راه‌های محافظت از کلیه

دفع سنگ کلیه از بدن یکی از غیرقابل تحمل‌ترین تجربیات دردناک برای افراد مبتلا به این عارضه است.
کد خبر: ۱۱۱۲۰۶۴

به گزارش ایسنا، با این حال متخصصان تاکید دارند که با چند اقدام مشخص و مفید میتوان از تشکیل مجدد سنگهای کلیه پیشگیری کرد. با تبدیل پنج توصیه زیر به عادتهای روزانه میتوانید از سلامت و صحت عملکرد کلیههای خود اطمینان حاصل کرده و با زحمت کمتری از بروز این عارضه دردناک پیشگیری کنید:

در طول روز به مقدار زیاد آب و مایعات بنوشید. به این ترتیب توصیه میشود علاوه بر نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در طول روز از مصرف میوههای آبدار و همچنین نوشیدنیهای طبیعی و سالم غافل نشوید. به علاوه نوشیدنیهای کافئین یا گازدار ممکن است خطر ایجاد سنگ کلیه را افزایش دهد و توصیه میشود حتیالامکان از آنها پرهیز کنید.

مصرف نمک را به حداقل برسانید؛ چرا که به تشکیل سنگ کلیه و نیز دفع آب بدن کمک میکند.

کلسیم مورد نیاز بدنتان را تامین کنید چرا که مصرف بسیار کم کلسیم منجر به افزایش سطح اگزالات میشود که خود در تشکیل سنگ کلیه تاثیرگذار است. البته توصیه میشود که کلسیم مورد نیاز خود را با مصرف مواد غذایی غنی از این ماده معدنی تامین کنید؛ چرا که مکملهای کلسیم خود میتواند عاملی برای تشکیل سنگ کلیه باشد و بنابراین باید در مصرف آنها احتیاط کرد.

از مصرف بیش از حد پروتئینهای حیوانی پرهیز کنید. مصرف زیاد این مواد احتمال تشکیل سنگهای کلسیم یا اگزالات کلسیم را افزایش میدهد.

از مصرف مواد غذایی سنگساز خودداری کنید. یکی از شایعترین ترکیباتی که به تشکیل سنگ کلیه کمک میکند اگزالات کلسیم است. بنابراین توصیه میشود در مصرف مواد غذایی حاوی این ترکیب احتیاط کنید. برخی از این مواد غذایی شامل نوشابههای گازدار، چای، چغندر، شکلات، گریپفروت، اسفناج، سیب زمینی، انواع توتها و آجیل است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها