لیگ برتر در چنگال حواشی و اتفاقات

والیبال بی‌دروپیکر نمی‌خواهیم

شروع عجیب لیگ برتر والیبال و اتفاقاتی که در دو هفته آغازین این بازی‌ها افتاد، اهالی این ورزش را نگران کرده است. این‌که لیگ برتر والیبال قرار است هر هفته آبستن حوادث و اتفاقات باشد یا بزودی به ساحل آرامش می‌رسد، پرسشی است که شاید با اتفاقات اخیر و بررسی احوال برخی تیم ها، برای آن نتوان پاسخی داشت.
کد خبر: ۱۰۸۲۶۰۳

لیگ در والبیال ایران سابقه‌ای طولانی دارد و یکی از قدیمی ترین لیگ‌های ورزش ایران، لیگ والیبال است. روزگاری تیم‌های باشگاهی و چند صباحی هم تیم‌های استانی، چرخه والیبال را در سراسر ایران به حرکت درآوردند و بیش از 20 سال است که هر سال باشگاه‌ها و تیم‌ها در فصل رونق ورزش‌های داخل سالن، رقابت‌های والیبال را پیگیری می‌کنند.

جمشید حمیدی، کارشناس والیبال می‌گوید سابقه لیگ والیبال در ایران از سابقه ژاپنی‌ها در لیگ والیبال آن کشور بیشتر است. او ادامه می‌دهد: در اوایل دهه‌50 لیگ والیبال داشتیم و همان زمان هم تیم رشت به لیگ نیامده دچار مشکل مالی شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

با این صحبت حمیدی پیداست ریشه تیمداری در والیبال ایران،گر چه سابقه‌ای دیرینه دارد، اما به همان نسبت تیم‌ها گرفتار مسائل مالی بودند.

محمود افشاردوست، دبیر فدراسیون والیبال می‌گوید: ورزش ایران در بخش‌های مختلف با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و این مختص والیبال نیست که تیم هایش بعد از دو هفته شروع بازی ها، هنوز تکلیف خودشان را با این رقابت‌ها مشخص نکردند.

افشاردوست در پاسخ به این که نقش فدراسیون والیبال در این میان چیست، می‌گوید: یک بخش به فدراسیون مربوط است که باید ساز و کاری را برای ورود و خروج تیم‌ها تعریف کند. در همین بازی‌ها تیم گنبد به دلیل سابقه طولانی در والیبال با نظر فدراسیون وارد لیگ برتر شد، اما بعد از انجام یک بازی، موضوع قراردادهای جعلی به میان آمد. این سوءاستفاده از حسن‌نظر فدراسیون است در حالی که فدراسیون به‌دنبال راهکاری بود تا والیبال و مردم منطقه به‌دلیل نداشتن تیم ضرر نکنند.

دبیر فدراسیون والیبال در پاسخ به این پرسش که مدارک تیم‌ها چه زمانی باید به فدراسیون تحویل شود که شاهد چنین مشکلاتی نباشیم، می‌گوید: سازمان لیگ دو ماه قبل از شروع لیگ برتر، نامه‌ای به تیم‌ها می‌زند که مدارک را آماده کنند، اما متاسفانه برخی تیم‌ها تحویل مدارک را به روزهای پایانی موکول می‌کنند و این برای من مشکل‌آفرین است. فدراسیون نمی‌تواند به تیم‌ها امر و نهی کند.

حمیدی با اشاره به مشکلات تیم‌ها در گذشته می‌گوید: اگر در گذشته مشکلی به‌وجود می‌آمد همه به دنبال راهکاری برای برون رفت از آن بودند، اما این روزها با مشاهده کوچک‌ترین مشکل همه می‌خواهند چوب لای چرخ یک تیم برای انحلال آن بگذارند. ما از سویی والیبال بی‌دروپیکر نمی‌خواهیم و از سوی دیگر برای باشگاه‌داری تعریف‌ها و حمایت‌های قانونی نداریم. همین گنبد سابقه 70ساله در والیبال دارد، اما این روزها عاشق والیبال نداریم و فقط عده‌ای می‌خواهند از کنار این ورزش منتفع شوند.

استانداردهای لازم یک لیگ

بعد از موفقیت‌های جهانی والیبال، خیلی دوست دارند این ورزش در ابعاد داخلی به استانداردهای لازم برسد اما با وجود مشکلاتی که سر راه قرار گرفته، رسیدن به این استانداردها آرزوی محال شده است.

بهروز عطایی، سرمربی تیم والیبال کاله مازندران با اشاره به موفقیت‌های بین‌المللی والیبال ایران می‌گوید: ما در والیبال تکنیک و تاکتیک را بخوبی آموختیم و در سطح جهان مطرح شدیم، اما به لحاظ سیستم تیم‌داری و باشگاهی دچار مشکل هستیم. این بحث قدیمی در ورزش ما با تیم‌های دولتی و خصوصی هنوز تعریف مشخصی ندارد و بخش خصوصی به دلیل آن‌که توجیه منطقی بازخورد سرمایه ندارد، بعد از مدت کوتاهی هر گونه فعالیت در ورزش را رها می‌کند. امروز در بخش‌های قدرتمند صنعتی، رغبتی برای ورود به والیبال نیست.

سرمربی کاله با اشاره به توجیه تبلیغی بخش‌خصوصی می‌گوید: بخش‌خصوصی به‌دنبال منافع است و اگر می‌بینیم حضور این بخش در ورزش کمرنگ است، باید سازوکار مناسبی پیدا کنیم که متاسفانه تاکنون در این زمینه گام مثبتی برداشته نشده است.

افشاردوست در ادامه صحبت‌های عطایی به ضرورت داشتن برنامه راهبردی اشاره می‌کند و می‌گوید: حوزه اقتصادی حلقه مفقوده والیبال است. افرادی هستند که به جای خرج تبلیغات روی بیلبوردهای شهر یک سال وارد عرصه تیم داری می‌شوند و چون برنامه راهبردی ندارند، غیراصولی ترین روش را برای ورود به ورزش انتخاب می‌کنند.

حمیدی درباره اسپانسرهای فدراسیون والیبال می‌گوید: تیم‌های ملی به‌دلیل ارتباطات و پیگیری‌های فدراسیون و همین‌طور نتایج جهانی، حامیان مالی خوبی دارند، اما در این خصوص باید توجه داشت تیم‌های باشگاهی را صاحب حامی مالی کرد، زیرا پیشرفت والیبال یک کشور در گرو توسعه تیم‌های باشگاهی و اهمیت دادن به لیگ برتر است.

مسعود آرمات، سرمربی تیم ملی دانشجویان که همراه این تیم، قهرمان دانشجویان جهان شده است از مسئولان و مربیان والیبال می‌خواهد جلوی کارهای سلیقه‌ای افراد در والیبال بایستند.

او می‌گوید: فدراسیون والیبال نباید به تیم‌هایی که بضاعت مالی ندارند، اجازه ورود به سیستم رقابت‌های باشگاهی بدهد. این تیم‌ها یک فصل از نظر مالی به بازیکنان آسیب می‌زنند و بعد از پایان رقابت‌ها نیز بازیکنان باید به دنبال حق و حقوق خود باشند.

مکث

لیگ برتر والیبال در حال نزدیک شدن به هفته سوم است و به نظر می‌رسد برخی مشکلات تیم‌ها همچنان پابرجاست و مدارای فدراسیون والیبال با این سری تیم‌ها که قول دادند مشکلات خود را سریع برطرف کنند، به این زودی دردی را دوا نمی‌کند. حداقل کاری که در این شرایط می‌توان در قبال تیم‌هایی کرد که سوار بر امواج احساسات و عواطف یک شهر فعالیت می‌کنند، این است که مسئولیت‌های اجتماعی خود را در قبال پایبندی به تعهدات پیش از شروع فصل بیشتر کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها