چرا سرفه می‌کنیم؟
کد خبر: ۱۱۲۶۰۳۷

سرفه یک مکانیسم دفاعی است؛ مثلا درافرادی که سکته مغزی کردهاند، این مکانیسم ممکن است از بین رفته باشد.

چرا سرفه ایجاد میشود؟

ما در راههای تنفسی گیرندههایی داریم که اگر تحریک شوند، سرفه ایجاد میشود. بیشتر این گیرندهها یا در محل حنجره قرار دارند یا دو شاخه شدن برونشها. مرکزی هم در مغز داریم که اینها را کنترل میکند.

سرفه ممکن است حاد باشد یا مزمن یا سرفه تحت حاد. به سرفهای که چهار هفته یا کمتر طول بکشد، سرفه حاد میگوییم. سرفهای که چهار تا هشت هفته طول بکشد، تحت حاد میگوییم و سرفه بیش از هشت هفته را مزمن مینامیم. وقتی سرفه ایجاد میشود باید پیگیری شود. بویژه اگر سرفه همراه تب، خستگی، کوفتگی، آبریزش بینی و آبریزش چشم باشد، عفونتهای ویروسی باعث این سرفهها میشود که با استراحت کوتاهمدت ازبین میرود و به پیگیری نیاز ندارد. اگر این سرفهها هم طول بکشد یا با شرایط دیگر باشد به پیگیری نیاز دارد. خوددرمانی نباید جای درمان را توسط پزشک بگیرد. چون سرفه افراد علل متفاوتی دارد. علت سرفه در یک فرد ممکن است آسم باشد و در یک فرد دیگر، برونشیت علت سرفه باشد که درمان این دو
بسیارمتفاوت است.

یکی از علل سرفه، مصرف برخی داروهاست. اگر دارو قطع شود سرفه هم از بین میرود. شایعترین علت سرفه در افراد سیگاری مصرف سیگار است وقطع سیگار سرفه را از بین میبرد. اطرافیان فرد سیگاری تحت تاثیر هستند. ما حتی سیگاریهای دست سوم هم داریم. افرادی که کنار افراد سیگاری هستند و دچارآسم، سرطان ریه و برونشیت میشوند. حجم ریه فرزندان این افراد کاهش مییابد، ریه رشد نمیکند و ظرفیت ریه
کاهش مییابد.

چرا برخی افراد صبح هنگام برخاستن ازخواب دچارسرفه میشوند؟

این افراد ترشحات پشت حلق دارند و احتمال وجود آلرژی بینی هست که به آن رینیت میگویند. چون صبح هوا سردتر است و با ترشحات پشت حلق همراه است امکان دارد باعث تهوع شود. سادهترین کار این است که صبح بعد از بیدارشدن از خواب و شبها قبل از خواب بینی و حلق را با آب نمک شستوشو دهند. این طوری آلرژنها در بینی و حلق از بین میرود. استفاده از نرمال سالین در این خصوص بهتر است.

من تنگی نفس ندارم، اما به من گفتهاند آسم داری. چرا؟ سرفه کمی دارم و ترشحات پشت حلق هم دارم. آیا من به آسم مبتلا هستم؟

درست است، همه افراد مبتلا به آسم تنگی نفس ندارند، اما چون سرفه دارید ممکن است به آسم مبتلا باشید. برای تشخیص آسم از اسپیرومتری و معاینه بالینی استفاده میکنیم. اسپیرومتری اندازه حجم ریه رامشخص میکند. یکی از علل سرفه مزمن، آسم است.

تاثیر سیگار بر ریه چگونه است؟ ترک سیگار چه تاثیری بر ریه دارد؟

سیگار بر ریه تاثیر بد دارد، اما اگر سیگار ترک شود این اثر منفی تشدید نمیشود و خطر سرطان ریه از بین نمیرود. همچنین سیگار ممکن است باعث برونشیت و آسم شود. به هرحال بعد از ترک سیگار اگر علائمی مثل سرفه دارید بهتر است برای تشخیص اسم یا برونشیت به پزشک مراجعه کنید.

علت خروج خون از گلوی فرد غیرسیگاری هنگام شستن دهان یا صاف کردن گلو چیست؟

این بیشتر حالت آلرژی دارد. آلرژی در بینی آنقدر شدید است که همراه با خونریزی میشود. مخاط بینی بشدت شکننده است و با شستوشوی دهان و بینی با نرمال سالین و آنتی هیستامین نسل سوم بهبود مییابد. اگر خوب نشد، استفاده از کورتون استنشاقی فقط از راه بینی موثر است.

آیا رینیت آلرژیک میتواند به آسم تبدیل شود؟

بله، معمولا اگر آلرژی بخوبی درمان نشود، احتمال این که به آسم تبدیل شود وجود دارد. اگرآسم درمان نشود ممکن است به برونشیت تبدیل شود.

چگونه میتوان ظرفیت ریوی را در افراد ورزشکار افزایش داد؟

ما میتوانیم ظرفیت ریوی راحفظ کنیم. اگر ظرفیت کاهش یافته علت کاهش را بیابیم و درمان کنیم. ورزش را توصیه میکنم بخصوص ورزش آبی مفید است. ورزش در هوای آلوده توصیه نمیشود. ورزش دوچرخهسواری بسیار عالی است.

در انتها توصیه میکنم، سیگارنکشید. هر نوع دودی مضراست، حتی دود اسپند. اگر کودک مبتلا به آلرژی دارید که شبها سرفه میکند، مراقب وسایل مورد استفاده در اتاق او باشید، شاید بالش او محرک است. پس از پوشش ضدآلرژی استفاده کنید و گل و گیاه در اتاق نباشد. گاهی نیز از مرطوبکننده (بخور) استفاده میشود که آلرژی را بیشتر میکند.

دکترسیدعلی جواد موسوی

فوقتخصص بیماری ریه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها