جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) موافقت محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را با تشکیل کنفدراسیون فلسطین-‌اردن-رژیم صهیونیستی، خروج از وفاق ملی فلسطینی و نابود کردن قضیه فلسطین دانست.حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت پذیرش تشکیل کنفدراسیون فلسطین-اردن و اسرائیل کمک به رژیم اشغالگر است تا جزئی از منطقه به نظر برسد. این کنفدراسیون به معنی سرقت قدس، لغو حق بازگشت و انحلال آژانس امداد و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) است.
کد خبر: ۱۱۶۲۶۶۸

پیشتر روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشته بود: عباس روز یکشنبه در جمع برخی از شهرک نشینان اسرائیلی در رام‌ا... گفته است مقامات آمریکایی از جمله جارد‌کوشنر و جیسون گرینبلات از مشاوران کاخ سفید که روی برنامه صلح (سازش) کار می‌کنند از وی خواسته اند یک کنفدراسیون با اردن تشکیل دهد. اما عباس به مقامات آمریکایی گفته است در صورتی با این طرح موافقت می‌کند که اسرائیل نیز بخشی از این کنفدراسیون باشد.

روز گذشته جمانه غنیمات، سخنگوی دولت اردن در واکنش به اظهارات رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تأکید کرد این ایده قابل بحث و بررسی نیست. وی بر‌موضع ثابت و شفاف اردن در قبال قضیه فلسطین مبنی بر راه‌حل دو دولت و تشکیل دولت فلسطین در مرزهای اشغالی سال ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی تأکید کرد. وی تصریح کرد پیشنهاد تشکیل کنفدراسیون اردن و فلسطین قابل بحث و بررسی نبوده و در دستور کار قرار ندارد.

اظهارات عباس در حالی بیان می‌شود که براساس برخی گزارش‌ها، آمریکا قصد دارد در ماه جاری سپتامبر طرح موسوم به «معامله قرن» ویژه صلح را ارائه دهد؛ موضوعی که تشکیلات خودگردان می‌گوید با آن مخالف است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مساله آوارگان با وطن جایگزین در خارج از فلسطین اشغالی حل و حق بازگشت آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

همچنین بر اساس طرح مذکور، دولت فلسطین در نوار غزه و صرفا در مناطق الف و ب و بخش‌هایی از منطقه ج کرانه باختری تشکیل و وضعیت نهایی قدس و بازگشت آوارگان به مذاکرات بعدی موکول می‌شود و در گام آخر، مذکرات صلح میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی آغاز می‌شود. طرح کنفدراسیون اردنی - فلسطینی تاکنون با مخالفت صریح دولت اردن و گروه‌های مقاومت فلسطینی مواجه شده است . دراین میان اما رژیم اشغالگر صهیونیستی موضعی جز سکوت نداشته است . اجرای چنین طرحی هرچند بسیار بعید به نظر می‌رسد، اما به زیان تمام آرمان‌های ملت فلسطین و بازگشت به سرزمین مادری‌شان خواهد بود .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها