خط دفاعی تیم والورده در 27 بازی گذشته لالیگا فقط 13 گل دریافت کرده است

عنابی‌های رسوخ ناپذیر

هر بار صحبت از بارسا و نوع فوتبال بازی کردن آن می‌شود، ناخودآگاه ذهن طرفداران و کارشناسان به سمت تیمی می‌رود که مهاجمانش شاخصه اصلی آن به حساب می‌آیند و ستاره‌هایی همچون مسی و سوارز دروازه حریفان را براحتی باز می‌کنند. اما در کمتر از 9 ماه گذشته که ارنستو والورده هدایت آبی اناری‌پوشان شهر بارسلون را بر عهده گرفته، یه خصیصه مهم دیگر نیز به این تیم اضافه شده است: دفاع مستحکم و ناتوانی حریفان در باز کردن دروازه آن. در ماه آگوست و در جریان دو بازی رفت و برگشت سوپرجام مقابل رئال، بعد از آن‌که بارسا پنج گل دریافت کرد بسیاری از آینده این تیم و بخصوص خط دفاعی آن ابراز نگرانی کردند. اما حالا همین خط دفاعی به یکی از نقاط قوت تیم صدرنشین لالیگا تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۱۲۸۶۶۵

بارسلونا در فصل جاری در واقع بر مبنای یک اصول استوار و محکم بنا شده است. به همین دلیل است که بعد از گذشت 27 هفته، آمار گل خورده این تیم فقط 13 گل است. پیروزی یک بر صفر هفته گذشته این تیم مقابل اتلتیکو که یکی از مهمترین بازیهای فصل جاری این تیم بود، بخوبی موید این مطلب است. بارسا با ضربه آزاد استثنایی مسی به برتری رسید تا هم یک گام به کسب قهرمانی در لالیگا نزدیکتر شده و هم یک کلینشیت دیگر را ثبت کند.

البته کم گل خوردن بارسا موضوع تازهای نیست، زیرا این تیم در فصلهای 73-1972، 87-1986 و 11-2010 نیز عملکرد مثبتی در خط دفاعی داشت. با این حال در هیچکدام از این سه فصل یاده شده، بارسا تا این مرحله چنان عملکردی نداشت. در فصل 73-1972 بارسا فصل را در جایگاه دوم و بعد از اتلتیکو به پایان رساند و بعد از 34 بازی در لیگ 21 گل دریافت کرد. در فصل 87-1986 نیز بارسا 34 بازی فصل را با دریافت 22 گل به پایان رساند. کاتالانها در فصل 11-2010 و در زمان هدایت گواردیولا بعد از 38 بازی، آمار گل خورده شان 21 بود. با این اوصاف شاگردان والورده اگر در 11 بازی باقیمانده از لیگ کمتر از هشت گل دریافت کنند، رکوردی بی نظیر در این زمینه از خود بر جا گذاشتهاند.

والورده از زمان آغاز به کار خود در بارسا، تیمش را با سیستم 2-4-4 به میدان فرستاد. در این سیستم اگرچه خط حمله این تیم شدت و حدت سالهای گذشته را نداشته، اما به عنوان یک تیم به انسجام و یکپارچگی بیشتری رسیده است. نشانه موفقیت تیم والورده این است که بارسا فصل گذشته تا همین جای فصل 23 گل دریافت کرده بود. در ترکیب مورد نظر والورده، جرارد پیکه و ساموئل اومتیتی زوج فوقالعادهای در قلب خط دفاع بارسا تشکیل دادهاند. جوردی آلبا بعد از آنکه در ماههای پایانی حضور انریکه عملکرد موفقی نداشت، حالا به یکی از نقاط قوت این تیم تبدیل شده است. عملکرد و نقش سرجیو روبرتو نیز بیش از پیش در میدان دیده میشود. در میانه میدان هم سرجیو بوسکتس و پائولینیو ثبات و تعادل را به تیم میدهند. در این میان نمیتوان نقش ایوان راکیتیچ را نادیده گرفت که بدون اغماض از جمله بازیکنانی است که زیر نظر والورده پیشرفت فوقالعادهای داشته است.

از لحاظ آماری، دفاع بارسا تا همینجا هم عالی عمل کرده است. با این حال هدف والورده و تیمش فقط کسب قهرمانی در لالیگا نیست، آنها به دنبال این هستند که فصل را بدون شکست به پایان رسانده تا رکوردی بینظیر در تاریخ لالیگا ثبت کنند. با این خط دفاعی و این بازیکنان، این هدف دور از دسترس نیست.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها