دمای هوا در استان اردبیل به 19 درجه زیرصفر رسید

رونمایی زمستان در پایان پاییز

بارش برف و باران در روزهای پایانی هفته گذشته درحالی چهره‌ای سرد و زمستانی به بیشتر نقاط کشورمان بویژه مناطق غرب و شمال غرب ایران بخشید که پیش بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد این هوای سرد زمستانی چندان پایدار نبوده و از امروز جای خود را به همان آسمان آفتابی پاییزی روزهای گذشته خواهد داد.
کد خبر: ۱۱۰۰۵۳۰

به گزارش جام‌جم، برف و باران و کولاک تقریبا از شامگاه چهارشنبه هفته گذشته خود را به کشورمان رساند و تا صبح روز پنجشنبه بسیاری از مناطق غرب کشور را درگیر کرد.

استان مرزی و زلزله‌زده کرمانشاه، جزو اولین استان‌هایی بود که از عصر چهارشنبه گذشته، شاهد ورود یک سامانه بارشی به خاک خود بود؛ در قصرشیرین ( به صورت تگرگ) و در برخی مناطق چون پاوه و اورامانات (به شکل برف و کولاک).

ریزش بهمن در محور خلخال - اسالم

بارش برف، کولاک و برودت و یخبندان در استان اردبیل اگرچه کمی دیرتر و از صبح پنجشنبه گذشته آغاز شد، اما از چنان سنگینی و شدت و تداومی برخوردار بود که بیشتر مدارس و کلاس‌های درس دانشگاه‌های این استان در روز پنجشنبه را به تعطیلی کشاند و به لغو پروازهای فرودگاه شهر اردبیل در روز پنجشنبه منجر شد.

برف، راه ارتباطی 185 روستا در شهرستان مشگین شهر اردبیل را هم مسدود کرد که البته میرعلی رحیمی‌زاد، فرماندار مشگین‌شهر روز گذشته از بازگشایی راه این روستاها خبر داد.

بارش برف سنگین صبح روز گذشته هم به ریزش بهمن در محور خلخال ـ اسالم منجر شد که به گفته عزیز ارشادیان، معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل، در پی این بهمن ده نفر دچار حادثه شدند که به آنها امدادرسانی شد.

اردبیل:19 درجه زیرصفر

البته بساط این سامانه سنگین و پرطمطراق هم نهایت تا شامگاه دیروز برچیده شد، گرچه سرمای آن همچنان پابرجاست. دمای هوای استان اردبیل تقریبا در تمام شهرها طی روزهای گذشته به زیر صفر درجه رسید.

علی دولتی‌مهر، مدیرکل هواشناسی استان اردبیل، کمترین دمای ثبت‌شده در این استان را در فرودگاه اردبیل با 19 درجه زیر صفر عنوان کرد و افزود: خلخال نیز با 14 درجه زیر صفر، سردترین شهر در استان اردبیل بوده و پس از آن سردترین دما به شهر اردبیل با 11 درجه زیر صفر رسیده است. بیشترین بارش برف با 25 سانتی‌متر نیز در خلخال به ثبت رسیده است.

تبریز در آذربایجان‌شرقی هم از صبحگاه پنجشنبه سفیدپوش و برفی شد، گرچه بارش باران از شامگاه چهارشنبه، آسمان این استان و شهرهایش را خیس و باطراوت کرده بود.

هواشناسی آذربایجان‌شرقی هم خبر از پایان بارش‌ها داده و پیش‌بینی کرده با قطع بارش‌ها، افت شدید دما پدیده غالب جوی در بسیاری از مناطق استان خواهد بود.

هوای استان گیلان هم گرچه اینک صاف و آفتابی است، اما با کاهش 10 تا 15 درجه‌ای دما از روز گذشته همراه است. کاهش دمای هوا به دنبال بارش برف از شامگاه پنجشنبه در این استان صورت گرفت که سومین برف پاییزی در استان گیلان است. محمدرضا نازک‌کار، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان از مسدود شدن جاده پونل به خلخال به علت بارش شدید برف و ریزش بهمن تا اطلاع ثانوی خبرداد.

بارش برف در استان همدان هم که نخستین برف پاییزی این استان بود، به مسدود شدن راه تویسرکان به همدان از محور گنجنامه انجامید و البته در گردنه اسدآباد هم سنگین گزارش شد. گردنه‌های آوج، گرین و سوباشی هم متاثر از برف و کولاک بود.

بارش‌ها درلرستان

دامنه بارش‌ها حدود ظهر پنجشنبه نیز درحالی به صورت برف و باران به شهرهای لرستان رسید که این استان پیش از ورود سامانه بارشی، خود را برای مقابله با پیامدهای احتمالی بارش‌ها آماده کرده بود. در همین زمینه حبیب جمشیدی، معاون اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان از ذخیره سازی 15هزارتن شن و نمک برای انجام عملیات برف‌روبی و یخ‌زدایی در جاده‌های این استان و آمادگی تمام نیروهای راهداری برای خدمت‌رسانی به مردم خبر داد.

البته شاید نیاز چندانی به استفاده از این مواد در شهرها نبود، زیرا همزمان ناصر هاشمی مدیرکل هواشناسی لرستان از خروج این سامانه در روز پس از بارش‌ها یعنی جمعه و صاف شدن آسمان خبر داد. با این حال شرایط ارتفاعات استان کاملا متفاوت بود و در همان ساعات که سامانه بارشی، سنگینی خود را از دوش آسمان شهرها کم می‌کرد، اشترانکوه در هم پیچید و سقوط بهمنی سهمگین، هشت نفر از یک تیم 14 نفره کوهنوردی را زیر خروارها برف مدفون کرد.

باران و برف چهارمحال و بختیاری را هم تقریبا از روز جمعه سفیدپوش کرد.

وضعیت ویژه در کرج ـ‌ چالوس

دامنه بارش‌ها اما تازه از صبحگاه جمعه به برخی استان‌های میانی کشور چون البرز و تهران رسید، گرچه پیش از رسیدن، خبرش را سازمان هواشناسی به گوش این استان‌ها رسانده بود. به طور مثال پنجشنبه اداره هواشناسی البرز از رسیدن جمعه‌ای برفی و بارانی توام با وزش بادهای سرد برای این استان خبر داده بود، که هنوز ساعات آغازین روز جمعه شروع نشده، سرهنگ رضا معظمی گودرزی، رئیس پلیس‌راه استان البرز به بارش سنگین برف در محور کرج ـ‌ چالوس و لزوم تردد با زنجیر چرخ در این محور اشاره کرد.

رئیس راه فرماندهی انتظامی مازندران هم در اطلاعیه‌ای از بارش سنگین برف در ارتفاعات دو محور کندوان و هراز خبر داد و از رانندگان وسایل نقلیه خواست از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند. اکثر مناطق استان قزوین نیز همان‌طور که پیش‌بینی شده بود، طی روزهای پنجشنبه و جمعه برفی و بارانی بود و کاهش شدید دمای هوا، یخبندان و لغزندگی راه‌های این استان را به دنبال داشت. یخبندان جاده‌های استان قزوین و وجود مه شدید، متاسفانه پیامدهای تلخی چون تصادف زنجیره‌ای یک دستگاه تریلر با 16 دستگاه سواری در اتوبان قزوین به آبیک را هم در پی داشت که 25 مجروح برجای گذاشت.

درنهایت این‌که گرچه پیش‌بینی سازمان هواشناسی، روزهای پیش رو را صاف و آبی گزارش کرده است، اما این شرایط جوی تقریبا در تمام استان‌ها با کاهش شدید دمای هوا همراه است، به همین دلیل از مردم خواسته شده تا در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرده و در صورت عدم ضرورت از تردد در محورهای مواصلاتی و جاده‌های برون‌شهری اجتناب کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها