در خصوص حمله موشکی سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلستان به خاک سوریه باید گفت، سه کشور غربی در تحقق بیشتر اهداف و برنامه‌های خود از این اقدام تجاوزکارانه ناکام بوده و نتوانستند اهداف خود را اجرا کنند. حتی حمله موشکی ائتلاف سه گانه غربی، نتایج عکس در پی داشت. محبوبیت رئیس جمهور سوریه پس از حمله موشکی آمریکا و هم‌پیمانانش به سوریه در داخل و خارج از این کشور افزایش یافت و ائتلاف سوریه با کشورهای هم‌پیمانش یعنی روسیه، ایران و حزب ا... لبنان بیشتر و مستحکم تر گردید و ارتش سوریه نیز از جایگاهی بالاتر برخوردار شد و از سوی دیگر، جایگاه رئیس‌جمهور آمریکا تضعیف گردید . می‌توان گفت این صحنه نمایشی آمریکا و دو هم‌پیمان غربی‌اش توسط روسیه بخوبی و با اقتدار و خویشتنداری بسیار مدیریت شد. حقیقت آن است که این اقدام نمایشی برای حفظ آبروی رئیس جمهور آمریکا بود. برخی باور دارند پاسخ روسیه به اقدام تجاوزکارانه سه کشور غربی، غیرمستقیم بوده و روسیه از طریق موشک‌های ساخت خود که در سوریه استقرار یافته بود، پاسخ این اقدام را داد.
کد خبر: ۱۱۳۴۸۳۳

میزان خسارتهای نظامی که به ارتش سوریه در نتیجه این اقدام موشکی وارد شد محدود و اندک بود؛ چرا که بیشتر پایگاهها و هواپیماهای نظامی این کشور مدتها پیش از این اقدام نظامی، به پایگاههای روسیه در حمیمیم و طرطوس منتقل شده بود. دوم آن که بیشتر موشکهایی که توسط آمریکا و متحدانش پرتاب شد یا ساقط شد یا از مسیر منحرف گردید. اظهارات سفیر روسیه در واشنگتن مبنی بر این که این هجوم غربی به مثابه اهانت به رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین است و روسیه به این اقدام واکنش نشان خواهد داد، میتواند بر نقشه راه روسیه در آینده درخصوص بحران سوریه و دیگر بحرانهای جهانی دلالت کند. پوتین پیش از این به اقدام ترکیه درباره سرنگون کردن یکی از هواپیماهای جنگی اش واکنش فوری و نظامی نشان نداد؛ اما با زیرکی کاری کرد که ترکیه عملا از پیمان ناتو جدا شده و به روسیه بپیوندد.

به کارگیری سلاح شیمیایی بهانه خوبی برای حمله نظامی به سوریه بود؛ اما این اقدام عجولانه آمریکا و همپیمانانش اعتبار این سه کشور را لکه دار کرد؛ زیرا در همان روزی انجام شد که قرار بود سازمان منع استفاده از سلاحهای شیمیایی تحقیقات خود را در سوریه آغاز کند. این اقدام یعنی اجازه ندادن به کارشناسان بینالمللی برای آغاز تحقیقات خود در این خصوص.

سوریه با همپیمانانش میتواند با هجوم به نیروهای نظامی آمریکایی که در سوریه و عراق مستقر هستند، انتقام این اقدام آمریکا را بگیرد. تعداد نیروهای نظامی آمریکا در منطقه، بیش از 8000 تن است. این رفتار غرب میتواند به کاهش روابط روسیه با اسرائیل منجر شود؛ چرا که اسرائیل نیز در این اقدام نظامی همکاری کرده و اطلاعاتی را درباره مراکز نظامی سوریه در اختیار سه کشور متجاوز قرار داده است.

این احتمال نیز میرود که روسیه با همه توان نظامی خود در آینده از ارتش سوریه حمایت کرده و ارتش سوریه بتواند شهر ادلب و مناطق جنوب غربی درعا را در مرزهای اردن پاکسازی و آزاد کند. این اقدام نظامی همچنین از ناکامی آمریکا در عراق حکایت دارد؛ چرا که ایالات متحده آمریکا نزدیک به پنج تریلیون دلار در عراق (در نتیجه حمله نظامی به این سرزمین) زیان دیده است ؛ اما با وجود این دولت عراق از تائید این اقدام نظامی خودداری کرد و بیشتر مردم عراق نیز با ملت سوریه احساس همدردی کرده و به جانبداری از سوریه پرداختند. اقدام نظامی سه کشور غربی، نشست سران کشورهای عربی را پیش از آن که آغاز شود، از دستور کار خارج کرد. سوریه یعنی کشوری که عضویتش در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآمده است،اکنون در معرض تجاوز آمریکا و اسرائیل قرار میگیرد؛ چرا که از محور مقاومت حمایت میکند نه به این خاطر که به گفته رسانههای غربی و عربی سلاح شیمیایی در اختیار دارد. بعید نیست ترامپ در تصمیم خود مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از خاک سوریه مصمم گردد و این حمله موشکی را بهانهای قرار دهد برای اتخاذ این تصمیم. ترامپ میخواهد برای کشورش مظهر قدرت باشد و جایگاه آمریکا را به آن بازگرداند. به هر روی تجاوز دیگری در تاریخ سرزمینهای عربی رقم خورد؛ تجاوزی که میتواند مقدمهای باشد برای خروج آمریکا از منطقه و اعتراف به شکست در خاور میانه و پیروزی سوریه بر نیرنگها و توطئهها و بازگشت امنیت به این کشور.

منبع: روزنامه رأی الیوم

مترجم: دکتر محمد جواد گودینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها