طبق عادت همیشگی‌ام وقتی وارد فروشگاه شدم سراغ تنقلات کارخانه‌ای و به دنبال محصولات تازه متولدشده یا کمتر شناخته‌شده صنعتی رفتم که به دسرهای پودری میوه‌ای با طعم‌های مختلف، پودینگ، موس، کرم کارامل و... رسیدم. تصمیم گرفتم برای افزایش آگاهی خوانندگان نکاتی را در مورد این نوع محصولات یادآوری کنم.
کد خبر: ۱۱۶۳۰۶۶

اغلب دسرهای پودری موجود در بازار که در مدت زمان کوتاهی شکل میگیرند از انواع کرمی-ژلهای بوده و نشاسته ذرت، پکتین (تهیه شده از تفاله میوه یا برخی صمغها و نوعی جلبک دریایی) یا ژلاتین (حاصل از پوست و استخوان دام) پایه اصلی ترکیبات تشکیلدهنده این نوع دسرها هستند که در ترکیب با شیر یا آب قوام و غلظتی ژلهای و کرمی پیدا میکنند. سایر افزودنیها، شامل شکر، مواد رنگی، اسانس و اسیدهای مجاز خوراکی است. البته در برخی دسرهای کرمی مثل موس و پودینگ از ترکیب خامه، پودر شیر خشک و مواد تثبیتکننده نیز استفاده میشود. آن دسته از دسرهای پودری که به واسطه افزودن آب یا شیر سرد تهیه میشوند اغلب حاوی پکتین یا ژلاتین و آن گروه که باید در مجاورت حرارت قرار گیرند بیشتر حاوی نشاسته ذرت، گندم و... هستند.

مدت زمان ماندگاری دسرهای پودری

دسرهای پودری تا زمانی که داخل بستهبندی بوده و باز نشدهاند در محیط خشک و خنک قابلیت ماندگاری یک تا دو سال را دارند، اما به محض باز شدن بستهبندی و مجاورت پودر دسر با رطوبت و هوای محیط، مستعد رشد انواع میکروبها شده و باید به طور کامل مصرف شوند. وقتی دسرها به واسطه اختلاط با آب و شیر آماده مصرف باشند فقط به مدت یک تا دو روز در دمای یخچال قابلیت نگهداری داشته و به مرور آب انداخته و فاسد و غیرقابلمصرف میشوند. بهتر است برای تهیه دسرهای پودری به جای آب از شیر استفاده شود تا ارزش تغذیه‌ای آن افزایش یابد، اما باید بدانید هیچ‌گاه این نوع دسرها را نمی‌توان جایگزین شیر و فرآورده‌های آن کرد چرا که به‌دلیل
دارا بودن مواد نگهدارنده، تثبیت‌کننده و انواع شیرین‌کننده‌ها مصرف مستمر و طولانی‌مدت آنها می‌تواند برای سلامت خطرناک باشد.

فاخره بهبهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها