کمی پیش از آن‌که آسمان تهران نورباران و شادمانه‌های غدیر در خیابان‌های شهر جاری شود، در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به رسم چندساله، جشنی برپا می‌شود که بهانه‌ای است برای گرامیداشت آنهایی که هنرهای دینی را پاس داشته‌اند و آثاری ماندگار در این زمینه آفریده‌اند.
کد خبر: ۱۱۶۱۸۹۷

امسال پنجمین دوره جایزه هنری غدیر برگزار میشود و با توجه به این موضوع گنجینه موزه هنرهای دینی امام علی(ع) که آثاری از هنرمندان صاحبنام را شامل میشود، روی دیوارهای موزه به نمایش درمیآیند. اگر همین بهانه برایتان کافی است که سری به موزه هنرهای دینی امام علی(ع) بزنید میتوانید به خیابان ولیعصر، پلاک 35 بلوار اسفندیار که روبهروی بلوار نیایش قرار گرفته، بروید و یک شب کنار هنرمندان و از دریچه نگاه آنها غدیر را ببینید. اگر هنوز تمایلی به رفتن در خود احساس نمیکنید بد نیست کمی با این موزه آشنا شوید و دربارهاش بدانید:

گردش ماه گاهی بازیهای تقویمی زیبایی رقم میزند و دو عید غدیر در تقویم سال 1379 یکی از این گردشهای تقویمی زیبا بود. در همین سال بود که موزه هنرهای دینی امام علی(ع) تاسیس شد. در این میان آثاری تولید و برخی تابلوهای قدیمی با موضوع غدیر و امام علی(ع) نیز خریداری و گردآوری شد، از جمله چاپ سنگی حمله حیدری، نقاشیهای قهوهخانهای درباره دلاوریهای مولای متقیان، خیالینگاریهای محمد مدبر و حسین قوللر آغاسی و نیز آثار خوشنویسی و مجسمه که گنجینهای ارزشمند را شکل داده بودند و باید در جایی به عنوان موزه نگهداری میشدند.

سرنوشت روشن یک بنای مبهم

ساختمان موزه هنرهای امام علی(ع)، از املاک شهرداری منطقه 3 بود که به درخواست ستاد بزرگداشت امام علی(ع)، به شکل یک موزه بازسازی و همان سال 1379 افتتاح شد. اطلاعاتی درباره پیشینه این بنا وجود ندارد؛ اینکه مسکونی بوده یا کاربری دیگری داشته اما دیوارهای بلند و فضاهای متنوع این ساختمان امکان مناسبی برای ایجاد موزه در اختیار قرار داده و طوری بازسازی شده که پاسخگوی نیازهای موزهای باشد.

روی دیوارهای موزه

دیوارهای موزه هنرهای دینی امام علی(ع)، معمولا دو گروه آثار را به نمایش میگذارد؛ یا میزبان آثار گنجینه است یا آثاری را به نمایش میگذارد که به بهانه رویدادها و برنامههای مختلف تولید شدهاند. این روزها که همزمان است با جشن بزرگ غدیر، آثار گنجینه به تماشا درآمده؛ تابلوهایی از کاظم چلیپا، آیدین آغداشلو، صداقت جباری، رضا بخشی، غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی، حبیب صادقی و بسیاری دیگر از هنرمندان صاحبنام در عرصه هنرهای تجسمی. در طول هر سال رویدادهای آموزشی و پژوهشی و نمایشگاهی متعددی برگزار میشود که تولیدات هنری این رویدادها در موزه به نمایش درمیآیند. شاید این آثار ارزش و اعتبار موزهای نداشته باشند و در قد و قواره آثار گنجینه نباشند، اما به لحاظ مفهومی و مضمونی، با اسم و عنوان موزه همراستا و مرتبط هستند.

جشنهای تولد و چند برنامه دیگر

تابلوها و مجسمههایی که به مناسبت رویدادهای مختلف در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به تماشا گذاشته میشوند، شاید در قواره آثار موزهای نباشند، اما جذابیتهای خاص خودشان را دارند. نمیتوان نمایشگاه لخ مایفسکی، رئیس دوسالانه پوستر ورشو که یکی از مهمترین دوسالانههای گرافیکی جهان است یا نمایشگاه آثار کونتر اوکه را نادیده گرفت. نمایشگاههای خوشنویسی صلوات، آثار بانوان خوشنویس ایران، آثار انجمن طراحان گرافیک، پوسترهای تئاتر، موسیقی و تجسمی فجر و جایزه جهانی ادیان توحیدی تنها بخشی از برنامههای این موزه تا امروز بوده است. تا سال گذشته هر ماه یک جشن تولد در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار میشد. در این سلسله جشنهای ماهانه معمولا زادروز یکی از هنرمندان پیشکسوت که به حسن خلق شهره است و شاگردان بسیار تربیت کرده، گرامی داشته میشد، اما در سال جاری از این جشنها خبری نیست و در حال حاضر مهمترین برنامه موزه همین جشن غدیر است تا شاید برنامهای دیگر...

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها