مسئولان می‌گویند تاخت و تاز آفرودسوارها در عرصه‌های بکر طبیعی از کنترل خارج شده است

جان زمین زیرچرخ‌های آفـرود

استارت می‌زنند، تخت گاز می‌روند، از روی رمل‌ها می‌گذرند، از رودخانه‌ها رد می‌شوند، ماسه‌های بادی را باد می‌دهند و دریاچه نمک را پریشان می‌کنند که خوش باشند و کیف کنند. 25 نفرشان را چند روز پیش در بلندی‌های سوهانک تهران گرفتند وفرستادند به دستگاه قضا، ماشین‌های شاسی بلند و دو دیفرانسیل‌شان را هم روانه پارکینگ کردند تا شاید بوستان جنگلی شمال شرق، چندصباحی آرام بگیرد.
کد خبر: ۱۱۲۷۴۴۹

آفرود سوارها همه را کلافه کردهاند. مسافران طبیعت هر جا که اینها باشند روی آرامش نمیبینند از بس سر و صدا دارند و میگازند و گرد و خاک به پا میکنند. طبیعت هم از دستشان سرسام گرفته است، حیوانات از ترس آفرودسوارها کوچ کرده اند به جاهای امنتر، اما گیاهان و مراتع که پای رفتن نداشتهاند، ماندهاند زیرلاستیکهای پهن خودروهای شاسی بلند پرقدرت که عشق صاحبانشان، بالا و پایین رفتن از شیبها و سربالاییهای سخت است.

اینها اما خودشان فکر نمیکنند اسباب زحمت هستند که حسابی مینازند وقتی پشت رُل مینشینند و مثلا دراتوبان منتهی به کاشان و بعد به سمت کویر مسحورکننده مرنجاب میرانند. آفرودسواری چند سالی است شده یک ژست، ژست آدمهای پولدارکه اتفاقا ژست حفاظت از محیطزیست هم میگیرند و بیشترشان مخالف شکارند. حتی سالگذشته جمعی از آفرودسوارها در مسیر راور به شهداد، مسابقهای با شعارحفاظت از یوزپلنگ ایرانی ترتیب دادند که مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان گفت بدون مجوز این کار را کردهاند و مدیر پروژه بینالمللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی نیز آمدنشان را به منطقه به هجوم تعبیر کرد و گفت آفرودبازان با ورود به حساسترین نقطه کویر لوت (دره لوت) و تنها رودخانه آن از بخش جنوبی منطقه حفاظت شده راور کرمان که زیستگاه یوزپلنگ آسیایی است، گذشتهاند.

آفرودسواری درکشورمان ولنگار است و در ازای هرمسابقه قانونی و مجوزداری که در ورزشگاهها و سایتهای مصنوعی انجام میشود، چندین مسابقه غیررسمی و دلبخواهی با قرار و مدارهای دوستانه در مناطق طبیعی و بکر کشور انجام میشود که فغان طبیعت از دستشان بلند است. این که مسئولان هم تماشاچیاند و
ته برخوردها ختم میشود به یک دستگیری ساده، رفتن خودروها به پارکینگ و پرداخت یک جریمه
مختصر مالی.

عشق مایهدارها و مجازاتهای خندهدار

اف جی کروز، لندکروز، جیپ رانگلر، تویوتا هایلوکس، بنز جی کلاس، رنجروور، اوتلندر، سیلورادو، یونیماگ، لکسوس، سوزوکی یا لادا خودشان یک دنیا حرف دارند و ثروت صاحبانشان را فریاد میزنند. پس آفرودسوارها پولدارند که سوار این ماشینها میشوند و میزنند به دل طبیعت. اما قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور ابا داشت که مایه دار بودن آفرودبازها را تائید کند، فقط به ما گفت مگر من و شما میتوانیم از این ماشینها بخریم و بیندازیم شان توی کوه و کمر؟

او گفت آفرودسواری درهمه جای کشور وجود دارد در استانهای فارس، خراسان، کرمان یا اصفهان ولی شدت آن در استانهای البرز و تهران بیشتر است. او گفت با وجود تذکرات مکرر ولی آنها کار خودشان را میکنند و درعرصههای طبیعی میتازند، ما هم خودروی آنها را متوقف میکنیم و تحویل پارکینگ میدهیم، بعد هم دستگاه قضا برایشان جریمه میبُرد و مدتی طبیعت از دستشان خلاص میشود.

رضا شجیع، مدیرکل دفترمحیط زیست پایدار وزارت ورزش و جوانان نیز دل پُری از آفرودسوارها دارد و به ما میگوید اینها اکوسیستم مناطق طبیعی را به هم زدهاند و به یک معضل تبدیل شدهاند. او حتی گفت که آفرودسوارها از کنترل خارج شدهاند. جالب است که شجیع میگوید با این که وزارت ورزش برگزاری مسابقات آفرود در اماکن تحت حفاظت و مقررات مربوط به آن را از طریق فدراسیون اتومبیلرانی به همه هیاتهای ورزشی کشور ابلاغ کرده، اما اکثر قریب به اتفاق آفرودبازها دوست دارند مناطق طبیعی بکر را کشف کنند و چون نظارتهای کافی وجود ندارد و اینها در زمانهای نامشخص به هرجا که دلشان بخواهد، میروند شاهد تخریبهای گسترده طبیعت هستیم که گزارشهای مربوط به آن هر روز بیشتر میشود.

شاید ریشه این رشد روزافزون را بتوانیم در صحبتهای فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور پیدا کنیم. سبزعلی میگوید حداکثر زمان توقف خودروهای آفرود متخلف در پارکینگ 10 تا 15 روز است و جریمههای مالی متخلفان براساس میزان تخریبی که انجام میدهند از500 هزار تا یک میلیون تومان است.

از دید ما، هم آن روزهای توقف در پارکینگ خندهدار است و هم میزان جرایم نقدی اگر به یاد بیاوریم که آفرودسواری تفریح ثروتمندان ایران است. کمی هم باید اشک بریزیم برای این که این مجازات ناچیز برای تخریبهایی تعیین میشود که خیلی هایشان قابل جبران نیست مثل از بین رفتن گونههای گیاهی، کوبیده شدن خاک و فرسایش آن، جابهجا شدن تپههای شنی و بروز گرد و خاک یا سیلخیز شدن منطقهای که از پوشش گیاهی خالی شده است.

واقعا ناامن شدن زیستگاه حیات وحش، کوچیدنشان، حتی کشته شدن آنها زیرچرخ خودروهای دو دیفرانسیل با چه تنبیهی جبران میشود؟

چشمها به سمت کارگروه ملی

مقابله با آفرودسواری بیضابطه دستکم سه سال است که به عنوان یک مطالبه مطرح شده، لااقل اگربه حرف باشد. موضوع برمی گردد به سه سال پیش وقتی معاون محیط طبیعی وقت سازمان حفاظت محیط زیست از ادارات کل خواست او را از نحوه صدور موافقتنامه برای مسابقات آفرود و چگونگی دسترسی آفرودبازان به جادههای حاشیهای و پیرامونی زیستگاهها درمناطق چهارگانه و مناطق خارج از مدیریت سازمان محیطزیست مطلع کنند.

بعد از این نامهنگاری تقریبا هیچ اتفاق مهمی رخ نداد؛ چرا که اگر رخ داده بود جلیل انزابی زاده، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان تهران هفته گذشته پس از دستگیری25 خودروی آفرود درپارک جنگلی سوهانک، پیشنهاد تشکیل کمیته ساماندهی آفرود سواران را مطرح نمیکرد، یا حتی رضا شجیع مدیرکل دفترمحیط زیست پایدار وزارت ورزش وجوانان به ما نمیگفت که باید کارگروهی ملی متشکل از سازمان میراث فرهنگی، وزارت ورزش وجوانان، سازمان محیط زیست و منابع طبیعی ایجاد شود و جلوی خسارت این تفریح به ظاهر ورزشی را بگیرد.

شاید هنوز عدهای باور نکردهاند طبیعت ایران شکننده است و اندک حیاتوحش، خرده منابع آبی و ناچیز جنگل و مرتعی که برایمان مانده است باید حفظ شود آن هم به هر قیمتی، حتی با چنگ و دندان و حتی با گذشتن از ترسها و ملاحظات.

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها