عبـور از دیپلمـاسی طاغـوتی

انقلاب اسلامی را باید سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران، منطقه، جهان اسلام و غیراسلام دانست. حضرت امام(ره) از انقلاب اسلامی با عناوینی چون «معجزه قرن» و «انفجار نور» یاد کرده و همین کلمات برای توصیف عظمت وبزرگی انقلاب اسلامی کفایت می‌کند.
کد خبر: ۱۱۱۹۶۶۷

شعارهای «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» و «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» گویای یک واقعیت تلخ بود ؛به تاراج رفتن استقلال ایران با سلطه قدرت‌های خارجی برای یک دوره طولانی صورت گرفت و با انقلاب اسلامی، ایران از یک طرف از سلطه قدرت‌های خارجی رها شد و از طرف دیگر با حفظ استقلال در سیاست خارجی، مسیر توسعه قدرت برای تحقق آرمان‌های انقلاب و اهداف والای جمهوری اسلامی را در پیش گرفت.

اردشیر نوریان عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس و رئیس کمیته دفاعی این کمیسیون عقیده دارد که سیاست خارجی کشور در این چهار دهه ضمن فراز و نشیب‌های زیادی که داشته در ارزیابی کلی روندی رو به جلو و در جهت اهداف و مبانی انقلاب اسلامی داشته وکارنامه قابل قبولی دارد.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم در این زمینه بیشتر توضیح داده که می‌خوانید.

همزمان با فرارسیدن جشن‌های پیروزی انقلاب، عملکرد سیاست خارجی کشور بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در آستانه چهلمین دهه فجر و عمر پربرکت جمهوری اسلامی هستیم و ضمن تبریک این ایام به مردم عزیز کشور، فکر می‌کنم این ایام فرصت خوبی برای بازاندیشی و نگاه مجدد به دستاوردهای انقلاب اسلامی است. لذا یکی از حوزه‌هایی که در مورد این بازاندیشی و مرور دستاوردهای انقلاب حائز اهمیت می‌باشد حوزه سیاست خارجی کشور است. سیاست خارجی کشور در این چهار دهه ضمن فراز و نشیب‌های زیادی که داشته در ارزیابی کلی روندی رو به جلو و در جهت اهداف و مبانی انقلاب اسلامی داشته وکارنامه قابل قبولی بحمدالله دارد. یکی از محورهای این سیاست بخش‌های دفاعی کشور است، باتوجه به اتفاقات زیادی که در کشور افتاده از جمله جنگ تحمیلی، بحران‌های داخلی، مسائل بین‌المللی و موضوعات مهمی مثل برجام، مساله سلاح‌های کشتار جمعی علیه کشور و موضوعات حقوق بشری که هرکدام در جای خودش تلاطم‌های زیادی به سیاست خارجی کشور وارد کرده، عملکرد ما در حوزه سیاست خارجی در تمام این حوزه‌ها عملکرد موفقی ارزیابی می‌شود. در حوزه داخلی با وجود جنگ هشت ساله اجازه ندادیم دشمن متجاوز به وجبی از خاک ما دست پیدا کند و در مسائل بعد از جنگ نیز برای دفاع از حقوق اساسی انقلاب اسلامی تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفت، بنیه دفاعی کشور با توجه به بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تقویت شد و بحمدالله در حوزه حمایت از حقوق مسلمانان در سراسر جهان عملکرد جمهوری اسلامی بسیار موفق بوده و ارتباطات بسیار خوبی در جهان اسلام و سایر کشورهای اسلامی برقرار شده است. در این چهار دهه معادلات قدرت در منطقه به نفع جمهوری اسلامی ایران در حال رقم خوردن است و البته با وجود تهدیداتی که دیده می‌شود مقابله با تهدیدات در دستورکار قرارگرفته و سیاست خارجی کشور توانسته در جهت مهار این تهدیدات حرکت‌های قابل قبولی انجام دهد. لذا معدل اقدامات در حوزه سیاست خارجی چه در بخش دفاعی، چه امنیتی، و چه در گسترش دایره نفوذ انقلاب اسلامی در ارتباط با حقوق مسلمانان و در ارتباط با کشورهای اسلامی، با شکل دادن به رژیم‌های امنیتی منطقه‌ای الحمدلله معدل قابل قبولی است.

در بحث مبارزه با تروریسم تهمت‌هایی از طرف غرب و برخی کشور‌های وابسته زده می‌شود واکنش ایران چگونه باید باشد؟

مساله تروریسم نکته‌ حائز اهمیتی است، اولا جمهوری اسلامی ایران خودش قربانی تروریسم، چه تروریسم داخلی و چه تروریسم بین‌المللی که مورد حمایت کشورهای غربی و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌شان بوده است. در این ارتباط اقداماتی که جمهوری اسلامی در حوزه سیاست خارجی کرده موثر و مفید بوده و توانسته جلوگیری از بحث گسترش تروریسم نماید. شاهد هستیم که در مبارزه با تروریسم منطقه‌ای ضربه مهلکی به پیکره تروریسم سلفی تکفیری با اقدامات جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت و بر این مبنا نجات عراق از دست گروه‌های تروریستی با کمک ایران مسلم و میسر شد که این اقدامات موفقیت قابل تحسینی بود. در بحران شش هفت ساله سوریه اقداماتی در حوزه سیاست خارجی کشور صورت گرفت که درخور تحسین بود و دفاع از مردم و دولت سوریه قابل قبول بود، در بحران‌هایی مثل بحران یمن شاهد بودیم که اقداماتی در این حوزه از سوی آمریکایی‌ها با هم‌پیمانان منطقه‌ای‌شان انجام گرفت که با عملکرد حوزه سیاست خارجی کشور توفیقات بسیار خوبی در این بخش حاصل شد و در جمع ضریب امنیت ملی ما در تمام تحولات بالاتر رفت. لذا با ضرس قاطع می‌گویم که در تمام این تحولات عملکرد جمهوری اسلامی که محور ما در تمام حوزه‌ها سیاست خارجی کشور است عملکرد درست و رو به جلوست.

آیا عملکرد منفی در حوزه سیاست خارجی کشور دیده نمی‌شود که باید در آینده مورد توجه قرار گیرد؟

طبیعتا در عرصه سیاست، همه موضوعات را صفر و یک نمی‌توان تحلیل کرد و همه اتفاقات سیاه و سفید نیست. ما در بعضی‌ جاها ناکامی داشتیم ولی با نگاه به معدلی که داشتیم این عملکرد را مناسب می‌دانیم؛ در مجموع آنچه اتفاق افتاده در چارچوب اهداف، منافع، اصول و مبانی انقلاب اسلامی رو به جلو بوده است.

فاطمه امیری - خبرنگار جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها