سعودی انتقال منتقل کرده است. مطرب در میان تیم 15 نفرهای بود که کمی پیش از ورود خاشقجی به کنسولگری ریاض در ترکیه در روز دهم مهر، وارد ساختمان شدند و چند ساعت بعد خارج شده بودند. رجب طیب اردوغان رئیسجمهور ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد حقایق قتل خاشقجی را روز سهشنبه (امروز) اعلام میکند.

علی باقری

بین الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها