گفت و‌گو با دکتر محمدرضا فرتوک‌زاده، جراح قرنیه

آسیب‌های شایع بینایی در سالمندی

قدرت بینایی در سالمندی به چه شرایطی بستگی دارد؟
کد خبر: ۱۱۶۲۳۶۲

قدرت بینایی در سالمندی به نور و رنگ بستگی دارد. سالمند به سه برابر نور لازم برای یک جوان نیاز دارد. لازم است هنگام تهیه لوازم برای این افراد، رنگ را در نظر گرفت. مثلا رنگ دیوار و کابینت دو رنگ متفاوت باشند که سالمند بتواند تشخیص دهد.

آیا در صورت نیاز سالمند به پیوند قرنیه باید بیمار به بیمارستان شیراز ارجاع داده شود؟

خیر. این عمل در تمام شهرهای ایران انجام میشود. اما استفاده از سلولهای بنیادی در پیوند قرنیه، کار تازهای است که در تهران و شیراز انجام میشود.

آیا انجام عمل جراحی آب مروارید میتواند علت فلشینگ یا جرقه زدن درچشم باشد؟

هر کسی تا اندازهای در خطرپارگی پرده چشم قرار دارد. اما عمل آب مروارید، احتمال پارگی پرده چشم را صد برابر میکند. به همین علت متخصصان تا جایی که بتوانند عمل جراحی آب مروارید را به تاخیر میاندازند.

آیا سوزش چشم هنگام تماشای تلویزیون بعد از عمل جراحی آب مروارید به عمل جراحی مربوط میشود؟

نام این مشکل بلفاریت است و ربطی به عمل جراحی ندارد. بلفاریت یک عارضه پلکی است که خیلیها به آن مبتلا هستند. باید چشمها با شامپوی چشم شسته شود و فرد مبتلا حتما باید مداوا شود و دارو بگیرد.

آیا سالمندی که قصد رانندگی دارد، بهتر است یک ارزیابی اختصاصی بینایی انجام دهد؟

بله. دید فرد سالمند با نوجوان و جوان فرق میکند. سالمندان دچار افتادگی پلک بالا میشوند و جلوی خود را خوب نمیبینند. حتی سمت بالا را خوب نمیبیند و درنتیجه پیشانیشان به کابینت آشپزخانه برخورد میکند. چون پلک بالا افتادگی دارد، سالمند بخشی از میدان بینایی را نمیبیند. مثلا از فاصله 30 سانتیمتری شما را نمیبیند، اما اگر در فاصله 60سانتیمتری او قرار بگیرید، شما را میبیند.

منظور از اینکه دید پیرامونی سالمند دچار اختلال میشود چیست؟

مشکل دیگر سالمند دید پیرامونی اوست. آنهایی که مشکل دید دارند و اطراف را خوب نمیبینند، میدان بینایی پیرامونشان آسیبدیده است. در نتیجه موقع راه رفتن پایشان به استکان یا مبل برخورد میکند.

نشانههای آسیب شبکیه در سالمندان چیست؟

چهارمین مشکل در سالمندان، آسیب مرکز بینایی در شبکیه و بیماری تحلیل شبکیه است که بهتدریج اتفاق میافتد. فرد اطراف را خوب میبیند اما مرکز را بد میبیند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها