3سال از جنگ یمن می‌گذرد و قحطی و فاجعه در این کشور بیداد می‌کند

4حقیقت تلخ از یک جنگ فراموش شده

25 مارس 2015 روزی است که ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی مردم بی‌دفاع و بی‌گناه یمن را هدف سنگین‌ترین حملات هوایی و توپخانه‌ای قرار داد. سعودی‌ها از همان ابتدای تجاوز نظامی به فقیرترین کشور عربی، با بمباران مناطق مسکونی، بیمارستان‌ها، راه‌ها و پل‌ها، زمین‌های کشاورزی، دانشگاه‌ها، خطوط آب و برق‌رسانی و به طور کلی زیرساخت‌های یمن، بدترین نوع جنایت‌ جنگی را مرتکب شدند. در سایه سکوت جامعه جهانی درقبال وضعیت فاجعه‌بار انسانی یمن تاکنون هزاران نفر شهید و زخمی و 2/3 میلیون نفر نیز از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند. اکنون بیش از سه سال از جنگ خانمان‌سوز خاندان سعودی و متحدان آن علیه یمن می‌گذرد و روز به روز دامنه فجایع انسانی در این کشور گسترده‌تر می‌شود و ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند.
کد خبر: ۱۱۳۰۱۹۲

امروز شاهد یک «کشتار دستهجمعی» و «پاکسازی نژادی» در یمن هستیم، چراکه عربستان سعودی و همپیمانان آن همه موازین بینالمللی درخصوص قوانین جنگی را زیر پا گذاشتهاند. طبق اعلام وزارت حقوق بشر یمن در طول این مدت ائتلاف متجاوز سعودی 20 استان یمن را هدف سنگینترین حملات قرار داده است که در این میان، استانهای «صعده» و «صنعاء» به ترتیب بیشترین سهم را از این حملات داشتهاند.

ترویج گرسنگی و بیماری

مدتی است عربستان سعودی در راستای به زانو درآوردن مردم یمن و درهم شکستن مقاومت آنها محاصره فراگیر زمینی، هوایی و دریایی این کشور را در پیش گرفته است. به دنبال این سیاست، بیش از 95 هزار شهروند آسیبدیده یمنی اجازه نیافتند برای درمان و معالجه از کشور خارج شوند. به همین دلیل تاکنون بیش از 14300 نفر از آنها به دلیل عدم موفقیت در پرواز از طریق فرودگاه بینالمللی صنعا، جان خود را از دست دادهاند. از سوی دیگر، عربستان سعودی از ورود تمامی کشتیهای حامل کمکهای غذایی و دارویی به یمن ممانعت به عمل آورده است. این درحالی است که بیش از 4900 قطعه از اراضی کشاورزی که یکی از منابع اصلی درآمدزایی یمنیها محسوب میشود، هدف حملات سعودیها قرار گرفته و نابود شدهاند. 660 انبار نگهداری مواد غذایی توسط جنگندههای ائتلاف سعودی بمباران شدهاند. علاوهبراین، 200 کارخانه تولید مواد غذایی و همچنین 535 بازار فروش مواد غذایی و دارویی در پی حملات سعودیها و متحدانشان به کلی به ویرانه تبدیل شدهاند.

همانطور که گفته شد، خطوط آبرسانی نیز از حملات ائتلاف سعودی در امان نماندند. 8010 خط از خطوط آبرسانی در یمن هدف حملات متجاوزان قرار گرفته است. افزون براین، ماهیگیری در یمن که جزو مشاغل اصلی مردم این کشور محسوب میشود، با سیاستهای وحشیانه سعودیها به کلی از بین رفته است. 93 بازار فروش ماهی در یمن به دنبال حملات هوایی، به تلی از خاکستر تبدیل شده است. 259 قایق ماهیگیری در جریان این حملات به آتش کشیده شده و در نهایت 65 درصد از ماهیگیران یمنی هماکنون دیگر قادر به تأمین حداقل معیشت خود نیز نیستند. تمامی این اقدامات در راستای اجرای سیاست شوم ترویج «قحطی، گرسنگی و بیماری» صورت گرفته است.

غیرنظامیان اولین قربانیان

برخی استانها در یمن همچون «صعده» و برخی شهرها همچون شهر «حرض» در استان «حجه» به دلیل شدت حملات متجاوزان به شبهمخروبه تبدیل شدهاند. وضعیت دیگر شهرها و استانها نیز بهتر از این گزارش نمیشود. به همین دلیل، غیرنظامیان اولین قربانیان این حملات را تشکیل میدهند. در جریان تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به یمن 10258 نفر شهید و 23265 نفر زخمی شدهاند که از این میان، 2050 نفر به انواع و اقسام معلولیت دچار شدهاند. از میان شهدا 2059 نفر را کودکان، 1556 نفر را زنان و 6643 نفر را مردان تشکیل میدهند. زخمیها نیز شامل 3009 کودک، 2490 زن و 15716 مرد میشوند.

آوارگی مردم بیدفاع

جنایتهای هولناک رژیم سعودی و متحدان آن علیه مردم بیدفاع و بیگناه عملا راهی جز فرار آنها از خانه و کاشانهشان را برایشان باقی نگذاشته است.درحال حاضر نزدیک به 5/3 میلیون شهروند یمنی به دلیل شدت حملات تجاوزکارانه سعودیها بویژه در مناطق شمالی و جنوبی، فرار را بر قرار ترجیح داده و در آوارگی به سر میبرند. 5/2 میلیون نفر از این تعداد تاکنون موفق به یافتن پناهگاهی امن برای خود نشدهاند و به بدیهیترین ابزار و امکانات برای تداوم زندگی خود نیز نیازمند هستند. تداوم حملات غیرقانونی به یمن همچون موجب فراگیر شدن بسیاری از بیماریهای واگیردار و خطرناکی همچون وبا، دیفتری و تالاسمی شده است و هزاران نفر به دلیل ابتلا به این بیماریها یا جان خود را از دست دادهاند یا با مرگ دست و پنجه نرم میکنند.

استفاده از تسلیحات کشتارجمعی

استفاده از تسلیحات کشتارجمعی همچون بمبهای ممنوعه بینالمللی نیز یکی دیگر از جنایتهای مهلک رژیم سعودی و همپیالههای آن در یمن به شمار میرود. استفاده از بمبهای خوشهای توسط جنگندههای ائتلاف متجاوز سعودی در استانهای صعده و حجه تاکنون موجب مهاجرت و آوارگی بیش از 600 هزار نفر شهروند یمنی شده است. بسیاری از اراضی کشاورزی نیز در نتیجه بهکارگیری این تسلیحات ممنوعه و همچنین آلودگیهای ناشی از آنها به طور کامل نابود شدهاند.

طبق آمارها و گزارشهای موجود به دنبال استفاده از تسلیحات خوشهای علیه غیرنظامیان یمنی تاکنون حداقل 560 نفر جان خود را از دست داده یا بشدت مجروح شدهاند. در این میان، شهر ضحیان در استان صعده و همچنین شهر حیران در استان حجه به دلیل قربانی و زخمی شدن به ترتیب 90 و 73 نفر در آنجا، متحمل بیشترین آسیبها از حملات سعودیها به وسیله بمبهای خوشهای شدهاند. این بمبها عمدتا در مناطق و شهرهایی که تعداد ساکنان بیشتری دارند به کار گرفته شده و میشوند.

خطر در کمین 22 میلیون یمنی

دکتر یاسر الحوری، دبیرکل شورایعالی سیاسی یمن درگفتوگو با جامجم عنوان کرد: اوضاع انسانی در یمن فاجعهبار است و بسیاری از سازمانهای حقوق بشری بینالمللی بر این مسأله صحه گذاشتهاند. میتوان گفت یمن از لحاظ اوضاع انسانی درحال فروپاشی است. میزان فقر و نیاز به مواد غذایی و دارو امروز در مقایسه با گذشته به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. انتقال بانک مرکزی از شهر صنعا به عدن نیز مشکلات زیادی را در پرداخت حقوق کارمندان یمنی به وجود آورده است و عملا حقوق آنها پرداخت نمیشود. محاصره ظالمانه زمینی، هوایی و دریایی نیز همچون گذشته ادامه دارد.

وی افزود: بسیاری از بازارها، بیمارستانها، مدارس، دانشگاهها و زیرساختهای یمن در حملات سعودیها تخریب شدهاند؛ به گونهای که زندگی روزمره مردم به نوعی نیمهتعطیل شده است. اینها درحالی است که متجاوزان سعودی اجازه ارسال کمکهای بشردوستانه را توسط سازمانهای حقوق بشری به یمن نمیدهند. اکنون هم فرودگاه صنعا و هم بندر استراتژیک الحدیده توسط ائتلاف متجاوز سعودی تعطیل هستند. 80 درصد مردم یمن از طریق همین بندر الحدیده ارتزاق میکردند. در مجموع باید گفت 22 میلیون نفر از شهروندان یمنی نیاز مبرمی به کمکهای بشردوستانه دارند. سازمان ملل متحد نیز به این مسأله کاملا واقف است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها