خسرو سینایی، کارگردان و فیلمنامه‌نویسی است که شاید بتوان گفت سند زنده فرهنگ و تاریخ این کشور است. آثارش معمولا بر پایه سینمای اجتماعی استوار است و باید ده‌ها کتاب و فیلم ساخته شود تا گوشه‌ای از دانش و تجربه این مرد به دیگران منتقل شود.
کد خبر: ۱۱۳۹۴۷۱

سینایی، ظاهرا همزمان با برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در آن محل حضور داشته و در رابطه با جایگاه مطالعه میان هنرمندان در تولید آثار فرهنگی به سینماپرس گفته: هر هنرمندی برای تولید آثار شاخص نیازمند تحقیق و پژوهش و مطالعه است، اما نباید جایگاهش با یک محقق هنری عوض شود و این اتفاق بسیار نادرست است.

کارگردان فیلم سینمایی «عروس آتش» میافزاید: برای این مساله میتوانم چندین مثال مطرح کنم؛ به عنوان نمونه سهراب سپهری به عنوان یک هنرمند برجسته صرفا با مطالعه و کتاب خواندن هنرمند نشد! او ذات و دیدگاه و روح هنری داشت و مطالعه به او کمک کرد تا به بینش و آگاهی برسد و بتواند آثاری از خود به جای بگذارد که عموم مردم با آن ارتباط برقرار کنند. او ادامه می‌دهد: اما از سوی دیگر ما شاهد برخی افراد هنرمندنما در رشته‌ها و حوزه‌های مختلف هنری و بالاخص سینما و تلویزیون هستیم که ذات و دیدگاه هنری ندارند و می‌خواهند با مطالعه ساده چند کتاب خود را در جرگه هنرمندان مطرح جا بزنند که چنین اتفاقی هرگز نمی‌افتد!

سینایی در این گفت‌وگو خاطرنشان می‌کند: اما با این احوال یک هنرمند نباید از سوی دیگر بام به زمین بیفتد و صرفا تنها دیدگاه‌های خود را در اثرش ارائه دهد، چرا که برای بسط و گسترش دادن دیدگاهش و عدم تک بعدی شدن اثرش نیازمند مطالعه است. پس نتیجه می‌گیریم که نه مطالعه به تنهایی می‌تواند عامل موفقیت یک اثر هنری باشد نه این‌که دیدگاه تک‌بعدی یک هنرمند بدون مطالعه می‌تواند در این زمینه موفق عمل کند و یک هنرمند نیازمند آن است که هر دوی این‌ها را در کنار هم داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها