مروری بر متن و حاشیه سخنرانی رئیس جمهور در دانشگاه تهران به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها

نطق پاییزی در بهار دانشگاه

مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور دیروز با سخنرانی رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۷۰۴۵۷

سخنرانی روحانی، حوزه‌های مختلف اعم از سیاست داخلی، خارجی و مسائل اقتصادی را در بر گرفت اما به لحاظ محتوایی، پرکاربردترین واژه‌ای که در سخنرانی دیروز رئیس‌جمهور تکرار شد مرتبط با بحث آزادی در حوزه‌های مختلف بویژه در دانشگاه‌ها بود. روحانی در این زمینه 39 بار از واژه‌هایی نظیر «آزادی»، «امنیتی»، «انتقاد» و «نقد» استفاده کرد.

نقد بکنید اما نقد زیاد خوب نیست

رئیسجمهور در بخش نقد و نقادی به رغم اینکه گفت دانشگاهها باید نقاد و پرسشگر باشند و دولت را نقد کنند، دو تبصره بر این حرف خود گذاشت یکی اینکه این انتقادها با اطلاعات کافی باشد و دیگر اینکه اگر نقدها به صورت غیررسانهای و خصوصی باشد بهتر است و تاثیرگذاری بیشتری دارد. وی همچنین تاکید کرد: نقد در حد خود هم مفید و هم لازم است اما نقد بیش از حد میتواند مفید نباشد.

وی به جلسه خود با استادان اقتصاد که امروز برگزار میشود، اشاره کرد و افزود: عدهای از استادان اقتصاد را دعوت کردهام که با آنها رودرو بنشینم و صحبت کنم، برخی از آنها به صورت نامه سرگشاده و عدهای به صورت خصوصی برای من نامه نوشتند، حرفهایی با آنها دارم که به صورت مستقیم میگویم.

روحانی همچنین با تاکید بر اینکه هر قدر از استقلال و آزادی دانشگاه بکاهیم ضرر کردهایم، به ماجرای دانشجویان ستارهدار اشاره کرد و گفت: شما میخواستید ستاره کم شود ما آسمان پُرستاره را برداشتیم. وی با اشاره به تصویب لایحه در هیات دولت برای تسهیل آموزش عالی تاکید کرد: همانطور که وعده دادیم ما دانشگاه امن میخواهیم، دانشگاه امنیتی نمیخواهیم دانشگاه قانونمند، با نظم و انضباط میخواهیم، حزبی و جناحی نمیخواهیم. دانشگاه باید از این قیود آزاد باشد.

هر روز فهرست قیمت ها را می بینم

یکی از پرکاربردترین واژهها در سخنرانی دیروز واژه امید بود که 28 بار از سوی رئیسجمهور به کار گرفته شد. وی در بخشی از صحبتهای خود در این زمینه گفت: علت موفقیت ما در دولت یازدهم از امید به آینده شروع شد، نه با کار و با برنامهریزی. قبل از برنامه و کار و تلاش ما، دیدگاه مردم نسبت به آینده بود که جامعه را در مسیر جدیدی قرار داد.

رئیسجمهور خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ که من انتخاب شده بودم، بنا بود دو ماه بعد دولت تشکیل دهیم، به محض انتخاب، قیمت دلار کاهش یافت و بازار آرام شد، با انتخاب، امید افزایش پیدا کرد ما هنوز کاری نکرده بودیم.

وی ادامه داد: به جای گفتار درمانی باید امید درمانی کنیم، نیاز امروز جامعه ما امید به فرداست. نمیخواهم بگویم مردم امروز مشکلی ندارند به عنوان رئیسجمهور هر روز لیست قیمت اجناس را میبینم و مشاهده میکنم وضع زندگی مردم چگونه است مخصوصا آنهایی که حقوق ثابت دارند.

رئیسجمهور تاکید کرد: چه خوشحال یا ناامید یا غصهدار باشیم از این مسیر عبور میکنیم اگر به انتظار روز بهتر و امید به شرایط خوب باشیم این راه کم هزینه تر میشود.

اول اقتصاد، بعد محیط زیست و آب و برق

گرچه برخلاف انتظارهایی که وجود داشت، مباحث اقتصادی محور اصلی سخنرانی رئیسجمهور را به خود اختصاص نداد اما به هر حال یکی از مباحثی بود که بیش از سایر موضوعات در سخنرانی روحانی مورد اشاره قرار گرفت. وی در سخنان خود 27 بار از کلماتی نظیر اقتصاد، تولید و کلمات مشابه استفاده کرد.

روحانی در این بخش اظهار کرد: امروز مشکلات اقتصادی وجود دارد، اما میتوانیم بهترین راهحلها را پیدا کنیم و در اینجا این دولت نیست که بهترین راهحل را پیدا میکند، همه ما هستیم که باید بهترین راهحل را پیدا کنیم.

رئیسجمهور گفت: دولت تمام کالاهای ضروری و اساسی مورد نیاز مردم را در نظر گرفت و 25 قلم کالا را به حد نیاز جامعه با ارز ثابت 4200 تومان در اختیار آنها قرار داد، این اراده دولت است و اجرا نیز کرده است و تا آخر سال نیز به آن عمل میکند.

وی یادآور شد: با یک شایعه در فضای مجازی که میگویند یک جنس کم شده است، مردم جنسی را که برای یک ماه تولید و توزیع شده ظرف سه روز خریده اند و قفسهها خالی شده است پس باید دوباره کالا تولید شده و آن را حمل و نقل کرده و به انبار برسانیم؛ چه کسی این کار را کرده است، آیا مشکل از دولت یا از مردم یا از توطئه بیگانگان است؟

روحانی ادامه داد: من نمیخواهم بگویم درصد مشکلات متعلق به چه کسانی است، باید مشکل را حل کنیم و دست به دست هم دهیم و شما دانشگاهیان باید در خط مقدم باشید.

روحانی ادامه داد: رفع مشکلات اقتصادی فعلا اولویت نخست ما است و محیط زیست و آب و برق هم جزو موارد بعدی است.

در این شرایط حواسمان را جمع کنیم

بخش زیادی از صحبتهای رئیسجمهور هم به تحولات سیاستخارجی، برجام، آمریکا و مسائلی از این دست اختصاص داشت.

وی با اشاره به اقدامات آمریکا علیه ایران گفت: همه میدانند آمریکا از نظر حقوقی و سیاسی و زیر پا گذاشتن تعهدات بینالمللی دچار شکست شده و ما موفقیت و پیروزی به دست آوردهایم.

روحانی با طرح این سوال که چرا دست آمریکا در مقابل ایران خالی است گفت: حقانیت و تدبیر ما در این مساله ما را پیروز کرده است. وی تصریح کرد: پس از خروج آمریکا از برجام، نظام جمهوری اسلامی ایران تدبیر کرد، عجله نکرد، بدون عجله و دستپاچگی اعلام کرد یک مهلت چند هفتهای میدهیم ببینیم بقیه کشورها چه میکنند؟ این چند هفته هنوز ادامه دارد، آیا ما ضرر کردیم؟ هر وقت بخواهیم از برجام خارج میشویم، خارج شدن مثل خراب کردن دیوار است، ساختن سخت است.

رئیسجمهور در بخشی از سخنان دیروز خود هم به مباحث فضای مجازی پرداخت و با بیان این که فضای مجازی شمشیر دو لبه است، عنوان کرد: برخی شایعات در همین فضای مجازی فربه و بزرگ میشود و همه را تحت تاثیر قرار میدهد؛ ما باید در این شرایط حواسمان را جمع کنیم.

حضور آقای روحانی قابل تقدیر است اما...

مهرداد پولادی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران درباره حضور دیروز رئیس جمهور در دانشگاه تهران و حواشی این مراسم، ضمن تاکید بر اینکه حضور روحانی در دانشگاه بهعنوان یک نقطه مثبت قابل تقدیر است، تصریح کرد: دانشگاه محیطی برای حضور تفکرات مختلف و تشکلهای علمی، صنفی و سیاسی است که ممکن است با همدیگر اختلاف نظر هم داشته باشند ،اما در عین حال تلاش میکنند در فضایی مبتنی بر گفتوگو با همدیگر حرف بزنند.

وی ادامه داد: مسؤولانی که در چنین محیطی حضور پیدا میکنند باید تحمل شنیدن انتقاد را نیز داشته باشند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با بیان اینکه متاسفانه رویهای در پیش گرفته شده که هنگام حضور رئیسجمهور تشکلهای دانشجویی از تربیونی برای بیان دیدگاههای خود برخوردار نباشند، گفت: این رویکرد باید تغییر کند تا حضور آقای روحانی در دانشگاه به مناسبتهای مختلف به صورت یکطرفه و فرمایشی درنیاید.

پولادی با اشاره به شکل گیری حواشی دیروز در دانشگاه تهران و برگزاری تجمع از سوی تشکل متبوعش در اعتراض به جلسه دیروز رئیسجمهور ابراز کرد: ما ضمن انتقاد از در اختیار قرار نگرفتن تربیونی برای بیان نظرات تشکلهای دانشجویی بر این باور هستیم که فاصله شعارهای آقای روحانی تا عملکرد ایشان در طول یک سال گذشته متفاوت بوده است. در فضای انتخابات معمولا مشاوران و حامیان رئیسجمهور برای حضور در دانشگاه و میان دانشجویان اشتیاق داشتند اما الان وضعیت عوض شده است.

وی درباره اعتراضات و انتقادات دانشجویان نسبت به رویههای جاری کشور تصریح کرد: یکی از انتقادات دانشجویان نسبت به وضعیت معیشتی است که در شرایط فعلی به عنوان مساله روز مطرح است و از سوی دیگر دانشجویان نسبت به موضوعاتی مثل حق داشتن تشکلها و حق برگزاری برنامههای دانشجویی بدون دخالت نهادهای بیرون دانشگاه انتقاداتی دارند.

پولادی درباره تمرکز برخی شعارهای اعتراضی علیه واعظی، رئیس دفتر رئیسجمهور به خبرنگار جامجم گفت: این شعارها البته به صورت غیر رسمی مطرح شده اما در مجموع ما معتقدیم از زمان گرفتن مسؤولیت از سوی آقای واعظی با توجه به رویکردهایی که او در پیش گرفته است ارتباط دانشجویان و تشکلهای دانشجویی با آقای روحانی کمتر شده است.

رئیس جمهور علاقهای برای شنیدن انتقادات ندارد

سجاد رئوفی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران نیز در گفتوگو با جامجم با بیان اینکه تعداد کمی از دانشجویان اجازه حضور در مراسم داشته و حداکثر 20 دانشجو در داخل سالن حضور یافتند، گفت: در هماهنگی با اعضای سایر تشکلها تجمعی را بیرون از مراسم در اعتراض به فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه ها، عدم اختصاص تریبون برای دانشجویان و... برگزار کردیم.وی افزود: بهرغم اینکه مسؤولان موظف به شنیدن صدای دانشجویان هستند اما رئیسجمهور هر سال صرفا برای سخنرانی به دانشگاه میآید، در حالی که چنین برنامههایی در دانشگاه تنها فرصتی است که دانشجویان میتوانند صدای خود را به گوش مسؤولان برسانند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: متاسفانه ایجاد چنین محدودیتهایی در دانشگاهها نشاندهنده این است که آنها علاقهای برای شنیدن صدای برخی انتقادات ندارند.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با بیان اینکه گویا آقای روحانی اصرار دارد همچنان روند چند سال گذشته را ادامه دهد، افزود: اینگونه فرار از پاسخگویی درست نیست و رئیسجمهور باید صدای اعتراضات را بشنود.

مراسم دانشجویی بدون حضور دانشجویان

رضا علیپور، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در گفتوگو با جامجم گفت: نمایندگان هر 5 تشکل دانشجویی در اعتراض به وضعیت مهندسی شده داخل سالن در مراسم حضور نیافته و تجمعی را خارج از مراسم برگزار کردیم که نمایندگانی از دانشجویان همسو با دولت و... در آن حضور داشتند .

وی با بیان اینکه اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل به این مراسم دعوت نشده بود، اظهار کرد: داخل سالن اغلب کارمندان نهادهای مختلف از جمله وزارت بهداشت، وزارت علوم و کارمندان دانشگاه تهران حضور داشتند.

این فعال دانشجویی گفت: صندلیهای بسیار اندکی را به دانشجویان اختصاص داده و تریبونی برای تشکلهای مختلف وجود نداشت. به این ترتیب هیچ تشکلی در سالن نمایندهای نداشت.

حاشیههای مراسم دیروز

مراسم دیروز سخنرانی رئیسجمهور همچون همه مقاطعی که روسای جمهور برای سخنرانی به دانشگاه میروند با حاشیههایی همراه بود.

بهعنوان مثال همزمان با حضور رئیسجمهور در دانشگاه تهران تعدادی از دانشجویان از طیف های مختلف این دانشگاه در اعتراض به عملکرد دولت در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی، شعارهای اعتراضی سر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، شعارهایی چون «تورم گرانی پاسخگو باش روحانی»، «آمریکا را ولش کن فکری به حال ما کن»، «این است صدای ملت نه اختلاس نه ذلت»، «برجام، CFT مایع ننگ ملت» ازجمله شعارهای دانشجویان بود.

براساس این گزارش دانشجویان معترض بهدلیل انتخاب گزینشی افراد جهت شرکت در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها در این مراسم حضور پیدا نکردند.

همچنین آنطور که فارس گزارش کرده، تنها 5 درصد صندلیها در سالن 400 نفره محل سخنرانی رئیسجمهور در اختیار دانشجویان قرار گرفته بود.

برقراری فضای شدید امنیتی در اطراف دانشگاه تهران از سوی نیروی انتظامی، از دیگر حواشی مراسم دیروز بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها