دبی، آزمایش‌ها را برای راه‌اندازی نخستین سامانه تاکسی‌های پرنده در جهان آغاز کرده است

تاکسی‌های پهپاد در آسمان دبی

خبرگزاری رویترز از دبی گزارش کرده بزودی قرار است این شهر در امارات عربی متحده صاحب نخستین سامانه تاکسی‌های پهپاد پرنده در جهان شود. برای این منظور، آنها سوم مهر یک پرواز آزمایشی تجربه کردند و البته این فقط یک قسمت از پازل بلند پروازانه امارات عربی متحده برای رهبری کشورهای عربی در حوزه فناوری است.
کد خبر: ۱۰۸۲۴۶۲

تاکسی پهپادی که کارخانه آلمانی وُلوکوپتر (Volvocopter) طراحی کرده، کابین کوچک دو نفره‌ای در قالب بالگرد است که بالای آن، حلقه گسترده‌ای با 18 پروانه ساخته شده است. این پهپاد بدون سرنشین جدید در یک مراسم دولتی در دبی نخستین پرواز خود را انجام داد. این پهپاد که بدون هدایت از راه دور پرواز می‌کند و حداکثر مدت پرواز آن 30 دقیقه است به تجهیزاتی خاص مانند باتری‌های پشتیبان، گردنده‌ها و یک جفت چتر نجات برای مواقع اضطراری نیاز دارد.

کارخانه ولوکوپتر بیش از 12 رقیب اروپایی و آمریکایی دارد. هر یک از آنها با دورنمای الهام گرفته از اختراعات علمی ـ تخیلی خود برای پدید آوردن شکل جدیدی از حمل و نقل شهری فعالیت می‌کنند؛ از ماشین برقی خودران تا پهپاد عمودپروازی که از زمین برمی‌خیزد و با طی مسافتی کوتاه فرود می‌آید. این شامل غول صنعت هوانوردی یعنی ایرباس هیبریدی هم می‌شود که قصد دارد تا سال 1399/2020 تاکسی خودران خود را به پرواز درآورد. شرکت کیتی هاوک (Kitty Hawk) که تحت حمایت لاری پیج (Lary Page)، گوگل و اوبر است در طرح تاکسی پرنده با شرکای خود همکاری می‌کند.

مدیرعامل شرکت فلورین روتر(Florian Reuter) که مجری طرح تاکسی‌های پهپاد در دبی است، گفت: کافی است اپلیکیشن مخصوص را در گوشی هوشمند خود داشته باشید و یک ولوکوپتر در نزدیکی‌تان را از طریق آن سفارش دهید. آن وقت می‌توانید انجام این کار را ببینید. این پرنده جادویی می‌آید و به صورت خودران شما را سوار می‌کند و به مقصدتان می‌برد! این وسیله در حال حاضر با هدایت جی‌پی‌اس (GPS) قادر به پرواز است و ما توانایی کامل خود را در این مورد به کار خواهیم بست. وی افزود دست‌اندرکاران این پروژه قصد دارند طی پنج ‌سال این تاکسی‌ها را بخرند و وارد بازار کنند.

در پرواز آزمایشی سوم مهر، این دستگاه پرنده تقریبا 200 متر بالا رفت و حدود پنج دقیقه مانند بادبادک بر فراز ساحل خلیج فارس در آسمان امارات پرواز کرد. شیوخ اماراتی در حالی که لباس‌های عربی به تن داشتند، سوار تاکسی پهپاد شدند تا مهارت برخاستن و فرود آمدن آن را بر عرشه کشتی از نزدیک تجربه کنند. امارات عربی متحده به دنبال آن است تا با تکیه بر فناوری‌های پیشرفته، خود را یک سر و گردن نسبت به سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس متمایز نشان دهد.

این کشور در ادامه جاه‌طلبی‌های فناورانه خود قصد دارد تا سال 1400/2021، کاوشگر بدون سرنشینی را راهی مریخ کند. در جهان عرب، دبی نخستین مأموریت به فضا را به طرق مختلف رهبری کرده است. آنها بزودی پیشرفت شگفت‌انگیز خود را در منطقه با معرفی اولین نمونه‌های ربات پلیس و متروی بدون راننده به نمایش خواهند گذاشت.

منبع: Reuters

مترجم: صدیقه سخندان فداکار

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها